Provkörning: Jeep Compass 4XE – ”Navigerar lätt genom de djupa vattenmassorna”

2021-06-19 07:00  

En riktig suv, som även kan fungera för vardagspendling. Jeep Compass 4XE blandar märkets traditionella värden med hybriddrilvina. Innebär det att det är den ultimata bilen för stadsdjungeln? Det frågar sig Felix Björklund som har provkört.

Det har tagit tid för Jeep att få in elektrifiering i modellutbudet. Men snart ska det ha spritt sig överallt. En av de första applikationerna för laddhybridtekniken är Compass som med tillägget 4XE fått en elektrisk bakaxel samt en trave batterier ombord.

Men hur är det då att köra en Jeep, som skryter med ”riktig” terrängkompetens – på el. Och är de som intresserar sig för off road-egenskaper verkligen roade av utsläppsfri pendling?

Design

Jeep brukar ofta tala om sig själva som ”originalet” och använder gärna historiska referenser till Willys Jeep (även om det inte var Willys som egentligen kom på designen). Under FCA eran har märket tagit allt fler kliv bort från detta och Compassen som lanserades med ”Willysrunda” lyktor  – är ett minne blott.

Men med det sagt, bilen har ett riktigt tydligt ”suv-drag” och man ska inte klaga på att bilen ser mjäkig ut. I varje fall inte framifrån.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Tiguan Ehybrid – ”Räckvidden på el är i kortaste laget”

Inuti bilen är känslan ganska ”tung”. Det är mörkt och överlag får man intrycket av att det är robust kvalitet. Interiören känns absolut inte budget eller billig, men den känns inte heller lyxig.

Instrumenteringen är digital och här kan man få en del kördata och info visad. Denna kompletteras av en skärm på mittkonsolen.

Framsäte och baksätet i en Jeep Compass 4XE. Foto: Felix Björklund

När jag glider ner i bakom ratten så tycker jag att det är knöligt att få till en bra sätesposition. Nu vet jag att jänkare kanske har andra preferenser än oss européer – men har de verkligen orangutang-armar? Den frågan ställer jag mig då jag inte tycker att jag alls kan justera ratten tillräckligt för att ha min normala körställning. Och det är även svårt att nå skärmen.

I baksätet är det gott om plats och det är ett stort och bra insteg. Det senare lär vara uppskattat av barnfamiljer som vill få in en bakvänd barnstol.

Lastutrymmet är även det bra. Jämfört med den vanliga Compass har man endast förlorat 20 liters utrymme. Detta tack vare att man använt kardantunneln för att gömma batterierna i

Teknik

Drivlinan består av en 1,3-liters bensinmotor signerad Fiat och denna kombineras med en remgenerator, en e-drivaxel bak samt batterier. Som köpare kan man välja två olika effektutföranden på sin fossilmotor, 130- eller 180 hästkrafter och dessa adresseras till framaxeln. Bak är det en elmotor om 60 hästkrafter som skjuter på och denna hämtar sin kraft ur ett batteri på 9,1 kWh netto.
Systemeffekten ska ligga på 240- alternativt 190 hästkrafter vilket kan tyckas konstigt. Det är sällan en tillverkare lyckas matcha de båda motorernas toppeffekt, men när chefsingenjör Francesco Cimmino presenterade modellen vid den internationella lanseringen – sa han att de räknat ”konservativt”. Han menade att det troligtvis kan vara mer än så.

Jeep Compass 4XE. Foto: Felix Björklund

Drivlineupplägget innebär att körd på el så är Jeep Compass strikt bakhjulsdriven, vilket kanske rimmar illa med märkets image om fyrhjulsdrift. Men om man då kör på el och gör det väldigt snällt så ska batterier räcka upp till hela 50 km räckvidd.

På teknikkontot finns även infotainmentystemet Uconnect som är av senaste snitt i koncernen. Så vad innebär det. Bitvis tycker jag att det är både tungrott och svårt att få till. Att man gömt sätes- och rattvärme i skärmen – men har övriga klimatkontroller på knappar är också något jag inte riktigt förstår. Ytterligare ett frågetecken är att Jeep ska ha petat in Amazons röstassistent Alexa. Men trots att jag letar livet ur mig och det står i skärmen att jag ska trycka på Alexa-knappen – så hittar jag den inte. Nej, användarupplevelsen är inte riktigt i topp, men ägare lär vänja sig med tiden – om inte annat så går det att köra Apple Carplay/Android Auto.

Jeep Compass 4XE på vägen

Vid start så börjar Compassen i hybridläget… alltså inte på el. Det innebär att trots att jag har fullt batteri, så skramlar bensinmotorn igång. Lite udda kan tyckas och något som innebär att även den flitigaste av laddare troligtvis kommer elda fossiler dagligen.

Efter att ha rullat i väg så kan jag 100 meter senare tvinga in bilen i elläget. När jag började stod det 49 kilometers elräckvidd vilket låter lovande. Jag fortsätter på turen och i stilla lunk så är det trivsamt att köra en Jeep utsläppsfritt. Den höga sätespositionen, bra sikt framåt och tystnaden är skön.

Så svänger jag ut på motorvägen. På el kan man köra i upp till 130 km/h, men resan dit är frustrerande långsam. Att elmaskinens 60 hästkrafter ska släpa två ton bil är inte kul att genomleva, och på motorpåfarten är det påtagligt att jag irriterar bakomvarande pendlare.

Lite senare, efter att ha svängt av och beblandat mig med stadstrafiken igen så har jag slut på batteri. Av de 49- utlovade stannade el-resan på 35 km. Faktiskt inte allt för illa med tanke på att det var långt ifrån optimala omständigheter. Dock lär den som vill köra på el under vinterhalvåret inte kunna förvänta sig allt för mycket.

Läs mer: Provkörning: Seat Tarraco E-hybrid – ”Styrningen är bra – utan stora dödszoner”

När bensinmotorn så åter går in, gör den det förhållandevis mjukt, men automatlådan hörs verkligen av.

Utöver hybrid och el-läget finns även en knapp kallad E-save för de som vill spara på batteriet till dess att det behövs. Är det så att man under färd kört slut på elen och behöver mer så går det faktiskt att programmera om E-save till Charge – och då ladda upp medan man kör. Ineffektivt, javisst, men det går i varje fall.

Jeep har varit tydliga med att framtidens fyrhjulsdrift är elektrifierad. Alltså det som de kallar 4XE. De ser det som ett effektivt och robust sätt att få drift på alla hjul. Lösningen innebär att deras bilar får en bättre hållbarhetsprofil, men ännu viktigare är alltså att den möjliggör fyrhjulsdrift. Och på ett sätt märks det att infallsvinkeln märket har är lite annorlunda. Se på en sådan sak som bromskraftsåtervinningen. Den är snudd på obefintlig i normalfallet. Det finns en knapp man kan trycka på för att öka regenereringen – men även i detta läge är det väldigt lite som händer.

När man bromsar med pedalen får man in mer energi, dock är känslan riktigt dålig och artificiell.

Styrningen dras inte med stora dödzoner i mitten – och på ett sätt är det här bättre än vad många erbjuder. Men det handlar om en ganska lätt och direkt styrning som inte känns så sammankopplad med vad som händer vid hjulen. Den direkta styrningen innebär även att bilen får ett lite mer nervöst beteende i högre hastigheter på motorvägen.

Fronten av en Jeep Compass 4XE. Foto: Felix Björklund

Jeep har även satt in ett sportläge för de som vill utforska det spektrat av bilens kompetens, men att styrningen är svår att ”dosera” i kombination med den högbyggda naturen av en Jeep gör att det kanske inte är i snabba kurvpartier bilen excellerar.

När jag provkörde Renegade vid den internationella lanseringen – så fick jag även möjligheten att testa Compass 4xE i terrängen. Därav vet jag att bilen verkligen står pall för tuffare utmaningar. Så till skillnad från många andra laddbara suvar, där off-road mer är ett attityd-ord än något som bilen är kapabel till - levererar Compass här.

Och en sak som blev aktuellt under testet hemma i Sverige, var att prova på hur bilen vadar. Ett rejält regnoväder slog till och där andra bilar fick vända, kunde Compassen navigera igenom de djupa vattenmassorna.

Efter att ha kört bilen en vecka, varav ett par längre trippar – så hamnade jag ganska exakt att hälften av körsträckan gick på ren el. Och vad innebar det för förbrukningen? Jo, den hamnade på  0,65 liter/mil.

Summerat

Jeep Compass som laddhybrid är ett lite udda alternativ. Här erbjuds rejäl terrängprestanda blandat med en hel del goda egenskaper, men även några som inte riktigt håller måttet. För hur mycket kommer du bry dig om rejält vadar-djup, stigvinklar och lågväxel – när batteriet tar slut halvvägs till jobbet? Och hur viktigt är ett körläge för att ta sig genom lera när det är infotainmentsystemet man dagligen fastnar i?

Lägg till att priset börjar förhållandevis högt – och det kan bli svårt att motivera varför man ska välja en tuff offroad-bil för sin körning till och från förskolan.

Fakta Jeep Compass 4xE

Pris: från 449 900 kr (190 hk), 489 900 kr (240 hk)

Förmånsvärde: från 3 300 kr/mån (190 hk)

Drivlina: 1,3-liters bensinmotor + e-bakaxel

Maxeffekt förbränningsmotorn: 110 kW/ 130 hästkrafter, alternativt 132 kW / 180 hästkrafter

Maxeffekt elmaskinen: 44 kW / 60 hästkrafter

Max Systemeffekt: 190 alternativt 240 hästkrafter

Batterikapacitet: 11,4 kWh varav 9,1 kWh netto

Ombordladdare: 7,4 kWh

Räckvidd på el: upp till 49 km

Koldioxidutsläpp: från 47 g/km

Officiell förbrukning: från 0,19 l/mil (190 hk), 0,21 l/mil (240 hk)

Förbrukning under test: 0,65 l/mil

Maxhastighet på el: 130 km/h

Maxhastighet: 183 km/h (190 hk). 200 km/h (240 hk)

Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder (190 hk). 7,3 sekunder (240 hk)

Bagageutrymme: 420 liter

Max släpvagnsvikt: 1 250 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Jeep

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt