Provkörning BMW X5 Xdrive 45e: ”Levererar bekväma långresor med bravur”

2020-06-20 06:00  

BMW:s laddbara X5:a har rejält med komfort och väl tilltagen elräckvidd. Den som inte klarar pendlingen på el i den här ska inte välja en laddhybrid, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

För lite över ett år sedan var BMW:s utbud av laddhybrider ganska skralt. Men sedan dess har det hänt grejer och numera har modellpaletten broderats ut rejält när det kommer till elektrifierade alternativ. I år kommer både 3- och 5-serien i laddbart kombiutföranden. För dem som gillar crossover erbjuds X1, X2, X3 och X5 med tillvalet sladd.

Nu står vi inför toppalternativet X5 Xdrive 45e och här har BMW sannerligen tagit i när det kommer till batteriresurser. I X1 och X3 var räckvidden på el kanske lite i snålaste laget – men inte här. Med 24 kWh ombord skrivs den officiella räckvidden på el till 87 km, så det ska mycket till för att elen ska ta slut på väg till jobbet.

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

På ett sätt är det kanske att se som lite perverst att göra ”miljöbil” av en stor suv med en nära 300 hästkrafter stark bensin-sexa. För i grunden handlar det om en modell som suger i sig en liter soppa per mil vilket i dag är lika politiskt hållbart som att förneka klimatförändring.

Men med batterier i bagaget kan även X5:an dra en lans för det utsläppsfria laget, skylta med en officiell förbrukning på 0,12 och fnysa åt ”törstiga” bilar som Toyota Yaris. Hur man använder fordonet är det som avgör miljönyttan.

Design

Jag har ju under våren passat på att köra en hel del av BMW:s elektrifierade utbud och precis som med övriga laddhybrider X1 och X3 har man inte gjort något designmässigt extravagant när det kommer till X5:an. 

Nej, just med detta kunde inte skillnaderna mellan de elektrifierade i-modellerna och de vanliga laddhybriderna vara större. Där i3 och i8 är helt unika modeller med futuristisk design och färgsättning är en extra tanklucka samt lite sämre lastutrymmet det som skiljer laddhybrider från sina batterilösa syskon.

Läs mer: Provkörning BMW X3 Xdrive 30e: ”Smakar det så kostar det”

Och precis som kupén i andra X5:or  märks det tydligt att det här är snäppet ovan X3 och flera resor flottare än X1. Interiören håller väldigt hög standard, både när det kommer till materialval och design.

Vi pratar växelväljare i kristall och lädersäten. Vidare är det digital instrumentering som kompletteras med en skärm i mittkonsolen, BMW:s i-drive-vred för att sköta infotainmentsytemet samt fysiska knappar för klimatanläggning.

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

Jag tycker designteamet har gjort bra ifrån sig i balansen mellan det digitala och det fysiska – och det är lätt att lära sig och börja använda alla system. Visst, det kanske inte är lika modernt som i Audi eller Mercedes – men det är inte dåligt och bilen har alla system man kan förvänta sig.

För mycket teknik finns det. Hela batteriet av hjälpsystem är med ombord, vilket kanske är att förvänta i den här prisklassen. Men det finns ett litet aber. En sak jag kan tycka är snålt är att X5:an bara går att ladda i 3,7 kW.

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan 4S – ”En finstämd lyxkryssare”

Med tanke på hur stort batteriet är tar det lång tid att få det fullt. Närmare bestämt sju hela timmar. Använder man sig av vanliga hushållsuttaget så sticker tiden iväg till elva timmar. Varför?

Och på tal om batteriet. Trots att det är stort inverkar det inte allt för mycket på det användbara lastutrymmet. Däremot så innebär det att du inte kan få bilen 7-sitsig.

På vägen

Hur känns den då att köra? Jo, på ett sätt är det här ett perfekt bevis på att olika måttstockar gäller så fort elektrifiering kommer in i matchen. För körd på ren el så är X5:an… ganska farmorsaktig.

Den rullar fram tyst och mjukt – men inte alls med den rapphet som man kanske förväntar sig av en BMW som med lite tillval trillar in över miljonen. Men med det sagt… det är ok. Mina förväntningar när det gäller laddhybrider är inte att de ska leverera sportbilsprestanda när man bara använder elmaskinen.

Läs mer: Provkörning Peugeot 3008 Hybrid4: ”Fantastiskt låg utsläppssiffra”

Med 112 hästkrafter som denna har innebär det att det blir lite sävligt, i stället får man njuta av X5:ans andra kvaliteter, såsom att ljud- och sittkomforten. Det enda som kan nagga betyget i kanten är att de nedväxlingar växellådan har för att matcha varvtal i fall bensinmotorn måste hoppa in ibland är ganska kännbara.

Men man kommer långt på el, hela 81 km var toppnoteringen under testet. Och ser man i perspektivet att resandet då blir billig får man suga i sig att den blir något trälig.

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

Man kan vara kluven inför faktumet att BMW petat ner en sexcylindrig förbränningsmotor under huven. Men det finns rim och reson i det hela. Eller rightsizing som vissa vill kalla det hela. I jämförelse med exempelvis Volvo XC90 T8 där bensinmotorn många gånger känns för klen för jobbet ger sexan drivlinan robust prestanda även utanför de 87 el-kilometrarna och när det blir lite tyngre.

Övergångarna mellan el och bensin är även riktigt bra, och vid vardagskörning krävs det att du verkligen känner efter (eller sneglar på instrumenteringen) för att kunna avgöra vilken av motorerna som står för framdriften.

Läs mer: Provkörning: Ford Kuga PHEV – ”Lovande på pappret, men...”

Visst, det är kanske inte så effektivt att ratta runt en 2,5 tons koloss samtidigt som man försöker klara rally – men drivlinan klarar det hela bra. För när du väl vill rasta alla de 394 hästkrafterna så ruskar bilen av sig farmors-sjalen och ger lite liv i luckan.

Slå i sportläget och det är ganska övertygande prestanda du får. Ett välbalanserat chassi samt att elmaskinen ser till att fylla ut de effektområden där bensinmotorn är svag gör att det går fort iväg. Pedalresponsen är god och bilen får upp ångan bra.

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

Men det här är inte den version du ska välja om dynamisk prestanda är av intresse. Nej, där har laddhybriden brister. Styrningen är väldigt lätt och bilen rullar en del när man som förare börjar ta ut svängarna. Och när du kommer upp i varv tappar drivlinan en hel del effekt i och med att elmaskinen inte längre kan assistera. Och när du väljer att köra på det här viset får du en förbrukning på långt över litern per mil. 

Vikten är även något som det inte går att blunda för. Även om de adaptiva dämparna gör sitt bästa för att dölja att bilen väger nära 2,5 ton går det inte att gömma tyngden helt. Det innebär att när det blir större ojämnheter eller underlagsändringar blir det snabbt så att man får sig en omskakning då dämparna inte hinner med att parera vikten.

Summerat 

Det är alltid svårt att prata om hur prisvärd elektrifiering är, särskilt när vi pratar om bilar i den här prisklassen. Jämfört med instegsdieseln så är skillnaden stor, vi pratar om 120 000 kronor – vilket innebär att man får en hel del bränsle för de pengarna. 

Vi kan jämföra med konkurrenterna som alla kostar ungefär samma pengar (innan tillval).

Volvo XC90 T8 har många kvaliteter, men drivlinan går inte att jämföra. Visst är det ungefär samma systemeffekt … men känslan i de båda skiljer sig rejält. Att Volvon har bedrövlig räckvidd på el hjälper den inte heller. En fördel hos Volvon är att den går att få 7-sitsig. Ställd mot Audi Q7 är det även här enorm skillnad i räckvidd till X5:ans fördel.

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

Mercedes GLE 350 de är den enda som kan räckviddstrumfa BMW:n med sitt ännu större batteri. 

Men de som väljer BMW:n får i varje fall en väl avvägd och lyxig suv som med bravur levererar bekväma långresor – och till vardags kan ikläda sig en tidsenlig miljökostym.

Fakta BMW X5 Xdrive45e

Pris: från 803 700 kr

Pris testbilen 1 076 100 kr

Drivlina: 6-cylindrig bensinmotor + elmaskin

Max effekt förbränningsmotor: 210 kW / 286 hk

Max effekt elmaskin: 82 kW /112 hk

Systemeffekt: 290 kW / 394 hk

Systemvridmoment: 600 Nm

Max hastighet: 235 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder 

Batterikapacitet: 24 kWh

Max laddkapacitet: 3,7 kW

Räckvidd på el: upp till 87 km

Koldioxidutsläpp: 27-43 g/km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,12-0,19 l/mil 

Förbrukning under test: 0,26 l/mil

Genomsnittsförbrukning el under test: 2,38 kWh/mil 

Bagageutrymme: 500 liter (1 720 liter med fällda säten)

Max dragvikt: 2 700 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt