Provkörning: Hyundai Ioniq 5 – ”Passar Nintendo-generationen”

2021-09-18 07:00  

Luftig, tekniskt fullproppad och komfortabel. Med Ioniq 5 får man snudd på allt du som elbilsägare kan önska dig och modellen visar att den elektrifierade ribban ligger högt i Sydkorea. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

När koreanska Hyundai kom till Sverige i början av 90-talet var det i form av budgetalternativ som Sonata med teknik hämtad från Mitsubishi. Och så var det ett tag. Elantra, Atos, Getz och Trajet var valet för dem med trångt plånboksutrymme, inga krav på körglädje eller ambitioner att visa upp sig i sin bil.

Men från att vara bakgrundsbrus på 90-talet så har den koreanska ligan kört fullt race och märket som en gång refererades till i nedsättande ordalag har fått en annan klang.

En nyhet som lär höja den positiva tonen rejält är Ioniq 5, elbilen är först ut i en ny generation modeller som ska axla framtidsmanteln för företaget.

Design

När Hyundai för ett par år sedan visade upp sitt koncept 45 tyckte jag att det var lite häftigt. Man hade hämtat inspiration från 70-talsbilen Pony och sa att det skulle ge avtryck i framtidens produktionsmodeller. Och så kom Ioniq 5 – och påståendet om att man skulle behålla en del var ingen överdrift.

Designen känns som något som passar Nintendo-generationen. Vi pratar om det lite kantiga utseendet som i form av en grå låda tog sig in i var och vartannat svenskt hem på 80-talet. Den bil vi rattar har även en grå färg som passar liknelsen.

Utseendet, med korta överhäng, rejäl hjulbas och fastback-lucka bak gör även sitt för att bidra till att bilen känns mer som en 70/80-tals halvkombi än en modern crossover. Riktigt spännande om jag får säga det.

Hyundai Ioniq 5. Foto: Felix Björklund

Fronten skvallrar om att det inte är en förbränningsmotor ombord för i stället för grill är det en svart limpa som innehåller sensorer samt den nya generationens ”pixel-strålkastare”. Även baktill har man hållit designen avskalad och precis som i fronten är det pixel-tema på bakljusen.

När man tar sig in i bilen är det ljust och luftigt. Det är avskalat modernt, men ändå tryggt klassiskt. Bilen har en lång bräda där både förarinstrument samt infotainmentskärm sitter. Denna är förhållandevis nedtryckt vilket ger ett rent och snyggt intryck. Att interiören är vit och grå innebär även att det blir så där ”Apple-clean” som så många tillverkare i olika branscher strävar efter.

Läs mer: Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

Utrymmet fram delas av en mittkonsol som är skjutbar vilket innebär att man antingen kan välja att få mer plats fram genom att trycka den bakåt – eller skjuta fram den för att kunna lägga armen på.

I stället för växling i mitten – så har Hyundai valt att sätta en rattväxel. Varför inte – det är lättåtkomligt och lättförståeligt. Positionen är även så mycket mer lätthanterlig än vad VW har gjort med sin vrid-romb i ID-bilarna.

Bakom ratten sitter man gott. Det oavsett om man vill sitta tight och högt, eller mer avslappnat.

Hyundai Ioniq 5. Foto: Felix Björklund

De dubbla skärmarna är även de ljusa och lätta att överskåda, dock kan det vara så att långa personer hamnar i problemet att ratten skymmer en del av skärmen.

Överlag har Hyundai har tänkt på kvalitet och satsat på att få till en premiumtouch i Ioniq 5. Ett exempel på det är armstöden i dörrarna – de är både breda och mjuka. Lägg till att man får furstlig plats för armbågen på mittkonsolen och det är få tillverkare som kan konkurrera med en liknande fåtölj-känsla.

I baksätet är det även här luxuöst med utrymme. Både när det kommer till knäutrymme och till bredden. Dessutom går sätet att skjuta i längsled och baksätet går att luta bakåt. Det man skulle kunna påtala är att takhöjden i baksätet blir något låg om man skjuter sätena så långt bak som möjligt.

Och när vi ändå pratar utrymme. I bagaget får det plats med 527 liter – väldigt bra jämfört med äldre modeller, dock något mindre än vad MEB-bilarna från VW och Skoda får plats med. Dock erbjuder Hyundai en frunk i sin bil. 57 liter får man plats med om man har, som här, en bakhjulsdriven bil. Med fyrhjulsdrift och dubbla motorer minskas utrymmet fram ner till 20 – vilket då innebär att man endast får plats med en laddsladd.

Teknik

Redan när plattformen E-GMP presenterades stod de tekniska möjligheterna högt upp på dagordningen. Nej, det här var ingen nödlösning eller nischprodukt menade företagets teknikchef Albert Biermann – det här var framtiden. Och när vi nu får se det hela på hjul är det fortfarande väldigt imponerande när man får se vad Hyundai pusslat ihop.

Men vi börjar med det basala. Drivlinan i just den bil vi kör består av en motor 160 kW/217 hästkrafter som sitter på bakaxeln. Denna hämtar energin ur ett batteri på 72,6 kWh och enligt den officiella uppgiften ska det räcka till 481 kilometer. Är man mer intresserad av prestandasidan så ska 0-100 km/h avklaras på 7,4 sekunder. En annan siffra värd att nämna är att bilen får dra 1 600 kilo – vilket lär räcka gott för de allra flesta (och kräver utökad körkortsbehörighet om man lastar ekipaget fullt).

Den som köper en Ioniq 5 får även en bra grundnivå av teknik. Vi pratar om värmepump, V2L-funktionen, adaptiv farthållare med motorvägsassistent, elbaklucka, trådlös laddare till mobilen för att nämna några saker. Advance-paketet ger head up-display, Bose-stereo, värme i baksätet, ventilation i framsätet samt möjligheten att fjärrparkera bilen.

En sak som är värd att nämna, som jag sällan gör, är en sak om den trådlösa laddaren. Jag har ett sådant där plånboksomslag på mobilen – och i de flesta bilar måste jag ta av det för att det ska gå att ladda. Men inte här, najs.

Hyundai Ioniq 5. Foto: Felix Björklund

Och när vi ändå pratar laddning – bilen har ju imponerande teknik i det här avseendet. Med växelström går det att ladda på 10,5 kW, vilket är i paritet med andra. Men när Ioniq 5-föraren är ute på långtripp då går det undan. Snabbladdning ska tack vare 800-voltsteknik kunna ske i upp till 220 kW, något som innebär att du ska få in 10 mils räckvidd på en femminutersrast.

Finns det då inte något att slå ned på? Jovisst finns det saker som kanske inte känns superbt i all den koreanska tekniken. Till att börja med är infotainmnetsystemet inte fantastiskt. Det är irriterande att sätesvärme/ventilation kräver att man går in i menyer. Samma sak för att ändra radiokanal – det saknas dedikerade knappar.

Förvisso kan man fritt ställa in en knapp på ratten samt på instrumentbrädan för att komma till valfri meny – men det är en halvdan lösning.

Bilen har USB-A i stället för USB-C (lite udda) och röstassistenten får jag inte alls att fungera, vilket känns sådär år 2021.

Hyundai Ioniq 5. Foto: Felix Björklund

Under provkörningen pratar jag med en kollega som ställer motfrågan – men hur viktigt är det för bilägare? Personligen tycker jag att infotainment och användarvänlighet är enormt viktigt och hade exempelvis Tesla inte haft sitt system tror jag de inte skulle ha lika nöjda ägare.

En annan sak som kanske inte är lika bra som hos konkurrenterna är den så kallade förstärkta verklighet som finns i head up-displayen. I Mercedes/VW/Audi/Skoda är effekten mycket tydligare och bättre. Här är det ganska platt.

På vägen

Men nog om teknik, hur känns den att köra? När jag rullar iväg är det med den smidiga, tysta lätthet som är så signifikant för elbilar. Och när man går på gasen i låga hastigheter levererar den piggt. Dock ska det säga att rappheten i bilen försvinner när man ligger i högre hastigheter. De som vill ha mer tryck får kliva upp till den dyrare fyrhjulsdrivna modellen.

Bilen är förhållandevis smidig att ratta runt, men i lite trängre garage gör sig den långa hjulbasen påmind. Det krävs lite mer knixande för att man ska navigera förbi stolpar, refuger och kanter.

När det kommer till chassisättning är det ingen lätt sak i en elbil i och med den extra tyngd som batteriet medför. I många fall är det styvt och ganska hårt som gäller. Här har Hyundai dock valt att inte vrida på allt för mycket – något som gör att bilen i låga hastigheter hanterar ojämnheter och hål bra.

Den långa hjulbasen i kombination med detta gör att bilen glider fram riktigt komfortabelt på landsväg. Något som även är bra när man kör är att ljudkomforten är hög. Där exempelvis motorerna i en Tesla Model Y ständigt hörs är det föredömligt tyst från drivlinan här.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Audi Q4 E-tron

När vi beger oss ut på lite kurviga vägar hamnar vi lite i problemet med att de ärtiga accelerationsegenskaperna inte lirar fullt ut med bilens i övrigt väldigt komfortinriktade chassi. Nej, när det svänger så lastar man snabbt ut på ytterhjulen och bilen känns lite väl rullig. Snabba riktningsförändringar gör även att det blir en hel del svaj.

Dock verkar det som att de sydkoreanska ingenjörerna inte är lika nitiska som sina tyska motsvarigheter. För till skillnad från VW:s ID-bilar med bakhjulsdrift kan man faktiskt få lite sladd på ekipaget utan att elektroniken griper in och dödar det.

Summerat

Inför att jag skulle testa Ioniq 5 var jag väldigt förväntansfull. Det här är tillsammans med Volkswagenkoncernens MEB-bilar en modell som verkligen är nästa generations bilar. Det här är eldrift och teknik som får mycket annat att framstå som gårdagens nyhet.

Så hur höll då Hyundai mot förväntningarna? På de flesta plan riktigt bra. Det är en rejält rymlig och komfortabel bil, full av teknik och funktioner man inte ens kan få hos konkurrenterna. Visst finns det några plumpar i protokollet, men på det stora hela är det verkligen en bil att rekommendera. Om man inte är i behov av extra-prestandan samt fyrhjulsdrift så är även denna bakhjulsdrivna Long Range-version ett gott alternativ. Du betalar mindre, utan några större nedsidor.

Fakta Hyundai Ioniq 5 Long Range

Pris: från 499 000 kr

Pris testbilen

Drivlina: Elmotor, bakhjulsdriven

Maxeffekt: 160 kW/217 hästkrafter

Max vridmoment: 350 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder

Topphastighet: 185 km/h

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Snabbladdningskapacitet: 220 kW

Ombordladdare: 10,5 kW

Räckvidd: 481 km

Officiell förbrukning: 1,68 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,55 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 527 liter / 1 587 liter med fällda säten

Frunk: 57 liter

Max släpvagnsvikt: 1600 kg

Felix Björklund

Mer om: Hyundai Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt