Provkörning: Ford Mondeo Hybrid – ”Tjänstefel att rekommendera”

2019-09-28 06:30  

En uppdaterad åldring i otakt med tiden. Fords Mondeo Hybrid är en samling kompromisser – som trots några plus känns hopplöst efter. 

Inför Frankfurtsalongen tidigare i september var Ford på elbilspalissaden. Företaget såg ljust på framtiden och meddelade att det innan årsskiftet skulle lansera åtta nya elektrifierade modeller. Därtill räknade tillverkaren med att lejonparten av bilarna den säljer ska vara elektrifierade redan 2022. Visst låter det strålande – men sedan kommer verkligheten.

I år uppdaterades modellen Mondeo, och i samband med det kom även hybridversionen i kombiutförande. Och när man inser att det här är en av de åtta elektrifierade bilarna från 2019 så är det läge att justera sina förväntningar en hel del.

Men vi börjar från början för den nuvarande Mondeon är det en ganska tragisk historia. Dagens generation av Mondeo lanserades 2012, men en fabriksflytt innebar att den kom ut på marknaden i Europa först i slutet av 2014. Så man kan lite elakt säga att den alltså var bedagad redan när den landade. Och det här intrycket står sig fortfarande fem år senare. För trots uppdateringen märks det att bilen är hopskruvad med hjälp av en lätt föråldrad verktygslåda.

Design och interiör

Exteriört ska man inte klaga på Ford. Mondeos design känns inte alls som att den kritades för tio år sedan. Visst, det är alltid vanskligt att bedöma utseende – smaken är som bekant delad. Dock kan jag tycka att den gigantiska texten med "Hybrid" på vardera framdörr är lite väl smaklös.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

När man sätter sig i bilen kommer dock tiden ikapp. Det här känns närmare min gamla Mondeo ST220 från 2003 än dagens konkurrenter. Lägg till att infotainmentsystemet inte är så intuitivt och lättarbetat samt toppa med att det inte är klassens kvalitetsess – så gör det inte under för betyget heller. Men i allt detta finns det ljuspunkter. Sätena är komfortabla och interiörutrymmet är rejält. 

På vägen

Ford har länge haft en fin konkurrensfördel i att erbjuda vardagskörglädje även i vanliga bilar. Men det arvet finns inte riktigt med i Mondeo-hybriden. Nej, här har tillverkaren valt att fokusera på de rent ekonomiska aspekterna av bilkörning. När man ger sig in på Toyotas tassemarker ska man tydligen även anamma den förnumstiga, lätt träiga aspekten av hybriderna.

Läs alla våra provkörningar här!

Det innebär att på det stora hela är drivlinan rätt ointresserad av vad du gör med högerfoten. Vilket kanske passar för söndagskörningar utan tidsschema, men det gör även att man ganska snart tröttnar på att göra något annat än att åka bil. Styrningen är annars neutral och komforten är bra, det senare förstärks av det mjuka beteende eldriften ger vid starter. Saker som i sammanhanget gör Mondeo till en bil som är enkel och bekväm, om än tråkig att leva med. 

Ford har ju haft hybridalternativet med i modellpaletten ett par år, men nytt är alltså att systemet erbjuds i kombimodellen. Dock blir jag mörkrädd när jag ser hur lösningen ser ut rent fysiskt. Den sticker verkligen ut som vagel i ögat. Istället för det lastutrymme man kan förvänta sig av en herrgårdsvagn i den här storleken – möts man av en enorm bula. Det är inte alls en snygg lösning och påminner mer om att man sopat skit under mattan – vilket i det här fallet är batterierna samt elmotorn.

Läs mer: Provkörning: Audi E-tron 55 quattro

Pratar vi utrymmesförluster handlar det om runt 20 procent av det som finns i normala Mondeokombin. Vilket i siffror är 403 liter jämfört med 525 liter, rejält mycket mindre än de 581 liter den exteriört mycket mindre Toyota Corolla Hybrid kan trycka in. Mercedes har en liknande lösning vilket absolut inte känns premium, men det är i varje fall en laddhybrid som du kan köra på el. Fords lösning ger inte den möjligheten.

Men vad ger då hybriden för effekt? Jo, under en veckas snålkörning lyckades jag enligt färddatorn hålla förbrukningen nere på 0,59 vilket kanske inte är illa för en stor bil med bensinmotor. Men jag måste ifrågasätta vinsterna. Fords dieselalternativ presterar ungefär samma siffra – och då har man inte problemet med förlorat lastutrymme. 

Ford Mondeo Hybrid summerad

Det goda man kan säga om Mondeo Hybrid är att det är en rätt komfortabel bil. Sen tar det slut. Priset 372 600 kronor är högt, särskilt om man jämför med vad konkurrenter som VW, Kia och Toyota kan erbjuda. Du får även en Volvo V90 diesel till en lägre peng. Med risk för att låta som en gnällspik, men det vore tjänstefel att rekommendera Mondeo Hybrid. Det är egentligen inte en dålig bil – men den är helt enkelt inte tillräckligt bra för att kunna trumfa rivalerna. Ford är kapabelt att göra bättre ifrån sig, men man måste visa det ganska omgående – för annars tror jag det är svårt att hålla sig relevant i elektrifieringsracet.

Ford Mondeo Hybrid

Pris: från 372 600 kr

Årsskatt: från 1 836 kr

Förmånsvärde: från 3 605 kr/mån

Drivlina: 2,0 liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt: 187 hk / 103 kW

Max vridmoment: 173 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 9,4 s

Topphastighet: 187 km/h

Officiell blandad förbrukning: 0,5 l/mil

Förbrukning under test: 0,59

Koldioxidutsläpp: 113 g/km

Bagageutrymme: 403 liter

Maximal dragvikt: 750 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt