Provkörning BMW X3 Xdrive 30e: ”Smakar det så kostar det”

2020-06-06 06:00  

En finstämd och premiumkantad crossover i mellanklassen. Med X3 Xdrive30e har BMW bockat av många rutor och skapat ett attraktivt paket, frågan är dock: kommer den verkligen i rätt tid? skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

”Jag tycker att vi köper en sådan här och säljer den andra bilen”… det tog 300 meter av medåkning för min 6-åriga dotter innan hon var klar med sin recession. Och visst, i jämförelse med familjens trotjänare, en väldigt standardbetonad kombi av årsmodell 2017, är skillnaden stor. Men vi tar det i rätt ordning.

BMW X3 är en suv/crossover i mellanklassen och sedan nuvarande generation introducerades för tre år sedan har modellen tagit mark. I fjol ökade försäljningen enormt i Europa (28 procent) och även om det i år inte lär bli något nytt rekord – kommer troligtvis den nya laddhybriddrivlinan bidra till att hålla X3:an i toppskiktet av segmentet.

Läs mer: Test: 10 laddbara familjebilar – ”Laddhybrid för vanligt folk”

Drivlinan i laddhybriden är inhämtad från 330e och består av en fyrcylindrig bensinmotor som kör duett med en elmaskin. Tittar vi på effektsiffrorna så är de i stort desamma, 184 hästkrafter från förbränningsmotorn och 109 hk (330e har 113hk) från elmaskinen – och en systemeffekt på 292 hk. Även batterikapacitet på 12 kWh är samma lika, men på grund av högre tyngd och sämre aerodynamik blir räckvidden på el något mer begränsad. I X3:ans fall ska man komma upp till 46 km om man är försiktig.

Foto: Felix Björklund

Utseendemässigt är det en laddlucka samt emblemet bak som särskiljer laddhybriden från andra. Det är samma form av grill, strålkastare och rejäla luftintag fram. Baktill är det, elektrifierad drivlina till trots, dubbla ändrör som gäller. En detalj som vissa tycker är tufft – andra kanske otidsenligt.

När vi ändå är där bak kan vi gå in på utrymme. Att BMW byggt X3:an på en plattform som kanske inte varit optimerad för batterier blir man varse om i bagaget. Lastrumsgolvet är höjt och i elektrifieringen har 100 liter av utrymmet försvunnit. Men med 450 liter kvar får man med det mesta ändå. Dock kan det vara något som en del kunder saknar. I övrigt är det inte så att utrymmet har minskat. Det innebär att även vuxna får plats i baksätet, och att ryggstödet i detta går att justera för att ge mer balåtlutad sittstil – eller framåtlutat för lite mer packutrymme. Sätet är även delbart 40/20/40.

Foto: Felix Björklund

På vägen

Eftersom det är samma upplägg i X3-laddhybriden som i vanliga 330e är grunden densamma. Men med tanke på att du här är en crossover och att du har ett fyrhjulsdriftssystem med i leken – blir resultatet annorlunda. En annan skillnad är även att den här laddbara versionen är baserad på en äldre modell, vilket gör att det inte är samma körlägesalternativ som i den modernare 3-serien. Från start är det elektricitet som gäller. På enbart el är X3:an sävlig och det märks att det bara är liter dryga 100 hästkrafter som ska motivera över två ton bil framåt. Men för de flesta kunder lär inte det här vara en dealbreaker, utan ganska förväntat och BMW har valt att hålla det så här. Istället för fartresurerar får man då njuta av komforten att glida igenom grannskapet i tystnad.

Läs mer: Provkörning: BMW 745 Le – ”Inte ens i sitt mest påvra utförande en folklig bil”

För de som vill få mer krut i lådan och stampar på så tänds bensinmotorn. Det här sker snudd på obemärkligt och fungerade väldigt smidigt i 330e och så är även fallet här.

Det innebär att du antingen aktivt ska lyssna/känna efter den eller ha prinsessan på ärten-känsel i bakdelen för att det ska vara besvärande. Helt enkelt väldigt bra och det här är något jag tycker BMW gör bäst av alla. 

Fyrhjulsdriften bidrar till bättre grepp och kontroll och för de som vill kunna få en än bättre sportkänsla i körningen går det att lägga till vridmomentsstyrning och variabel sportstyrning från tillvalslistan. Och det går bra att trycka på i bilen. Vikten hålls väldigt neutral i och med att batterierna motverkar den annars höga tyngdpunkten i en crossover. Här har BMW sin vana trogen kämpat med att få till körkänslan. Även hur bromspedalen, eller snarare hur datorn justerar mellan mekanisk broms och kraftregeneration, är förutsägbart till viss del. Men om du kör lite fortare och bromsar är känslan domnad vilket gör att insikten för hur mycket vikt man faktiskt ska retardera lite kommer som en påminnelse.

Foto: Felix Björklund

Det går absolut att ha kul i bilen, på samma sätt som det är kul att spela pingis med barnen – underhållande men ingenting för en riktig utmaning. Det här kommer då självklart av (hur många gånger har jag skrivit det här förut?) hög vikt och att det är en crossover. Men å andra sidan hur många gånger kommer en laddbar X3:a köras så att däcken skriker? Eller som den kloke säger: man ska använda rätt verktyg till rätt ändamål. Men med det sagt, bilen går absolut att köra både snabbt och hårt utan att den känns otrygg.

Läs mer: Provkörning: Polestar 1 – ”Ingen hästsparkskänsla”

Något som bilen däremot ska klara är vardagsbestyr och pendling. Officiellt ska den som är duktig på att stoppa i sladden på kvällen – ha 46 goda el-kilometer att använda. Som bäst kom vi 40 km och under en vecka med halvgod disciplin och några längre sträckor inblandade kördes totalt sett 75 procent på el. Det resulterade i en blandad förbrukning och 0,22 liter per mil. Så här gäller det att tänka efter om det täcker behovet.

Summerat

BMW har väldigt många rätt när det kommer till laddhybridversionen av X3. Den är riktigt finstämd i drivlinan och genomgående hög kvalitet med genomtänkta detaljer. Saker som syns och märks direkt – och som då fick yngre familjemedlemmar på fall. Det som kan lyftas fram som negativt är att räckvidden på el är något begränsad. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ligger inträdesbiljetten på 600 000 kronor, vilket är 20 000 mer än vad Audi och Volvo tar för sitt laddbara alternativ i klassen – och rejält mycket mer än vad en vanlig standardkombi går på. Lägg lite utrustning på det så kommer du lätt upp i över 700 000 kr. Men prislappen är inte X3 Xdrive30e:s enda aber. I höst är det tänkt att den rent eldrivna versionen IX3 ska göra entré – frågan är då vad det placerar den här laddhybriden?

Fakta BMX X3 Xdrive30e

Pris: från 599 900 kr

Pris Testbilen: 777 200 kr

Systemeffekt: 215 kW /292 hk

Maxeffekt förbränningsmotor: 135 kW / 184 hk

Elmaskin: 80 kW /109 hk

Maxhastighet: 210 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 6,1 s

Batterikapacitet: 12 kWh (varav 10,8 kWh netto)

Förbrukning blandad körning: från 0,21 l/mil

Förbrukning under test: 0,22 l/mil

Koldioxidutsläpp: från 49 g/km

Räckvidd på el: 46 km

Bagageutrymme: 450 l (1 500 l med fällt baksäte)

Max tillåten släpvagnsvikt: 2 000 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt