Premium

Provkörning BMW X5 Xdrive 45e: ”Levererar bekväma långresor med bravur”

BMW:s laddbara X5:a har rejält med komfort och väl tilltagen elräckvidd. Den som inte klarar pendlingen på el i den här ska inte välja en laddhybrid, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Publicerad

För lite över ett år sedan var BMW:s utbud av laddhybrider ganska skralt. Men sedan dess har det hänt grejer och numera har modellpaletten broderats ut rejält när det kommer till elektrifierade alternativ. I år kommer både 3- och 5-serien i laddbart kombiutföranden. För dem som gillar crossover erbjuds X1, X2, X3 och X5 med tillvalet sladd.

Nu står vi inför toppalternativet X5 Xdrive 45e och här har BMW sannerligen tagit i när det kommer till batteriresurser. I X1 och X3 var räckvidden på el kanske lite i snålaste laget – men inte här. Med 24 kWh ombord skrivs den officiella räckvidden på el till 87 km, så det ska mycket till för att elen ska ta slut på väg till jobbet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här