Premium

Provkörning: Hyundai Ioniq Electric – ”Kommer att få det tufft”

Finputsad och med längre räckvidd. Hyundais insteg i elbilens värld har nu uppdaterats. Och i dagsläget är Ioniq electric ett bra alternativ – men frågan är hur den står sig när konkurrensen hårdnar.

Publicerad

Det är nu ett tag sedan som Hyundai lanserade sin trestegsraket Ioniq. Bilen kom med alla former av elektrifierad drivlina (hybrid, laddhybrid och som elbil) och även om den inte varit en storsäljare i Sverige har den utgjort ett intressant alternativ. I varje fall den helelektriska versionen.

Nu har Ioniq Electric uppdaterats och det innebär dels ett lite nytt utseende – och dels mer räckvidd. Närmare bestämt har batterikapaciteten utökats från 28 till 38,3 kWh. En tillökning som innebär att sträckan du kan köra på en laddning ökats med 36 procent till 311 km.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här