Provkörning: Kia Sorento PHEV – ”Är lätt att hålla på kurs”

2021-05-08 07:00  

En rejäl suv för de med varierande transportbehov. Kia Sorento i laddhybridtappning är genomtänkt och kommer med hög standard – samt möjligheten till utsläppsfri pendling, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Det märks att det är nya tider. Jag deltar vid en produktgenomgång av Kias nya sjusitsiga laddhybrid Sorento. Modellen har i sin fjärde generation blivit med sladd – vilket placerar den, och Kia, i en ny position.

Konkurrensen är inte så stor i kategorin. I stället för att armbågas med sina ”naturliga” rivaler är det nu de som ligger ett par prisklasser ovan som ska utmanas.

– Vilka konkurrenter vi ser på marknaden? Volvo XC90 T8 och Mercedes GLE, men den senare är inte sjusitsig, sa Joakim Jöhncke, produktansvarig på Kia, när Sorento PHEV marknadslanserades.

Att Kia har skaffat sig ett sådant självförtroende kommer av att de har flyttat fram positionerna både märkes- men framförallt marknadsmässigt. Nya elbilen EV6 är en fot in i dörren till ett lite finare rum, vilket har gjort att fler fått upp ögonen för det koreanska märket. Och tittar vi på försäljning så tappade man trots corona väldigt lite i fjol liksom i år. Med mer elektrifierat ser det inte precis sämre ut.

Läs mer: Provkörning: Lynk & Co 01 PHEV – ”Inte känslan man får i en Volvo eller Polestar”

På den laddbara sidan var de tvåa inom laddhybrider och trea på elbilar i Sverige 2020. Och i samma kategorier men endast sett till privatköpare är de solklar etta i båda grenarna.   

– Vi hade en målsättning förra året om att 60 procent skulle vara laddbara. Våra målsättningar i år är att sex av tio ska gå upp mot åtta av tio och där är Sorento en viktig del, sade Peter Himmer, vd för Kia vid lanseringen.

Och så står vi där, vid den nya Kian som ska gnida sig in i medvetandet på de köpare som annars enbart tittat på premiummärken. 

Design

Det var i fjol som den fjärde generationen av modellen lanserades och det var en välbehövlig uppgradering. Med laddhybriden har man bara adderat en laddlucka. Någon större skillnad än så är det inte.

Kia kallar sin design banbrytande. De utanför företaget skulle kanske kalla den traditionell. Förvisso ganska modern, men fronten ser mer konventionell än avantgardistisk ut. Det är å andra sidan inte fel. Man kan tänka sig att målgruppen inte har allt för exotiska designböjelser om man är på jakt efter en praktisk sjusitsig laddsuv. 

Öppna dörren och det är ett fortsatt traditionellt mottagande. Kia har sett till att hålla det modernt i form av digital instrumentering samt rätt stor mittskärm, men har behållit en hel del vred och knappar. 

Bakom ratten sitter man bra. Bilen vi kör är topputrustad vilket innebär läderklädsel och all teknik man kan få. Trevligt är att klimatanläggningen samt sätesvämare ligger på vippbrytare.

Insidan av en Kia Sorento PHEV. Foto: Felix Björklund

För laddning finns det tre usb samt trådlös laddning fram. Usb-uttag i framsätena för baksätespassagerare och uttag även längst bak.

Utrymmet i bilen är föredömligt. Om man tittar på andra och tredje sätesraden erbjuds saker som konkurrenterna inte har. Som att man kan skjuta baksätet, vilket gör att de 604 literna bakom kan utökas till 809 liter. Du har även klimatanläggning för de längst bak.

Ok, jag ska inte påstå att det är enormt bekvämt att sitta på tredje raden, men det är faktiskt inte så illa även för en vuxen. Här har man också elektrisk fällning av raden framför, vilket känns lyxigt.

Med alla sätena uppfällda så är det endast 175 liter kvar att packa.

När det är dags för fällning eller justering av säten så är det en väldigt enkel manöver. Det visar att man har tänkt till kring flexibiliteten (dock måste man komma ihåg att lämna bagagerumsmattan hemma).

Men hybriddrivlanan innebär lite kompromisser. Det man invändigt förlorar med batterier ombord är lite knäutrymme samt att det inte finns något extrautrymme under lastgolvet. 

På det stora hela är interiören imponerande ”fin”. Visst, materialvalen är kanske inte i nivå med vad exempelvis Mercedes och Volvo erbjuder, men så kostar bilen heller inte lika mycket.

Teknik

Vad består då Kias hybriddrivlina av? Det är samma 1,6-liters bensinmotor som sitter i flertalet andra Kior, men som här får extra draghjälp av en elmotor vars energi hämtas ur ett 13,8 kWh stort batteri.

Resultatet är en systemeffekt på 265 hästkrafter vilket kanske inte låter imponerande med tanke på storleken och tyngden på bilen. Men en siffra som är imponerande är koldioxidutsläppet på 38 g/km. Och det senare är det som gör att tjänstebilister gynnas enormt. 

För de som vill använda bilen på optimalt sätt och är duktiga med laddningen så ska den under gynnsamma förhållanden klara upp till 57 kilometer på el. Skulle man av någon outgrundlig anledning vilja köra 0–100 km/h-accelerationer så sker detta på 8,7 sekunder. Det är inte illa för en stor 7-sitsig suv.

Läs mer: Provkörning: Audi A3 45 TFSIe – ”Spelar på tydliga Audi-styrkor”

Tekniken i övrigt speglar vanliga Sorento, vilket då innebär head up-display, adaptiv farthållare, filhållarassistent, trötthetsvarnare och saker som en funktion som hindrar dörröppning om det är farligt. Unik teknik för laddhybriden är annars ett nytt förarkluster samt några menyer i infotainmentystemet. 

En trevlig sak, som också lär vara en lisa när man som förare vill slippa vråla igenom hela bilen, är att det finns ett interkomsystem. Genom detta kan man prata med tredje raden.

På vägen

Kravspecifikationerna för en Sorento är att det ska vara en trygg och bekväm familjebil. Och hybriddrivlinan bidrar med tillägget att du i stads- eller lite långsammare trafik slipper lyssna på förbränningsmotorn. Bättre ljudkomfort helt enkelt.

Därtill ger det bilen en lätthet i låga hastigheter som lär vara uppskattat på vägen till och från förskolan eller affären. Och som ovan nämnt ska du i EV-läge och med fullt batteri kunna rulla på el i 57 kilometer, vilket kapar bränslekostnaderna om du är flitig.

I hybridläget försöker bilen använda sin beräkningskraft för att ge effektiva resor, och det innebär att den ibland tar lite tid på sig. Stå på gasen och bensinmotorn startar väldigt snabbt, men därefter behöver den lite betänketid innan den bestämmer sig för vilken växel som ska i. Det här är kanske inte något som stör gemene man, men i varje fall i det här avseendet är man inte riktigt så raffinerad som de senaste laddhybriderna från exempelvis BMW.

Kia Sorento PHEV från sidan. Foto: Felix Björklund

Batterierna som petats i innebär att bilen drar på ytterligare 140 kilo och den dubbla drivlinan adderar några kilon till. Det här har gjort att fjädringen är lite hårdare satt, vilket märks när man sitter i sin ensamhet i en bil ämnad för fem till sju personer. Men med tjocka släkten lastad lär det bli bättre balans i det hela. 

Styrningen är väldigt platt, men den är ganska bra viktad. Återigen ett val som innebär att Sorenton är lätt att hålla på kurs samt att den inte blir obalanserad när man stampar på gasen. 

Det finns körlägen i bilen, men i ärlighetens namn tyckte jag inte att de gav något extra. Du har sport, eco och smart. Det som ändras mellan sport och eco är gasmappningen och i smart så alternerar bilen själv mellan de båda föregående lägena utifrån hur mycket du gasar.

Till detta kommer även körlägen för snö, gyttja och sand, om du nu vill testa terrängegenskaperna. Här mappas vridmoment och växellägen beroende på valt underlag därtill styrs hur antispinnsystemet går in. 

Nu hann vi inte med något längre test, men den motorvägskörning som utfördes avslöjade att ljudkomforten är helt okej. Det kommer in däcksbuller och en del vindbrus. 

En fiffig funktion som Sorenton har är att när man blinkar för att filändra så får man i förarklustret en kamerabild hur det ser ut bakåt. Detta som ett komplement till ”över-axeln-titten”. Hyundaigruppen har använt det på ett par bilar nu och lösningen är alltid lika trevlig att se.

När det är dags att lämna tillbaka bilen och det är dags för summering kan jag konstatera att snittförbrukning hamnade på 0,36 liter/mil – alltså mer än dubbelt jämfört med den officiella uppgiften. För de som kör långa sträckor, med mer förbränning involverad, lär detta öka markant mycket mer. Å andra sidan är låg förbrukning inte något som exempelvis Volvo XC90 T8 kan stoltsera med heller.

Summerat

Det kan inte sägas att segmentet med sjusitsiga laddbara bilar är stort. Det Kia erbjuder är ett intressant alternativ för moderna varannan vecka-familjer som har fluktuerande passagerarbehov. 

Alltså en stor suv för de som verkligen har behovet av en.

Kia har även med Sorento PHEV sett till att kryssa i de flesta önskemål man kan ha på en bil i den här klassen, men till en lägre kostnad. Som förare kan du köra med en hög svansföring – och med mer pengar kvar på fickan.

Fakta Kia Sorento PHEV

Pris: från 569 900 kr

Pris testbilen ca 670 000 kr

Bonus: 22 846 kr

Förmånsvärde: från 2 349 kr (vid 50 procent)

Privatleasing: Från 5 995 kr/mån

Drivlina: 1,6-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 132 kW / 180 hk

Maxeffekt elmotor: 66,9 kW / 91 hk

Systemeffekt: 197 kW / 265 hästkrafter

Max vridmoment: 350 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 8,7 sekunder

Topphastighet: 193 km/h

Topphastighet på el:

Batterikapacitet: 13,8 kWh

Ombordladdare: 3,3 kW

Räckvidd på el: upp till 57 km

Officiell förbrukning: 0,16 l/mil

Officiellt utsläpp: 38 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 175 liter (bakersta sätena uppfällda) / 604 liter / 1 988 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Mer om: Kia Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt