Provkörning: Cupra Leon E-hybrid – ”Sportig kombi med frän design”

2021-01-16 07:00  

Laddad attityd i en praktisk förpackning. Det är vad som ska övertyga köpare om att laddhybridkombin Cupra Leon Sportstourer är rätt val. Men även om det finns plus – så är jag inte övertygad om helheten, skriver testreporter Felix Björklund.

Det är nu ett par år sedan som Cupra officiellt avknoppades från Seat. Det VW-ägda spanska märket kör numera under dubbel flagg, där Seat är för lite mer vanligt folk och Cupra ska vara märket för individualister på jakt efter lite sportigare bilar. Inte premium, utan sportiga.

Jag kan på en gång säga att det är en väldigt snårig stig man har att vandra. Hur gör du en bil som är sportig och exklusiv nog för att differentiera sig från vanliga Seat och VW – utan att bli premium och då ge sig in på Audis spelplan?

Svaret är att erbjuda modeller som är ihoppusslade på ett sätt som ger en unik nisch. Och här ska sägas att det är VW-gruppens enorma palett av komponenter som gör det möjligt.

På sikt ska Cupra lansera flera märkesspecifika modeller … men det vi står inför här är Leon Sportstourer som laddhybrid. Ett spanskt kombialternativ för de som sneglar på Volkswagens Golf GTE.

Designen

Rent utseendemässigt skiljer sig designen mellan en Seat Leon Sportstourer och Cupras dito inte mycket åt. I varje fall inte när vi tittar på karossveck och former sånär på en liten linjedetalj i fronten. Är det illa? Absolut inte. På det hela taget har man fått till en rätt stilig och slank kombi.

Cupra har även jobbat med kopparfärg för att accentuera att de är annorlunda, och det ska sägas att det är effektfullt.

Läs mer: Provkörning: Skoda Octavia iV Combi – VW-koncernens bästa laddhybrid?

Så till skillnad från exempelvis Volkswagens Golf GTE som kommer rullandes lite diskret – kör Cupra fullt ställ på stassen.

Inne i bilen har Seat/Cupra lyckats bra med att få till en modern och trevlig känsla. Att man har tryckt ner hela instrumentbrädan gör att sikten fram blir fri, vilket är väldigt skönt.

Cupra Leon E-hybrid. Foto: James Holmes

När det kommer till skärm och hur man valt att digitalisera många knappar så speglar det spanska alternativet övriga nylanserade Golf-klassmodeller från VW-koncernen. Det är samma skärm med beröringskänsligt område för att justera klimatanläggning och volym nedanför som i nya Golf. Ratten har även den samma upplägg, dock så är det vanliga knappar istället för kapacitiva (tryckkänsliga) som VW numera kör med. Tack för det!

En spaning man kan göra kring hur VW-koncernen väljer att differentiera sina modeller är att Cupra kör samma upplägg när det kommer till placering av rattknappar och farthållare som VW. Medan Skoda och Audi kör snarlikt med rullknappar på ratten och farthållaren på en extra rattspak.

Läs mer: Provkörning: Audi A6 Avant 55 TFSIe – ”Hög standard”

I förarsätet sitter man bra och Cuprastolarna är riktigt trevliga. Skålningen innebär att man får bra stöd och är återigen något som ska få föraren att känna att hen sitter i en sportig bil. Dock sitter man ganska högt vilket som ovan nämnt ger bättre sikt, men det förtar kanske en del av den sportiga känslan.

I övrigt är kupén helt ok. Det är förvisso en hel del plast, men kvalitetskänslan är god och tack vare att man använder sin accentfärg koppar en hel del så höjer det atmosfären (om man nu gillar koppar det vill säga). Baksätet är kanske inte störst i klassen, men gott nog för att vuxna ska klara att sitta av längre stunder, och bagageutrymmet sväljer 470 liter. Tycker man det är för lite så är det att gå upp en storleksklass, alternativt välja icke laddbart.

Tekniken

När det kommer till laddhybridversionen av Leon har man inom Seat/Cupra fått dela på det som Volkswagen erbjuder i sin Golf (e-hybrid/GTE). Den tamare 204-hästarsmodellen får Seatmärke i nosen och den mer effektstinna pryds med Cupra-emblemet.

I båda fallen handlar det om en 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter som får understöd av en elmaskin. I Cupran klarar de av att tillsammans generera 245 hästkrafter som sedan skickas ut på framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Om man väljer att högerfots-rasta alla kusarna så ska bilen klara av 0-100 km/h på sju sekunder på väg mot en toppfart på 225 km/h. Vill man istället hålla nere förbrukning och utsläpp så ska det gå att köra upp till 52 kilometer på el.

På vägen

Ok, nu dags till själva körningen. Hur kul, sportig och unik är Cupra-upplevelsen i denna laddkombi? Är det så att bilen är en sann dubbelkonstnär som klarar av att alternera mellan utsläppsfri vardagspendling och underhållande söndagskörning? Är det här en ulv i fårakläder?

Redan från start så märks det direkt att Cupra vill uppvakta de som gillar sportiga bilar. Men även om elektrifieringen innebär att det finns vridmoment direkt från start så är det inte detta jag syftar på. Nej, det jag refererar till är det fejkade motorljudet, som är väldigt påtagligt. Om det är rätt recept för att locka till köp låter jag vara osagt.

Å, så bär det iväg. Känslan i styrningen är en ljuspunkt och i den typiska vardagskörningen är bilen lätt att placera. Fint balanserad med bra tyngd och utan något märkbart dödläge i mitten.

Något som även märks av är de stora fälgarna. Redan från början har bilen 19-tummare – och de känns när man kör runt på lite knaggliga vägar. Men det här är ju ett väldigt medvetet val – stora sportiga hjul är inte valet för de som suktar efter komfort.

Cupra Leon E-hybrid. Foto: James Holmes

Väl i motorvägshastighet håller sig bilen väldigt civiliserad och visar hur bra MQB Evo-plattformen är. En designfiness som Cupra har lagt till med och som jag verkligen uppskattar är hur de gör för att uppmärksamma döda vinkeln. Istället för att en lampa lyser ute i eller på sidobackspegeln – så lyser en tunn LED-list på insidan av dörren. Det är diskret men ändå väldigt tydligt.

Även här är styrningens välavvägda inställning ett plus. För även om den är direkt så gör den inte bilen vinglig. Bra gjort.

Självklart har Cupra även lagt till rejält med säkerhets- och körassistenter för att göra upplevelsen bakom ratten så trygg och bekväm som möjligt. Det innebär att man får allt från adaptiv farthållare till rattvärme – kanske inte så ”spanskt” men väldigt uppskattat.

Dock saknas möjligheten till head up display och koncernens smarta Matrix-strålkastare. Men allt kan man ju inte få.

Men att vardagslunka eller bara ligga på motorvägen kan ju vilken Skoda som helst, Cupra ska ju vara VW:s sportiga alternativ – så hur står det till med det? För att testa på hur GTI-aktig acceleration bilen har ställer jag mig jämte en kollega i en Audi med jämförbar prestanda.

Läs mer: Provkörning: BMW IX3 – ”Haltar när det kommer till digitalisering”

Och här kommer ett aber. För när man begär ut full effekt så klarar inte systemet av att hantera det. I normalläget så blir det lite hjulspinn och sedan kapad effekt … vilket gör att jag får syna kollegans bakljus.

Ok, jag knappar in Cupra-läget, vilket då ska vara det sportigaste – och helt plötsligt byts det förstärkta ljudet av den turbomatade 1,4-litersmotorn ut mot… en väldigt intensiv digital motorserenad som skulle kunnat passa en muskelbil? Ehh.. ok, vi kör väl på det. Förhoppningsvis ger det bättre resultat när man stampar på gasen.

Med samma premisser kör vi återigen mot det tyska koncernsyskonet. Inställd på Cupra blir det lite mer spinn men inte så mycket fart. I båda fallen seglar Audin ifrån utan problem, vilken besvikelse.

Det här rimmar inte heller riktigt med framtoningen. Cupran har ju attityden och utseendet för att bjuda upp till match, men tyvärr är det mycket (syntetiskt) morr – men lite klös.

Cupra Leon E-hybrid. Foto: James Holmes

Det här håller i sig bortom låtsas-dragrace också. Just övergången från att rulla på el till att gå över till dubbla motorer kan ibland ta lite för lång tid. Och när man har kört slut på batteriet så är det än tydligare. Då ska den tuffa spanjoren förlita sig på 1,4-litersmotorn med några punktinsatser av elmaskinen, vilket inte alls ger den ungdomligt pigga och sportiga karaktär som märket vill leverera.

Men är man noggrann med sin laddning så kan detta hållas till ett minimum. Dock gör sig bilen nog bäst som en krydda i vardagen för de som vill få några kickar på vägen till jobbet – än att försöka spela allan vid rödljusen.

Det kan tyckas att jag är väldigt negativ – och ja, i jämförelse med hur en bensindriven GTI känns är det stor skillnad. Ladddhybriden är tyngre, segare och helt klart mindre underhållande. Och jämfört med många elbilar är prestandan inte i närheten.

Det här är förvisso inte något Cupra är ensamt om. När det kommer till att leverera GTI-känsla och prestanda är verkligen laddhybrider ett mellanting i landet ingenstans.

Summerat

En sportig kombi med frän design och lite unika detaljer. Det ser ju bra ut, men efter att ha levt en vecka med Cupra Leon Sportstourer E-hybrid är jag lite förvirrad. Är det så här Cupra ska framställas? Just den här frågan, om en ladd-kombi inte skulle späda ut märkeskaraktären, ställde jag vid ett Cupra-evenemang – och fick svaret: nej!

Och det beror lite på hur man vill se på sin bil. Om du är på jakt efter en vass GTI som kan agera dubbelkonstnär med drift på el – då blir du besviken. Men om du istället närmar dig Cupra Leon Sportstourer E-hybrid som en laddhybrid med lite attityd och mer praktiskt utrymme än i Golf – då har du ett alternativ att testa. Att den dessutom kostar 60 000 mindre än Golf GTE är ju bara bonus

Fakta Cupra Leon Sportstourer E-hybrid

Pris: från 374 900 kr

Pris testbilen: 422 600 kr

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 110 kW / 150 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 85 kW/ 115 hästkrafter

Systemeffekt: 180 kW/ 245 hästkrafter

Vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7 sekunder

Maxhastighet: 225 km/h

Maxhastighet el: 130 km/h

Batterikapacitet: 13 kWh

Räckvidd på el: upp till 52 km

Koldioxidutsläpp: 32 gram/km

Officiell förbrukning: 0,14 l/mil

Ombordladdare: 3,7 kW

Bagageutrymme: 470 liter

Max dragvikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt