Provkörning: Ford Explorer PHEV – ”Inga stora nyheter – men hög komfort”

2022-04-02 06:00  

Stor och tung, men laddbar och sjusitsig. Ford Explorer är en genomamerikansk suv som har fått en moderiktig drivlina. Är det här bilen för familjer – och hur väl funkar en laddhybrid på långresa?

Nämn Ford och vissa förknippar märket med muskelbilen Mustang. Andra kanske tänker pickups, en tredje minns de europeiska modellerna Scorpio, Escort eller Fiesta. Explorer är däremot kanske inte det som svenska köpare har på radarn.

Men numera erbjuds suven i ett utförande med laddhybriddrivlina. Är det ett alternativ som familjen ska syna? Ny Teknik har testat.

Design

Det finns många uttryck som går ut på att alla inte har samma smak, och att det är bra att vi tycker olika. Något som däremot påpekas av ett antal personer är att Explorer är en snygg bil.

Det man kan säga är att den verkligen ser typiskt ”billig" ut, som något barn ritar när de ska teckna en bil. Det är en lång motorhuv och överlag raka linjer. En stor och maffig sak som med sina lite dryga fem meter väl passar bilden av en amerikansk maskin.

Läs mer: Provkörning: Skoda Enyaq Coupé RS – ”Mjuk och gullig – trots sportsäten”

I förarsätet sitter man bra. Det är mjukt och komfortabelt med både sätesventilation och massage. Även om Explorer bara klassas som ”mellanklass” i USA är utrymmet gott både fram och i baksätena, och tack vare att de senare går att skjuta så ska man vara bra lång för att det inte ska fungera. Och det slutar ju inte där.

Ford Explorer är en av få laddhybrider som går att få som sjusitsig och även de två sätena längst bak erbjuder ok utrymme. De senare är även el-fällbara (både upp och ner) bakifrån, så det är riktigt enkelt att bygga om.

Interiören i Ford Explorer PHEV. Foto: Press

Baksätet i Ford Explorer. Foto: Felix Björklund

Laddbarheten har dock ätit upp en del utrymme. Bagaget när man är sju i bilen är bara på 240 liter. Med sätena fällda så är det förvisso en hel del plats – men sett till storleken på bilen är det 635 litrarna inte jätteimponerande.

Teknik

När Explorer lanserades var det förvisso mycket nytt på plattformen, dock är det ett tag sedan premiären och moderniteter som OTA och annat saknas. Drivlinan här består av en treliters V6-bensinmotor som tillsammans med en elmotor ska hålla ångan uppe. Tittar vi på specifikationer kan du få ut 350 hästkrafter genom fossilförbränning. Om du bara kör på el får du hålla tillgodo med 75 kW/ 102 hästkrafter. Men om du kombinerar båda får du klart tillräckliga 457 hästkrafter.

Väljer du att enbart köra på el kan du dock glömma den officiella accelerationstiden 0–100 km/h på sex sekunder. Däremot ska du i teorin kunna köra 40 kilometer utsläppsfritt.

Explorer är ju inte Fords flaggskepp när det kommer till teknik, men för den delen saknas inte funktioner och finesser. Allt från filhållar- och parkeringsassistent till automatiska helljus finns med. Bilens infotainment huserar i en stående skärm stor som en Ipad. Systemet är förhållandevis rakt och enkelt att hantera, även om jag kan tycka att det stående formatet känns väldigt begränsat vid exempelvis kartvisning. Skärmen är inte heller den snabbaste.

På vägen

”Nu får du köra en riktig bil”, sa Ford-representanten när jag hämtade bilen. Och den åsikten säger nog en hel del om synen på vad Explorer är för något. Den är stor, tung och amerikansk. En jänkebil som i långa landet falukorv ses som udda. Det är inte en praktisk bil för de som ska pendla, eller för den delen för de snabba ärendena.

Nej, Explorer är framtagen för de amerikanska vägarna och det märks snabbt.

Läs mer: Nya uppgifter: Då lanseras Tesla Cybertruck

Till att börja med är det en rejäl motorhuv man blickar ut över, och till skillnad från de flesta moderna elbilar jag kör nuförtiden med snudd på noll överhäng är det som att köra omkring i ett skepp. Med bogspröt som man siktar om bilen med.

Laddhybriden Ford Explorer PHEV. Foto: Felix Björklund

Laddhybriden Ford Explorer PHEV. Foto: Felix Björklund

Officiellt ska bilen klara upp till 40 km på en laddning. I verkligheten under vinterförhållanden är det snarare halva som visas i displayen vid start – och det är knappt att man kommer så långt. Det är helt klart en besvikelse, men kanske inte helt förvånande.

”Ryckiga växlingar”

En annan sak som bilen har lite problem med i sin hybridkostym är växlingar i låga hastigheter. De känns verkligen av och kan bli lite ryckig. Inte minst när man backar och bilen skjuter iväg utan att riktigt förmedla den avsikten. Det här understryker ytterligare att Explorer är inget man håller på och fickparkerar med, som om inte storleken skvallrade om det.

Flertalet alternativ i den här storleken och prisklassen har luftfjädring, dessvärre har inte Forden det och det märks vid vägskarvar och kanter. Det känns inne i kupén och även om bilen överlag är komfortabel, är det inte alls samma fluffiga känsla som man kan få i exempelvis en Mercedes GLE.

Det här gör även att de som väljer att rallyköra sin bil kommer få känna av rejält nigande och vaggande i kurvor.

Så vad är då tanken med Explorer? Är det  längre resor och mycket last? För att testa det fick bilen tjäna som transport uppåt landet för att se hur den levererar under dessa förhållanden. Och i en tid där en liter bensin snudd på kostar vad en stor stark bellade för ett par år sedan är bara tanken på att tanka svindlande.

Med det sagt, in med fru, barn, packning och tålamod. Nu blir det fjällen.

Sätesmassage imponerar – ”bra doningar”

De som regelmässigt kör långresor vet att ett bra säte är en av de viktigaste sakerna i en bil. Och när många av de elbilar jag testat på senaste tummar lite väl mycket på just detta är det med vällust man kör Explorer. Fords större modeller har bra doningar här. Initialt är det sätesvärme som gäller. Vid Enköping åker massagen på och någonstans i trakten av Borlänge har det blivit så pass varmt i bilen att jag drar igång ventileringen för att fläkta baken. Och när jag ändå är inne på ändan, massagefunktionen knådar faktiskt där nere också, vilket frugan till en början tycker är suspekt, men som med tiden uppskattas. Själv var jag nöjd med den redan från start.

Läs mer: Test: Nya VW Tiguan – När evolution är som bäst

Det säger sig självt att batteriet var slut redan innan vi lämnat huvudstaden. När bensinmotorn hoppar igång och drar sitt strå till stacken är det rejält med ”power” som trillar in. Här märks det att det är en rejäl pjäs som sitter under huven.

Den så kallade skuffen i Ford Explorer. Foto: Felix Björklund

Ford Explorer PHEV på snöiga svenska vägar. Foto: Felix Björklund

Dels i form av att dragkraften man får från drivlinan är mer än tillräcklig, och dels för att det låter bra.

Det är en bjärt kontrast mot andra stora tunga laddhybrider med en liten turbohetsad fyrcylindrig motor. Låter man motorn bara ligga och smådra filtreras däremot ljudet bort och trots att det eldas fossiler hålls oväsendet nere.

Drog 0,83 litern – på 45 mil

Efter några timmar faller skymningen och då utmärker sig Explorern även på ett annat sätt. Det automatiska helljuset är riktigt bra. Inte nog med att det sköter jobbet fläckfritt, sättet det ”blommar ut” på är behagligt och innebär att man som förare inte får on/off-känslan på samma sätt. Det här är mycket bättre automatik än på många modernare bilar jag kört (jag tittar på dig Tesla).

Uppe i Dalarna är det halt på vägarna och i den odubbade bil vi kör märks det av att man kommer med mycket vikt. Forden sticker iväg i understyrning när greppet övertrasseras och på snö och is är tröskelvärdet som de flesta vet mycket lägre. Men med all vikt vi har här kanns det en hel del.

Läs mer: Ionity lanserar nytt abonnemang för alla

Den som är flitig med laddsladden kan undkomma en hel del onödiga bensindroppar. Men hur ser det ut om man är slapp, eller bara glömsk. Aha, det ska testas.

Interiören i Ford Explorer PHEV. Foto: Press

Vid returresa från fjällen, med noll laddning och kallstart med minus 6 grader, drog den 0,83 liter på 45 mil och av dessa gick 12 mil på el enligt färddatorn. Det är väldigt bra med tanke på hur stor bilen är, och här märks det att trelitersmotorn är väl lämpad för jobbet.

På samma sätt märks det av att om man bara kör korta sträckor på bensin, med kall motor, då kostar varje resa många kronor.

Summerat

Långresor med hög komfort är en paradgren. Här skulle man kunna köra som ett sjumannaband land och rike utan alltför stora åthävor – för även sätena på tredje raden är ok storlek för de nättare i orkestern.

Men det är storleken på bilen. När det kommer till teknik så lär de som tror att den här laddhybriden är ”det bästa av två världar”, som man ofta beskriver den, bli besvikna. Elen räcker inte långt för utsläppsfri körning, den agerar mer som dämpare av bensintörst.

Nej, Explorer är inte en bil som är avsedd för pedlingstrafik. Däremot innebär laddbarheten att bilen håller nere förbrukningen lite, men skattekostnaderna desto mer. Och det gör att den har en liten publik. Men till de som tillhör denna ska jag säga att jag gillar bilen skarpt.

Fakta Ford Explorer PHEV

Pris: Från 913 300 kr

Drivlina: 3,0-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 257 kW / 350 hk

Maxeffekt elmotor: 75 kW / 102 hk

Systemeffekt: 336 kW/ 457 hästkrafter

Max vridmoment: 840 Nm

Acceleration 0–100 km/h: 6 sekunder

Topphastighet: 230 km/h

Batterikapacitet: 13,6 kWh

Räckvidd på el: 40 km

Officiell förbrukning: 0,29 l/mil

Förbrukning under test: 0,78 l/mil

Officiellt utsläpp: 71 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 240 l (7-säten), 635 l (5 säten), 2 274 l (fällda säten, fullt lastad)

Max släpvagnsvikt: 2 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt