Provkörning: Kia EV6 GT – Familjebil med ordentligt klös

2022-09-24 06:00  

En familjebil som spurtar från en Lamborghini – så positionerar Kia sin EV6 GT. Men lever den upp tillförväntningarna? Ny Teknik har testat – och jämför med Teslas Model Y Performance

Som bilmärke har Kia länge haft en ganska uppkäftig attityd. Tillverkaren har velat förflytta märket från att vara ett budgetalternativ för dem utan bilintresse till att bli ett aktivt val. Intressant nog har Kia i jakten på att väcka känslor flera gånger valt att ställa sina bilar mot Lamborghinis.

EV6 med tillägget GT får sådan en prestanda som gör att den smyger sig in mot sportbilsklassen. Hur påverkar det modellen i övrigt? Tappar den i komfort, praktikalitet och ekonomi?

Läs mer: Nu går Kias elbilsvärsting EV6 GT att beställa

För att ta reda på det tog Ny Teknik ut ”super-Kian” och passade även på att mäta den mot Teslas Model Y Performance.

Design: Inte mycket nytt

EV6 är i grunden inte en bil som vill vara anonym. Det övergripande är att modellen ligger någonstans mellan en klassisk högbyggd crossover och en herrgårdsvagn.

Bilen har korta överhäng, en intressant ljusramp bak som agerar spoiler och en front med en ljusdesign som ser ut som ett X.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Läs mer: Xpeng lanserar G9 – ”Världens snabbaste laddare”

Hur skiljer sig då GT-varianten? Svaret är inte alls. Här är det endast speciella fälgar samt illgröna bromsok som är nytt. Lite tråkigt kan tyckas med tanke på att man betalar rätt mycket mer för en bil med GT på bakluckan.

På insidan har det dock hänt lite mer. I stället för de vanliga stolarna får man skålade sportstolar som ska ge bättre stöd på kurvigare vägar. Även här återkommer den illgröna/neongula färgen, nu i kontrastsömmar samt en knapp märkt ”GT” på ratten. Sätena skiljer sig även i att de nu är manuellt justerbara.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Men annars är det mest likt. Det är samma välvda stora bräda med dubbla skärmar. Den vänstra visar förarinstrumentering och den åt höger visar infotainment. Därtill har föraren en head up-display att fästa ögonen på.

En av de unika finesser Kia har satt in i sina nya bilar är touchpanelen i mitten. På denna kan man alternera vad man ska sköta. I ena läget är det ”knappar” för navigering, karta och musik. Då styr de båda vreden volym samt radio-inställningar. Om man vill kan man trycka för att förvandla den till en panel som då helt styr klimatanläggningen. Nu styr vreden temperatur i stället.

Det är förhållandevis enkelt att använda och personligen gillar jag hur man kombinerat digitalt och fysiskt. 

Läs mer: Norska undersökningen: Så mycket el drar elbilarna totalt

När det kommer till utrymmen är bilen förvisso ganska stor, men det är inte alls den rymd som man får i plattformssyskonet Hyundai Ioniq 5, eller för den delen VW ID4. Det här märks särskilt av i baksätet. Även om det inte är trångt om knäna är det lite begränsat i huvudutrymmet.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

I bagaget får man plats med 480 liter innan det är dags att fälla sätet, även det är lite mindre än vad exempelvis VW-koncernens alternativ erbjuder.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Något man däremot erbjuder, som VW inte gör, är en frunk. Förvisso är det bara 20 liter som får plats under motorhuven, men ändå. Därtill är maximal dragvikt 1 800 kg.

Teknik: Laddar snabbt

Arkitekturen som EV6 GT bygger på är E-GMP. Det är samma som Ioniq 5 och framöver så kommer en enorm mängd Kior att byggas på denna. I GT:n visar man upp en ny sida av vad man kan åstadkomma på plattformen – nämligen en rejält potent drivlina.

Hade jag 1996 sagt att en Kia i framtiden skulle erbjuda bilar med närmare 600 hästkrafter och accelerationsprestanda nog för att generera både en och annan sportbil hade jag blivit utskrattad. Då var lågt pris den största förtjänsten märkets bilar hade.

Läs mer: Nya elbilen EX90 blir Volvos första som får lidar

Men så är det alltså icke längre.

Drivlinan i EV6 GT består av två elmotorer som tillsammans ger 430 kW eller motsvarande 585 hästkrafter. Ett enormt vridmoment om 740 Nm innebär att det går att sätta av i väldigt snabb galopp i ekipaget. Officiellt går accelerationen 0–100 km/h på 3,5 sekunder – vilket är jämförbart med det vassaste Porsche hade att erbjuda för cirka tio år sedan.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Stämplar man på gaspedalen ska det sedan gå att fortsätta hastighetsökningen långt förbi siffrorna som står på svenska hastighetsskyltar. Först vid 260 km/h avstannar accelerationen.

Motorerna hämtar energi från ett batteri om 77,4 kWh och om man inte envisas med att köra för allt vad tygen håller ska det gå att ta sig 424 kilometer på en laddning.

Även laddning är en paradgren för den E-GMP plattform som EV6 bygger på, och när det kommer till att få in elektroner snabbt i batteriet är GT:n inget undantag. Snabbladdning ska tack vare att plattformen har 800-volts elarkitektur gå att göra i upp till 239 kW – något som under optimala förhållanden innebär att man kan ladda från tio till 80 procent på 18 minuter.

Ge el tillbaka till huset

Med plattformen kommer även teknik som V2L (vehicle to load) som innebär att man kan driva andra prylar på energi från bilen. Perfekt om man vill exempelvis dra igång ett bastuaggregat, kaffekokare eller tv-spel när man är ute på äventyr. Tekniken är ett försteg till att man i framtiden ska kunna driva ett hus eller kunna använda bilen i ett V2G-system.

Läs mer: Ny Teknik Insight: V2G – elbilarna blir en del av elnätet

Vidare har tillverkaren självklart semiautomatisk förarassistans, parkeringshjälp och alla de fina säkerhetssystem man kan förvänta sig av en modern bil. Och trevligt nog ingår dessa som standard. GT-bilen har även adaptiv fjädring, vilket övriga versioner av EV6 saknar.

Tre försök att få bilen att navigera till Norrlandsgatan … icke. Det slutade med ett stort nej.

Så långt bara goda tekniska vitsord. Men det finns saker som inte riktigt kan rosas. Som röststyrningen. När man exempelvis suttit i en bil med Google, eller en Tesla eller för den delen bara i en bil med fungerande röststyrningssystem – då är det som Kia erbjuder fruktansvärt.

Att ringa någon klarar den av hjälpligt, men sedan verkar den inte haja mer. Navigation, glöm det. Tre försök att få bilen att navigera till Norrlandsgatan … icke. Det slutade med ett stort nej och att EV6:an skyllde på störande bakgrundsljud för problemet. Tyvärr gör den här bristen att man helt struntar i att använda systemet. Något som säkerligen medför att Kia får än svårare att göra det bättre.

På vägen: Bra driv i gasen

Initialt hade man kunnat förledas till att tro att det var samma bil som innan. Det är en tyst, trevlig och komfortabel färd när vi rullar i väg.

Initialt börjar vi med att bocka av normal pendelkörning. Alltså motorväg och lite stadskörning. Inom det här registret har EV6 GT inga som helst problem att leva upp till kraven om att vara en behaglig vardagsbil. Möjligtvis har ljudkomforten tagit en liten törn av de större fälgarna och bredare däcken.

Läs mer: Provkörning: Lexus RX 450h+ – ”Reaktiv, inte progressiv”

Precis som i vanliga EV6 kan man ställa in flera körlägen. På den vanliga knappen till vänster på ratten är det eko, komfort och sport och på GT-knappen är det GT-läget som gäller. Det senare går att modifiera för rattkänsla, gasrespons samt exempelvis hur mycket hjälp man ska få av antisladdsystemet. Men framförallt, den här på GT-knappen man trycka på om det är så att alla 585 hästarna ska brukas. Och det är ju detta vi vill göra.

Det är en härlig sensorisk känsla att trycka på den illgröna knappen. Bilen tar ett litet glädjeskutt och med ens känns den spänd för vad som komma skall.

Och varför hålla den på halster tänker jag och kliver resolut på gasen.

– Vafasen gör du? hostar min medpassagerare fram efter det att hen hällt halva drickan i ansiktet. Du måste ju förvarna!

Flyter fint i svängarna

Utan dricka far vi vidare mot mer utmanande vägar, och när takten skruvas upp närmar vi oss varför man lägger extrapengar för att få tillgång till den här prestandan.

En av de saker som jag påpekade när vi testade EV6 mot ID4 GTX var att Kian var lite mer ”cowboy”. Den var förvisso kul men lite oregerlig och bångstyrig eftersom den hade vanlig dämpning.

GT:n har ju adaptiva dämpare och det märks. Bilen är mycket tightare och styvare hållen, vilket innebär att man får bättre kontroll och gör att man kan gå in snabbare i kurvor. Visst, det innebär även att man känner av ojämnheter mer, men ska man köra så ska man ju köra.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID Buzz – Läge att vänta?

Att placera bilen är förhållandevis enkelt, styrningen är väl avvägd och den adaptiva fjädringen hjälper till att få bra flyt i svängarna.

Men trycker man på mycket märks det av att det inte är en sportbil. Tyngdförflyttningarna känns av en hel del och när greppet falnar gör sig tyngden väldigt påmind igen. Nej, EV6 GT är först och främst en Grand Tourer, och känslan är att det är lite mycket effekt och vikt för bilen att hålla reda på.

Jämförelse med Tesla Model Y Performance

Som referens körde vi Tesla Model Y Performance parallellt och de är verkligen olika att köra. I Kian sitter man längre ned i bilen, i Teslan sitter man högre. De skålade sätena är även mycket bättre i den koreanska bilen och innebär att man sitter kvar när det börjar svänga. Känslan i styrningen är kanske inte sporbilsmässig, men även den är bättre än i Teslan.

Kia EV6 GT. Foto: Felix Björklund

Och när man kör märks det av att den koreanska bilen har ett mer sofistikerat chassi som håller ordning på det hela.

Summerat går det inte att säga annat än att Kia EV6 GT, när det kommer till själva körningen, är det bättre alternativet av de två.

Något som däremot inte riktigt är i paritet med Teslan är energiförbrukningen. Kia EV6 GT kommer bara 424 km, en bra bit mindre än de 506 km som vanliga fyrhjulsdrivna EV6 klarar av. Jämförelsevis ska Teslan även i Performance-versionen klara 533 km. Även om skillnaderna var lite mindre när vi körde de båda bilarna parallellt så når den amerikanska bilen markant längre.

Saftig prislapp

EV6 GT trissar upp priset en hel del jämfört med vad en vanlig fyrhjulsdriven version kostar. Förvisso får man mer utrustning, men det är runt 150 000 kronor.

Det blir dock ett än större glapp om man tar med klimatbonus i beräkningen. GT:n får inte de 70 000/50 000 kronor som de tamare modellerna får. Det innebär att där GT:n kostar 820 000 kr, går EV6 AWD ”bara” för 605 000/625 000 kr.

Läs mer: Provkörning Mercedes-Benz EQE 350+: ”Ett av de bästa alternativen”

Visst är det mycket pengar, men i samma härad återfinns andra standardmodeller med prestandapretensioner såsom Tesla Model Y Performance.

En sak som man ska ha i åtanke är även att vissa saker kostar extra när man köper den här typen av modeller. Bilen vi kör har lite drygt 700 mil på mätaren – och däcken var tvärslut. Visst, det här är ett testexemplar som säkerligen har körts lite hårdare än vad många gör, men ändå. Det är en tung bil med enormt mycket effekt och vridmoment ombord – och det sliter på sulorna.

Summerat: Så bra är Kia EV6 GT

En Kia som kan göra en BMW M4 generad i spurter men samtidigt vara komfortabel vardagsbil – det låter ju som en hit. Att den rymmer semesterpackningen samt inte ens kostar hälften av ovan nämnda prestandaåk gör ju inte saken sämre.

EV6 GT tar onekligen tillverkaren till helt nya höjder. Om kunderna är redo att lägga över 800 000 kronor för en Kia återstår att se, men den erbjuder verkligen extrakrydda till en väldigt bra familjebil.

Fakta Kia EV6 GT

Pris: Från 819 600 kr.

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel.

Systemeffekt: 430 kW / 585 hästkrafter.

Max vridmoment: 740 Nm.

Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder.

Topphastighet: 260 km /h.

Batterikapacitet: 77,4 kWh.

Snabbladdningskapacitet: 239 kW.

Ombordladdare: 11 kW (trefas).

Räckvidd på el: 424 km.

Officiell förbrukning: 2,06 kWh/mil.

Förbrukning under test: 2,39 kWh/mil.

Årsskatt: 360 kr.

Bagageutrymme: 480 liter, 1 290 liter med fällda säten.

Frunk: 20 liter.

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Test

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt