Provkörning Kia Sportage PHEV: "Självsäker teknikuppvisning"

2022-07-23 07:00  

Rejält moderniserad, med ännu mer teknik. Nya Kia Sportage PHEV kombinerar rejäla utrymmen med rejäl miljöprestanda. Är det här laddhybriden man ska satsa på? 

När den första Kia Sportage lanserades på 90-talet var det en bil med lånad Mazda-teknik, och i Europa var det initialt inte ens Kia som byggde den.  

Men det var då. När den femte generationen av bilen lanserades i fjol var det i ett läge där Kia, trots pandemier och halvledarbrist, går starkt framåt. 

Och Sportage i laddhybridutförande ska vara starkt bidragande till att den koreanska tillverkaren fortsätter att kapa till sig marknadsandelar med en blandning av teknik och prisvärde. Ny teknik tog ut ladd-crossovern för ett test. 

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQB – ”En familjefraktare”

Design 

Det går inte att säga det annat än att generationsskiftet av Sportage har givit modellen en helt ny känsla. Där den gamla designen såg ut att vara en småbil som svällt – är det en helt annan självsäkerhet i det nya formspråket. 

Den smala ”bumerangen” till strålkastare är nytt för märket, så även fronten. Sedd från sidan är det en oförarglig crossoversiluett och bakifrån är det intressanta strålkastare som ser ut som en pil.  

Interiören är verkligen ett stort kliv framåt och precis som i Niro EV har man lånat lite från flaggskeppet EV6. Som vad? Jo den välvda skärmen med förarinstrumentering och infotainment samt även manöverpanelen som man kan ”skifta” knapparna på. Så antingen är det klimatanläggningen man styr, eller så är det radio och navigering. Ratten är dock inte densamma som i de rena elbilarna – någon distinktion måste det väl ändå vara.  

I förarsätet är sikten fram god och man sitter bra. Det gäller för övrigt oavsett var i bilen man sitter. Fram får man även sätesvärme/ventilering, bak får man ”bara” värme i yttersätena. Baksätet är annars väldigt trevligt och rymligt, dock kanske lite trångt om fötterna eftersom hybridkomponenterna höjt golvet något.  

Men skulle man behöva så finns det ladduttag på baksidan av framsätena. 

Bagageutrymmet är rejält med sina 540 liter, och skulle det inte räcka går det att fälla sätena 40/20/40 och då få plats med 1 715 liter. Slutligen går det att hänga på 1 350 kilo på dragkroken. 

Läs mer: Apparna du behöver för att ladda elbilen på resan

Teknik 

För varje modell Kia lanserar tar man hela tiden stora tekniska kliv. Många kanske fortfarande har kvar någon tanke om att det koreanska märket är ett enkelt budgetalternativ, ett val man gör när plånboksutrymmet är för trångt för de europeiska märkena. Den bilden är nog svår att hålla intakt om man tittar på vad Sportage kommer med för teknik. 

Ta exempelvis att man får en adaptiv farthållare kopplad till navigationssystemet. Det innebär att systemet anpassar hastigheten om det kommer skarpa kurvor. Med ombord är även semi-autonom körassistent som håller bilen i filen. Vid filbyten får man en kamerabild i instrumenteringen som visar döda vinkeln. Och så vidare. De här sakerna, samt komfortgrejen att du får ventilering i sätena, är riktigt bra och inget man ens kan ta som självklart i premiumsegmentet. 

Apple CarPlay Android Auto och Kia Connect är standard i Sportage  

Drivlinan i Sportage är den beprövade kombinationen av en 1,6-liters bensinmotor och en elmotor. Den förstnämnda är om 132 kW / 180 hk och den senare är på 67 kW / 91 hästkrafter. Tillsammans kan de leverera 150 kW / 265 hästkrafter och då ska de klara av att accelerera bilen från stillastående upp till 100 km/h på 8,2 sekunder. 

Den andra delen av den elektrifierade drivlinan är batteriet som här är på 13,8 kWh vilket under den officiella körcykeln ska räcka till upp till 70 km. Det låter bra, men en sak som dessvärre inte är med är värmepump. Det innebär att när det är varmt eller kallt så krävs det en hel del stöttning av bensinmotorn för att hålla rätt temperatur i ekipaget. 

Läs mer: Provkörning: Nissan Ariya – ”Värd väntan?”

På vägen 

När vi testar bilen är det vår i vårt avlånga land, vilket torde vara ganska goda förhållanden för att man ska kunna köra snudd på utsläppsfritt i vardagen. Dessvärre visar sig verkligheten vara något annat.  

Bilen går att ställa i lägena EV för eldrift, Hybrid där bensin och elmotor turas om, samt ett läge kallat Automatic. Exakt vad det senare gör är svårtolkat, dock ska det vara som ett hybridläge som prioriterar eldrift… 

Men det slutar inte med körlägen där…Bilen har två andra alternativ: Sport och Eco. Dessa påverkar styrning, pedalrespons samt antisladdsystemet. Därtill finns det även terränglägen där man ska kunna få bättre prestanda vid snö, lera och sand.  

Om jag får gissa så lär de flesta bara köra på Automatic och hoppas att det går åt elektroner snarare än bensin vid färden. Eller? Vi återkommer till det. 

Vi som ska testa vill dock köra på el, vilket innebär att det är EV-läget som gäller. Dock är det inte helt lätt att hålla bilen på el. Bensinmotorn går igång titt som tätt på grund av avsaknaden av värmepump… vilket är synd.  

När vi kör i Stockholmstrafiken är bilen dock väldigt trevlig att ha att göra med. Den är komfortabel och när bilen växlar mellan el och bensinmotorn sker det förhållandevis friktionsfritt. Styrningen matchar det här temperamentet och du bör inte ha allt för bråttom om du ska köra en Sportage. 

Varför? Jo, som så många andra hybrider är den inte helt bekväm alla gånger. Den är ganska mjuk och niger betänkligt när det blir större riktningsförändringar, en av baksidorna med att packa in närmare 400 kilo hybridprylar. Detta gör att den känns vinglig i svängar om man försöker ta dem i farten. Detta trots att den GT-line version vi kör har Kias adaptiva stötdämpare.  

Men även om den är lite för sladdrig när du kör den i svängarna är den samtidigt förhållandevis hårt fjädrad vilket märks av när du kör i låga hastigheter och kör över broskarvar och annat jox.  

Men det här med Sport och Eco-lägen hur påverkar de? Jo, i Sport då kan du få ut hela registret av elektroner och bensinhästar. Det är där man hittar den snabbaste accelerationen och den bästa responsen i bilen. I Eco – not so much. Där är det en betänklig seghet i gaspedalen, vilket gör en redan väldigt vardaglig bil lika tråkig som en teoretisk lektion i historiska knypplingstekniker.  

Hur påverkade de olika lägena förbrukning och räckvidd? Jo, när vi summerade testveckan hade vi en genomsnittsförbrukning på 0,3 l/mil. Eftersom det krävdes lite bensin här och där för att hålla värmen (trots vårväder ute) var det svårt att säga att vi körde enbart på el.  

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

Summerat 

En mellanklasscrossover från Kia för nära halvmiljonen. För tio år sedan hade folk skrattat åt blotta tanken. Men tiderna förändras och Sportage är ett bevis på det. Inte bara är modellen en självsäker teknikuppvisning – det är en imponerande kombination av kvalitet, prisvärdhet och användarvänlighet. 

Är du på jakt efter ett laddbart alternativ, och inte känner att en hel-elbil passar dina behov – då är Kia Sportage absolut en bil att titta närmare på.

Fakta Kia Sportage Plug-in Hybrid 

Pris: från 454 900 kr 

Pris testbilen: 

Drivlina: 1,6-liters bensinmotor+ elmotor, fyrhjulsdriven 

Maxeffekt förbränningsmotor: 132 kW / 180 hästkrafter 

Maxeffekt elmotor: 66,9 kW / 91 hästkrafter 

Systemeffekt: 195 kW / 265 hästkrafter 

Max vridmoment: 350 Nm 

Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder 

Topphastighet: 191 km/h 

Topphastighet på el: 130 km/h 

Batterikapacitet: 13,8 kWh 

Räckvidd på el: upp till 70 km 

Officiell förbrukning: 0,11 l/mil 

Förbrukning under test: 

Officiellt utsläpp: 25 g/km 

Årsskatt: 360 kr 

Bagageutrymme: 540 liter / 1 715 liter med fällt säte 

Max släpvagnsvikt: 1 350 kg 

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Kia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt