Provkörning: Fiat 500e – ”Liten, charmig – och bättre än väntat”

2020-12-30 12:00  

Fiat 500 har finslipat sina goda sidor och lagt sig till med eldrift. Resultatet är gott, och den nya förmågan lär öka italienarens attraktion, skriver Felix Björklund.

Redan för ett och halvt år sedan avslöjade Fiat Chrysler Automobiles att de inte skulle klara EU:s kommande utsläppskrav. Modellpaletten var fruktansvärt tom på elektrifierat, och utrullningstakten såg inte heller helt ljus ut. Lösningen hette Tesla som likt en vit riddare kom till undsättning, och genom att lägga sig i samma utsläppspool som FCA kunde den senare undslippa böter. Förvisso till en kostnad.

Men en hel del har hänt sedan våren 2019. Bland annat har Fiat lanserat nya 500, och det fränaste är att den nya generationen endast kommer att erbjudas som elbil.

Man skulle kanske tro att när Fiat gör något helt nytt – så skulle man ha tagit ut svängarna lite, men icke. Visst, det är skillnader i design, men på det stora hela följer det samma grund. Detta då det framförallt är under skalet förändringarna finns – och man frågar sig varför Fiat inte var mer djärva när den nya tekniken inte fjättrade dem vid gammalt fossilbilstänk?

Designen

Fiat 500e framifrån. Foto: Felix Björklund

Det första som möter betraktaren när hen står vid nya 500 är en bekant form. Som ovan nämnt kan man tycka att det inte har hänt så mycket. Men ställ den bredvid den äldre generationen och det går att se stora skillnader.

Framifrån har Fiatemblemet bytts mot modellbeteckningen och strålkastarna skalperats av motorhuven. Det hela ser fränt ut och på något sett blir lyktorna lite som arga ögon med ögonbryn. På sidorna har blinkersljusen flyttats upp och det har även ytterbackspeglarna. Även baktill har lyktorna fått nytt utseende och generellt så har bilen blivit mindre bullig i sina former.

Den nya 500:an kommer att erbjudas i halvkombi. cabriolet och som ”tre piú uno” (en modell med en bakdörr). Den bilen Ny Teknik får ratta är den säsongsmässigt helt korrekta cabben. För vem vill väl inte låta frisyren få vaja fritt en decemberdag…

Läs mer: Provkörning VW ID.3: "Ger mig inte något riktigt habegär"

Inuti märks det nya av i att kupén har blivit rymligare och som förare så ska man ha bättre utrymme. Sätena är absolut lättare att få till bekvämt, om man nu inte har oturen att hamna i baksätet. Där är det fortfarande trångt och det ska snarare ses som ett ställe att kasta bak väskan eller möjligtvis som nödutrymme för nätta barn.

Fiat 500e kupé Foto: Felix Björklund

Förarmiljön har verkligen uppgraderats och numera har man ett digitalt instrumentkluster som klarar av att visa både köranvisningar och mediaspelare. Informationen kompletteras sedan på en widescreenskärm som sitter mitt på instrumentbrädan. Den senare, instrumentbrädan alltså, är karossfärgad och löper så när som instrumenteringen obruten genom bilen. Luftutblås och knappar, som Fiat tidigare haft insprängda har flyttat ner och arrangerats prydligt.

När det kommer till packutrymme är det kanske inte en av 500:ans styrkor, inte minst om man väljer cabrioleten. Men där bak går det att få in 185 liters packning.

Överlag så är säten, design och hela kupén mer proper och stilren. På ett sätt är det naturligt att Fiaten i sin nya skepnad släppt lite av det retroinspirerade och lekfulla till förmån för något mer vuxet. Men det hela har skett på ett genomtänkt sätt, så charmen har bevarats.

Tekniken

Den nya generationen har som ovan nämnt gjort sig av med fossilbilsarvet. Endast eldrift erbjuds och där är det två alternativ som gäller. Den mer effektfulla har en elmaskin på 118 hästkrafter. Denna hämtar kraften ur ett batteripack på 42 kWh och skjuter ut effekten på framhjulen. Energin i batteriet ska räcka till upp till 320 kilometer (i cabrioleten endast 303 km).

När det kommer till snabbladdning så klarar bilen av 85 kW, något som gör att man som förare ska kunna ladda 0-80 procent på 35 minuter. Om man laddar på annat sätt är tiden 15 timmar och en kvart vid 2,3 kW enfas samt fyra timmer och en kvart vid 11 kW trefas.

Om man inte känner sig brydd av svenska lagar ska det gå att få upp elbilen i 150 km/h och på vägen dit så går 0–100 km/h på nio sekunder blankt. Det senare kanske inte är så imponerande, men 0-50 km/h går på snabba 3,1 sekunder – vilket räcker för att ge bilen en citysnabb karaktär. Och det är ju detta, inte quartermile-vinster, som 500:an är inriktad mot.

Läs mer: Så långt gick elbilarna i verkligheten

Fiat erbjuder även en lite enklare version av 500. Då pratar vi om 95 hästar, 24 kWh batteri och en räckvidd på 185 kilometer. Denna har något sämre acceleration och klarar endast snabbladdning i 50 kW

Fiat 500es motorrum. Foto: Felix Björklund

Bortom drivlinan så har det även hänt mycket på den tekniska sidan. Som ovan nämnt är instrumenteringen digital och med ombord är även det nya infotainmentsystemet Uconnect 5. Moderna användare kan även njuta av trådlös CarPlay/Android auto om man inte vill köra FCA:s alternativ och dessutom så har bilen trådlös laddning för telefonen.

Men Fiat har inte nöjt sig med det. För trots att 500 beskrivs som den ”perfekta stadsbilen” så har man lagt till en semi-autonom körassistent. Tillverkaren är noga med att kalla det för ett nivå 2-system, och det kombinerar adaptiv farthållare med filhållarassistent.

På vägen

Bilen jag får till låns över helgen är på blixtvisit från Italien. Och en tvärgrå och regnig decemberdag som deprimerande kuliss, är det kul att få sig en liten vitamininjektion söderifrån – synd bara att den inte har en lite ärtigare färg. Drivlinan är den lite mer flärdfulla så det är 303 km räckvidd och 118 hästkrafter som gäller. Så hur är då Fiats tolkning av eldriven stadsbil?

Jag noterar att när jag sätter mig bakom ratten så har den lilla Fiaten justerat sin räckvidd för det nordiska klimatet. Istället för utlovade över 300 km, är fulladdat endast 260 km. Nåväl, det är väl förväntat.

Precis som Jaguar har Fiat valt att låta växling ske medels knappar i mitten av instrumentbrädan. Stora rackarns knappar är det och även om man kanske inte använder växlar i gängse mening i en elbil – känns det fel att ha ”spaken” decimerad till fyra knappar. Och vid manövrar där man ska vända eller parkera, är det yxigt att hålla på och knappa. Men jag trycker på det stora D:et och så bär det iväg.

I ett första läge så beger jag mig till villaförorten Djursholm för att ta mig till miljöer där en liten elbil troligtvis passar in. Redan från start så måste jag säga bravo, 500:an känns kompetent och större än förväntat. Drivlinan passar även bilen som handen i handsken, rapp, smidig och odramatisk. Men hur rapp frågar jag mig? Det måste testas och vid ett rödljus får jag min chans att rasta de 118 italienska springarna.

Jag överraskar en brådmogen yngling bakom ratten på en föräldralånad BMW. Han trodde att det skulle vara oproblematiskt att accelerera om ”den lilla damfrisörskebilen” han stod bredvid. Men tji fick han. Vältajmad öga-fotkoordination och det direkta vridmomentet från eldrivlinan gav undertecknad och den italienska elbilen tillräckligt med försprång för att snuva honom på det nöjet.

Läs mer: Provkörning: BMW 330e Touring – ”Kylan påverkar räckvidden lite väl mycket”

Omoget – javisst, men ack så roligt och småskrockande kör jag vidare.

Efter att ha visat mig på styva linan i finkvarteren styr jag kosan mot 500:ans naturliga jaktmarker – staden. Men på vägen dit imponeras jag av en helt annan sak… isoleringen i bilen. Även i motorvägshastigheter är komforten hög och det mesta av bullret filtreras bort. Visst, det är inte i klass med de bästa, men tänk på att det här är en liten bil – med tygsufflett.

Mitt mål när det kommer till stadskörningen är först Gamla Stan och visst är det enkelt att navigera sig runt slottet och de smala gränderna. Svängradien är kanske inte lika fantastiska som i Honda e, men den lilla bilen rör sig obehindrat i miljön. Och så är det även i de flesta scenarion som staden kan erbjuda. Om man går över från normal-läget till ”Range” så får man även rejäl bromskraftåtervinning när man lättar på gasen och detta kan vara användbart.

Lite senare, uppe på Södermalm, kommer vi till paradgrenen parkering. För den litenhet som bilen har är som klippt och skuren för den här typen av manövrar.

Fiat 500e snett från sidan. Foto: Felix Björklund

Med förortskörning och citypuls avklarat är det dags att se hur mycket glädje den lille italienaren bjuder på. En sak som kan tyckas lite underligt är att eftersom allt är nytt med bilen, varför satte man inte elmotorn bak? Så gjorde Honda med sin elbil och den är ju frän. Accelerationen är ju som ovan beskrivet god i början, men när man får upp flåset så märks det av att effekten är begränsad. Det gör att bilen kanske inte är den man tar ut för spännande körning på kurviga vägar. Men om man gör det så har bilen i varje fall bra väghållning och det ska till att provocera innan understyrningen kommer.

Efter en trevlig körning parkerar jag hemma med batteriet snudd på tomt. Inga problem, tänker jag – jag laddar över natten.

Men dagen efter när jag kommers ut till bilen så har den knappt laddat alls… Endast 42 ynka kilometer finns till godo i batteriet och detta när jag ska ta mig från Nacka till Täby, en resa på 36 kilometer. Räckviddsångest och med lätt hjärtklappning väljer jag att slå in gps:en på målet och ställa bilen i ”Sherpa-läget”. Fiat har ju inte något så allmängiltigt som ett eko-läge, nej Sherpa är det som ska snåltrimma bilen för maximal räckvidd.

Och så bär det av. Eftersom herr Sherpa kapar luftkonditioneringen så är det handskar på och att sitta och huttra sig igenom morgontrafiken, detta samtidigt som bilen påminner mig om att det är dags att ladda – och vänligt ber om att få upplysa om var närmaste möjlighet finns.

Men i takt att jag segar mig fram, så ökar marginalen till målet. från att ha varit sex kilometer till godo närmar jag mig tio. Och efter Södra länken börjar ångesten att dämpas. Att snålläget stryper accelerationsprestanda och topphastigheten spelar ju ingen roll, det är mer än nog för att klara pendlingstakten.

Fiat 500es backlucka. Foto: Felix Björklund

När jag kommer till Mörby börjar dock bilen trilskas med ljudsignaler samt meddelanden om att den börjar kapa funktioner. Det är nästan så att man tror att Fiaten själv börjar få räckviddsångest. Men jag känner mig självsäker, och även om det kanske är dumdristigt att lita på räckviddsmätaren – så påstår den att jag har god marginal. Endast en mil kvar, och nu är det goda 26 kilometer i batteriet.

Läs mer: Provkörning: Peugeot e-208 – ”Effektivare än väntat”

Snudd på framme vid min destination är jag fruktansvärt nöjd och kostar på mig lite spruttande accelerationer och mer vidlyftig energiförbrukande. Och när jag parkerar kan jag konstatera. De 36 kilometer jag hade avverkades enkelt och trots att det fanns viss tvivel inför resans start vart resultatet övertygande snålt. För i Sherpa-läget ligger förbrukningen på låga 1,1 kWh/mil. Sett över hela helgen, med normal komfort och körning var dock förbrukningen på 1,78 kWh/mil.

Summerat

Fiats lilla stadsbil tillhör kanske inte det största segmentet i Sverige, men 500 är ändå populär. Att man nu erbjuder den som ren elbil är ett rejält kliv framåt och det är många plus. Man får då en utsläppsfri och charmant sydeuropé att ratta, vilket är nog så trevligt i den gråa vardagen.

Att Fiat valt att lägga sin instegsversion på 261 900 kr är aggressivt. Det innebär att efter subventioner som nu kliver upp på 70 000 kronor att man får en elbil för under 200 000 kronor. Inte illa.

Visst kommer många vilja ha det större batterierna och de lite fränare tillvalen vilket gör att prislappen går upp. Och absolut, det kan tyckas styvt att lägga den här typen av pengar på en bil som garanterat inte kommer att kunna lösa alla familjens vardagsbestyr.

Fakta: Fiat 500

Pris: från 261 900 kr (70 kW/24 kWh), 326 900 kr (87 kW/42 kWh)

Drivlina: Elmaskin, framhjulsdrift

Maxeffekt: 70 kW/95 hk, 95 kW/118 hk

Acceleration 0-100 km/h: 9,5 sekunder (70 kW), 9 sekunder (95 kW)

Topphastighet: 150 km/h

Batterikapacitet: 24- eller 42 kWh

Räckvidd: upp till 185 km (24 kWh)/upp till 320 km (42 kWh)

Snabbladdningskapacitet: 50 kW eller 85 kW

Ombordladdare: 11 kW

Officiell förbrukning: 1,4–1,49 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,78 kWh/mil

Bagageutrymme: 185 liter

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt