Premium

Provkörning: Hyundai Ioniq 5 – ”Passar Nintendo-generationen”

Luftig, tekniskt fullproppad och komfortabel. Med Ioniq 5 får man snudd på allt du som elbilsägare kan önska dig och modellen visar att den elektrifierade ribban ligger högt i Sydkorea. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

Publicerad

När koreanska Hyundai kom till Sverige i början av 90-talet var det i form av budgetalternativ som Sonata med teknik hämtad från Mitsubishi. Och så var det ett tag. Elantra, Atos, Getz och Trajet var valet för dem med trångt plånboksutrymme, inga krav på körglädje eller ambitioner att visa upp sig i sin bil.

Men från att vara bakgrundsbrus på 90-talet så har den koreanska ligan kört fullt race och märket som en gång refererades till i nedsättande ordalag har fått en annan klang.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här