Provkörning: Citroën C5 X – oslagbar komfort?

2022-04-16 07:00  

En stor fransos för de som tröttnat på tysk premium. Citroëns återgång till det så kallade ”D-segmentet” är en frisk fläkt som kombinerar originell design med enorm komfort. Felix Björklund har provkört.

Det är ett tag sedan de som var på jakt efter en större Citroën och inte vill ha crossover gick bet. C5 och C6 hade gått ur tiden och det var enkom mer budgetbetonade familjevänliga Picassos och Cactusar som erbjöds.

Men nu blir det ändring på det. C5 X är storbilen som inte bara ska visa att mellanchefer nu kan välja franskt, den ska sätta en ny ribba i klassen för vad som anses vara premiumkomfort. Och självklart finns bilen med elektrifierad drivlina.

Design

Citroën ser sig själv som ett märke med god designhistoria. Man talar gärna om 2CV, ”Paddan” eller XM. Bilar med ikonisk status och som är lätta att känna igen. C5 X är tänkt att vara inne på samma spår.

För när man skulle designa bilen ville man inte följa vad andra gjorde. Nej, man ville göra en elegant sedan, med utrymme som en kombi och dessutom skulle den vara trendigt suvig. Låter det som ett lätt jobb?

Resultatet är dock förhållandevis eget. Kallar man det för crossover missar man målet, på samma sätt som det absolut inte går att kategorisera bilen som en kombi eller något slags sedan.

Bilen är rejält tilltagen i längd, kombinerar hög markfrigång med kombidrag vilket gör att denna Frankenstein-design får ett nytt utryck.

Snyggt? Det är upp till betraktaren.

Citroën C5 X. Foto: Citroën

Inuti bilen är det dock inte lika begreppsförvirrande. Man har tagit en klassisk setup och försökt förenkla samt hålla det modernt. Det är en hel del fina detaljer och även om skärmen ser lite ”påklistrad” ut – är det en trevlig kupé.

I sätena, som både har värme/ventilation- och massagefunktion sitter man ganska bra. Personligen, som så ofta, saknar jag lårstödsförlägning, men trots avsaknaden av detta går det att hitta en bra förarposition.

I baksätet är det rejält tilltaget och även längre personer kommer att kunna sträcka ut rejält.

Och så till vad många säkert tycker är viktigast. Om man nu påstår att man har ”kombi-utrymme” bak – hur stort är det? I hybriden går det in 485 liter, och om man skulle välja en bil utan laddtekniken ska det gå att stuva in 545 liter. Det är siffror som är jämförbara med en Volvo V90.

Teknik

Som del i Stellantis och tidigare PSA-gruppen har Citroën byggt sin C5 X med samma verktygslåda som många andra laddhybrider. Det innebär en bensinmotor om 133 kW/180 hk samt en elmotor om 81 kW som båda driver på framhjulen. Totalt sett summeras det här upp till 165 kW/225 hästkrafter.

Till detta har man ett batteri om 12,4 kWh som i teorin ska göra att den med försiktige föraren ska klara upp till 55 km på el. Bra, men långt ifrån bäst i klassen.

Citroën C5 X. Foto: Citroën

Dock lär den teknik som många märkestrogna mest ser fram emot vara den nya generationen av adaptiva dämpare. Citroën har alltid varit kända för att få till bilar som är bekväma, något märket har åstadkommit genom hydraulisk fjädring. Hur är det med den i C5 X? Den nya tekniken som går under namnet Advanced comfort + adaptive dampers ska kombinera progressiva hydrauldämpare med elektronisk dämpning. Vad de kallas är kanske ointressant för många, däremot lär resultatet glädja – komfort som ingen annan i klassen ska kunna matcha.

Annat man som C5 X-köpare kan få är head up-display samt de senaste körassistenter och säkerhetssystem man kan förvänta sig. Dock är det ännu så länge inte tal om total uppkoppling med OTA-uppdateringar och annat.

På vägen

Det krävs inte många meter innan bilen får visa upp sin magi. På väg ut från parkeringen hinner vi traversera några skarvar, rejäla ojämnheter och insjunkna brunnslock. I många moderna bilar med batterier ombord brukar det vara ganska stötigt i dessa fall, men här är det fortfarande väldigt behagligt. Det är verkligen bara att luta sig tillbaka och köra. Så även när vi assimileras in i den stundom hektiska Barcelona-trafiken är bilen både tyst och fruktansvärt bekväm. Att man i de här lägena rullar på el är ytterligare njutningshöjande.

Den inbyggda navigationen har stundom svårt att förstå sig på spansk stadsbyggnad och gång efter annan så försöker den få oss att ta kamikaze-svängar in på enkelriktat. Bra är dock att man precis som i Opel Astra kan köra Google Maps eller Apples kartor via telefonen – och då fortfarande få det presenterat i head up displayen. Det här gör man bra från PSA/Stellantis sida.

Men vips är vi ute ur staden och aggressiva skoterförare byts ut mot motorväg. Och det ska sägas att den ljudkomfort som bilen visade upp i lägre hastigheter håller hela vägen upp till 120 km/h.

Med laddhybriden, och den adaptiva fjädringen, kommer det fyra inställningsmöjligheter för hur man vill köra. Elektriskt, hybrid, komfort eller Sport. I de båda förstnämnda är chassit inställt i normalt, därefter är det extra komfort eller stramare sport.

I komfortläget är det än mjukare och som passagerare i en C5 X lär man somna snabbt om det är motorvägar som står på menyn. För även om det finns några bilar som är än mer komfortabla, handlar det då om alternativ i en helt annan prisklass. Här lever man alltså upp till påståendet om att vara ”bäst i klassen”.

Citroën C5 X. Foto: Citroën

Efter landsvägslunk kommer berg och slingervägar. Här är det bara att glömma komfort-läget. Mjukheten där gör att man istället för att vaggas, gungas till sjösjuka. I med sportläget och vidare. Skillnaden är markant, men med lite över 300 kilo extravikt i bilen är det mycket tyngd som ska hanteras. Det gör att bilen hänger rejält på ytterhjulen i svängarna och det märks hur viktförskjutningen verkligen påverkar hur du kan köra.

Styrningen, om än inte så lätt som i exempelvis Ë-C4, är inte riktigt med på allt för hårt arbete och på det stora hela… nej, du ska inte köra över hastighetsgränsen på den här typen av vägar. För de som inte lyssnar på den varningen kan även läggas till att växellådan inte är dresserad för att vara sportig.

C5 X mår som bäst om man med sina små farbrors-fötter håller lagom hastighet, lutar sig tillbaka och ägnar tiden bakom ratten till att njuta av sällskapet – eller komforten.

Bonuskörning C5 X (ren bensindrift)

Utöver laddhybriden kommer Citroën erbjuda C5 X som en ren bensinare också. Då är det 180 hästkrafter som gäller, samt att man inte kan välja till den adaptiva hydrauliska dämpningen. Så hur påverkar det körkänslan?

Till en början, trots att man får ett mer Svenssonaktigt chassi, är även den här tappningen av C5 X en komfortabel bil. Det är mjukt så det förslår. Justeringsmöjligheterna här är mellan Eko, Normal och Sport – där det är växellåda- och gasmappning samt tröghet i ratten som justeras.

Men även om bilen ser likadan ut som sitt laddbara syskon, är det stora skillnader.

Det kanske inte låter som hela världen att bensinbilen har 45 hästkrafter mindre än laddhybriden. Dock går det inte att se effekt på det sättet.

När elmotorns vridmoment saknas kräver omkörningar mer planering, och när man väl gör dem så är det under mycket stånk och stön från motorn. Den uteblivna el-effekten känns även av i hela registret och när man hoppar från en bil som har det, till en utan – är saknaden stor.

Visst att bilen väger mindre, samt att bromspedalen som inte behöver hålla på och ta med regenerering i beräkningarna, ger små plus för körkänslan. Dock inte tillräckligt för att väga upp förlusterna.

Summerat

Med C5X har Citroën nu ett alternativ för de som vill ha en större bil med lite premiumkant. Nej, det är inte något som kan utmana Audi, BMW, Mercedes eller Volvo när det kommer till körningen eller interiörkvaliteter, men åkkomforten vid långkörningar är bättre.

Det svenska priserna är inte satta i dagsläget, men i Frankrike kostar en C5 X från 32 900 euro. Vill man ha hybriden är det till att hosta upp 44 950 euro. Att köpa den bensindrivna C5 X kan tyckas lockande då prisökningen upp till hybriden är rätt stor. Men eftersom man utöver möjligheten att köra på el även förlorar den fantastiska fjädringen är det dumsnålt. Det är lite som att plocka fjädrarna ur en prålig bil. Och vad är en påfågel utan sin plym? Jo, bara en konstig kalkon.

Fakta Citroën C5 X PHEV

Pris: Inte officiellt, från 44 950 euro i Frankrike

Drivlina: Bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 133 kW / 180 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 81,2 kW / 110 hästkrafter

Systemeffekt: 165 kW/ 225 hästkrafter

Max vridmoment: 360 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 12,4 kWh

Omfordladdare: 7,4 kW 1-fas

Räckvidd på el: 55 km

Officiell förbrukning: 0,10-0,13 l/mil 

Officiellt utsläpp: ca 30 g/km preliminär siffra

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 485 liter

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt