Provkörning: Hyundai Kona Electric – ”Effektiv elbil som klarar av vardagsbestyr”

2021-05-29 07:00  

En bra elbil med lång räckvidd. Kona Electric tillhör ”förra” generationen, men den har fortfarande många goda sidor. Frågan är dock om den kommer att överleva internkonkurrensen, skriver Felix Björklund.

Hyundai var tidigt ut inom elektrifiering. Förvisso har man i Sverige hamnat i skymundan av ”lillasyskonet” Kia som skördat stora framgångar i segmentet. Modellen Kona Electric har samma drivlina som Kia E-Niro och E-Soul – men framtoningen är annorlunda.

Inför 2021 uppdaterades modellen, och till paradgrenen ”mycket räckvidd för pengarna” får köpare även en modernare bil.

Design

Hyundai Kona debuterade redan för tre år sedan, men istället för att bara få standardmässigt facelift efter ett tag – har bilen genom åren fått små uppdateringar. Men nu är det nog ändå dags att prata om ett ansiktslyft. Det senaste är att fronten är ny och slät, vilket påminner lite om Tesla. Strålkastarna är även de omarbetade och så är även bakdelen. Designteamet har även strukit ”offroadiga” plastdetaljer kring hjulhusen till förmån för karossfärgade – något som ger ett mer civiliserat uttryck.

Läs mer: Provkörning: Honda E – ”En smidig pendlarbil”

Vän av ordning kanske tycker att det inte är mycket som är nytt, men å andra sidan är ju modellen inte lastgammal till att börja med.

På insidan är det likadant. Det är i sak samma grund som tidigare, vilket innebär: plastig, grå och tråkig. Här är konkurrenter som exempelvis Peugeot (e-2008) och syskonet Kia (E-Niro) bättre. Men med det sagt så är den funktionell och för de som inte väljer att döma en bok efter omslaget – lär man sig att leva med den. För under det initiala intrycket så gömmer sig bra funktioner. Och även om kupékänslan inte ligger i toppen av klassen – är infotainmentsystemet bra.

Hyundai Kona Electric. Foto: Felix Björklund

Kona går att få med head up-display, men det är den typ av lösning där informationen projiceras upp på en uppfällbar plastskiva. Personligen har jag svårt för den tekniken och tycker att den stör mer än vad den hjälper. Som tur är går den att fälla ner.

Men även om just den finessen känns mer som budgetalternativet, särskilt eftersom Skoda/VW/Seat erbjuder AR-teknik på sina bilar – så är det lyxigt att Kona kommer med sätesventilering. Det är en funktion som ingen annan i segmentet erbjuder. 

I förarsätet sitter man annars gott och att svankstöd ingår som standard är även det ett plus i kanten.

Baksätet är lite trångt, men så är det även i övriga Kona-versioner. Bilen är ju ganska liten vilket även återspeglas i bagageutrymmet på 332 liter. Här är det tydligt att Hyundai och Kia har olika inriktning, och vill man ha det mer praktiska alternativet – så är det den senare man ska vända sig till.

Teknik

Drivlinan som sitter i Kona Electric är densamma som har varit med från start. I bilen vi testar, med det stora batteriet, innebär det en elmotor på motsvarande 204 hästkrafter som driver framhjulen. Denna får sin energi från ett pack på 64 kWh och under goda förhållanden ska det räcka till 484 kilometers körning. 

När det är dags att ladda så ska det gå att snabbladda i effekter på upp till 100 kW varvid det tar runt en timma att ladda 10-80 procent. Växelströmsladdning ska gå att göra i upp till 11 kW.

Tittar vi på siffrorna när det kommer till acceleration och toppfart så klarar Kona av sprinten 0-100 km/h på 7,9 sekunder, på väg mot 167 km/h. Men om man håller sig till den typen av körning – lär man inte se röken av officiella räckvidder.

Insidan av en Hyundai Kona Electric. Foto: Felix Björklund

Lämnar vi drivlinan och tittar på övrig teknik så går Kona att få med en hel del bra assistans och säkerhetssystem. Dels kombinationen adaptiv farthållare och aktiv filhållare – något som gör att bilen ”kör själv” under ordnade förhållanden. Detta fungerar ner till stillastående och därtill så påminner bilen om du står i kö när framförvarande fordon kör iväg. Med ombord är även varning för korsande trafik, varningssystem för att inte glömma saker i baksätet samt spärrfunktion så att man inte öppnar upp dörren i en cyklist.

Infotainmnetsystemet är enkelt och responsivt, med fysiska knappar för genvägar till rätt menyer. Och även om det kanske inte känns som det mest inspirerande och moderna i jämförelse med exempelvis Audi eller Tesla, så är det bättre än vad många andra erbjuder. Och gillar man det inte så går det att slå på Apple CarPlay eller Android auto. När vi ändå är inne på telefoner, trådlös laddning finns med – och från mobilappen kan man fjärrjustera klimatet i kupén.

På vägen

Hyundais elbilar har kanske inte rosat marknaden när det gäller just köregenskaper – och uppdaterade Kona har ju inte ändrats i det här avseendet. Det är en ganska vag styrning som i all sin lätthet är väldigt trygg – och inte för de som vill ”känna sin bil”.  

Därför är det nästan lite underligt att Hyundai har kastat med rattpaddlar för bromskraftsregenereringen. Missförstå mig rätt, jag gillar det, men om bilen i övrigt inte är för de som är jätteintresserade av att köra – varför skulle de orka med att paddla?

Dock tycker jag att Hyundai har gjort väldigt bra och tydliga steg mellan varje regenerationsläge – och om man vill så går det faktiskt att bromsa ner bilen till stillastående enbart med vänsterpaddeln. På så sätt kan den försiktige snudd på montera bort bromspedalen. 

Under vardagsanvändande så vaggar Konan snabbt in mig som förare i en lugnare lunk. Man sväljer den lite vadderade, trygga känslan då bilen bjuder in till en takt som mången av de stressade stockholmspendlarna bakom lär irritera sig på.

Läs mer: Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

Men bryr jag mig? Icke. Jag fortsätter att köra på i det tempo som passar bilen – vilket genererar finfina förbrukningssiffror istället.  

Det är kanske att utmana ödet, men Kona kommer ju med körlägen – så vad händer om man experimenterar med dessa? 

Med sportläget på då man har riktigt bråttom så märks det av att bilen får svårt att skjuta ner all effekt i backen. Hjulen slirar och det rycker i ratten. Försök köra bilen hetsigt och det tar inte lång tid innan det märks av att chassit inte hänger med. 

Nej, det handlar inte om en sportig bil utan om en smidig bil. Den är avslappnande att köra och när nyfikenheten om Konas dynamiska sida har lagt sig – lär de flesta ägare glömma bort att bilen ens har olika körlägen. 

De andra körlägena är Eco och Normal – där skillnaderna är i gasresponsen och det förstnämnda är inriktat på bästa systemeffektivitet. Trots det kan man absolut stampa gasen i botten och fortfarande få hjulen att spinna kort. 

Att leverera händelselösa resor är det Kona handlar om och detta på ett fruktansvärt effektivt sätt. Under en veckas pendling och vardagskörning så stannade förbrukningen på 1,36 kWh/mil – alltså under vad som officiellt deklareras. Sett till 200 mils körning med mer motorväg samt lite sportigare exkursioner var motsvarande siffra 1,57 kWh/mil. Vilket är ett bevis på riktigt bra förbrukning, dock med förbehållet att det här inte rör sig om några vintersiffror. 

Summerat

Kona är fortfarande en riktigt kapabel bil, men det märks av att det är några år sedan den kom. Det är ett sista hurra från förra generationen som när den introducerades erbjöd ”Tesla-räckvidd till ett överkomligt pris”. Men för de som vill ha en riktigt effektiv elbil som klarar av vardagsbestyr samt har lång räckvidd – då är det här ett alternativ.

Dock med förbehållet att det i år fullkomligt exploderar av modernare konkurrenter  – inte minst Ioniq 5 från det egna stallet.

Fakta: Hyundai Kona Electric 64 kWh

Pris: från 439 900 kr

Pris testbilen: 476 800 kr

Drivlina: Elmotor, framhjulsdrift

Maxeffekt elmotor: 150 kW / 204 hästkrafter

Max vridmoment: 395 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder

Topphastighet: 167 km/h

Batterikapacitet: 64 kWh

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd på el: upp till 484 km

Officiell förbrukning: 1,47 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,39 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 332 liter / 1 114 med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 300 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt