Provkörning: BMW X2 Xdrive25e – ”Eldriften är inte för de som gillar snabba slag”

2021-02-06 07:00  

En moderiktig coupé-suv för dem med hållbarhetskrav på sin bil. BMW X2 Xdrive 25e blandar spänstig prestanda med utsläppsfri körning. Dock kommer paketet med ett par kompromisser, skriver Felix Björklund som har provkört bilen.

När millenniet var nytt var världen förutsägbar. Svenskar körde Volvo och Saab – och kombin var det som älskades här i landet. Men det var då. Numera är Saab förpassat till historien och herrgårdsvagnen är även den på utdöende.

I stället är crossovers och diverse akronymer som SAV, CUV och SUV det som är det hetaste. En av dessa är BMW X2. För i en tid där individualism trumfar jantelag lyser den tyska ”coupé-suven” som ett alternativ till ”sossecontainern”.

Design

Hela tanken med de jämna numren för BMW är design. Och X2 är för X1 vad X6 är för X5 eller för den delen 4- är för 3-serien. Helt enkelt det snajdigare syskonet.

Det hela syns tydligast från sidan där taklinjen och bakdelen är helt ny. Men BMW har inte bara krympt designen från de större X4/X6 – nej man har tänkt lite nytt. Här är aktern kortare och mer upprätt. Där de större bilarna har ritats för att se ”maffiga” och ”muskulösa” ut är X2:an mer slank och nätt.

Att man även har strukit fönster bakom dörren innebär att bilen får ett eget uttryck.

Läs mer: Tester: 5 laddhybrider med maxad räckvidd

Men om designen känns annorlunda på utsidan är det inget som går igen interiört. Nej, här är kupén snudd på identisk med den vanliga mer upprätta modellen.

Däremot ska en X2:a ju vara sportigare än en X1:a – således är sätespositionen lägre. Faktum är att den är snudd på densamma som i vanlig småbil. Det innebär att de som köper crossovern i hopp om att få sitta lite högre går bet. Men om man inte fastnar vid det så ska det sägas att man sitter bra, och sätet ger stöd samt kommer med dynförlängning vilket är uppskattat.

BMW X2 Xdrive25e. Foto: Felix Björklund

Väl bakom ratten är märker man att sikten är något som blir begränsat av designen. Bakåt får man snudd på tunnelseende då man ska titta efter trafik och framåt får jag på grund av sätespositionen inte alls samma överblick som ges i crossovers.

När det kommer till utrymme så har det inte kompromissats fram, däremot utrymmes-debiteras baksätespassagerare för den fräna designen. Baksätet är trångt och även om jag får plats med knäna när jag sitter ”bakom mig själv” – så tar flinten i taket och jag skulle högst motvilligt vilja sitta här under längre resor. Och då är jag precis under svensk normallängd.

Dock är bagaget helt ok. 410 liter ska det officiellt gå att stuva i vilket innebär att elektrifieringen tagit 60 liter i anspråk.

Tekniken

BMW har breddat sin palett med laddbara fordon enormt under senaste tiden. Men där de större bilarna har en ny generation teknik sitter det i X2:an en drivlina som delas med X1 Xdrive 25e samt 225Xe Active Tourer men även med Mini Coyntryman.

Det innebär att man här har en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor som får hjälp av en elmaskin. Den förstnämnda levererar 125 hästkrafter via en sexstegad automat till framhjulen och den senare är på 70 kW / 95 hästkrafter som adresseras bakåt.

Det här är ett system som skiljer sig från de stora hybriderna där elmaskinen sitter integrerad vid växellådan. Dock är det motsvarande vad exempelvis Jeep använder i sina 4Xe-versioner av Compass och Renegade.

Totalt har jag som förare 220 hästkrafter till förfogande och dessa ska klara av en acceleration 0-100 km/h på 6,8 sekunder om man nu så vill. Med ombord är även ett batteri om 10 kWh brutto och det ska räcka i upp till 50 km under gynnsamma förhållanden och nätta fötter.

När det kommer till komfort och uppkopplad teknik är testbilen utrustad med både head up-display, trådlös laddning av mobil samt rattvärme. Men det är inte det senaste infotainmentsystemet som sitter i. Det innebär bland annat att man inte får geststyrning. Kanske inget som i sig fäller modellen, men ändå något BMW själva säljer som ”fantastiskt” när de pratar om den i andra sammanhang.

Att det inte är de senaste komponenterna märks även i instrumenteringen. Det är samma analoga instrument som i övriga 1- och 2-serie. Förvisso är det inte dåligt, men det känns väldigt daterat och fräscht är ju inte något jag skulle kalla det för. Och när bilen vi sitter i kostar 650 000 kronor kan man nog tycka att det skulle kunna vara lite mer modernt.

På vägen

När jag körde vanliga X1-laddhybriden i fjol var en sak ganska tydlig. Bilen var ingen raket när man enbart använde elmotorn. Så är det även i X2:an. Eldriften är inte för dem som gillar snabba slag. Men med det sagt, den låter dig rulla iväg genom kvarteren tyst och obemärkt – och detta till god ekonomi. 50 kilometer är den officiella räckvidden på el.

När vi testar bilen är det rejäl vinter med runt sex minusgrader och trots full laddning i batteriet står det 42 km på mätaren. Och när de sista elektronerna stånkar ut ur batteriet har vi kommit 30 km. Kanske lite i kortaste laget, men ganska förväntat under rådande omständigheter.

Men när man återigen har laddat och struntar i att köra på tvingat elläge är hybrid ett bra alternativ. Här känns bilen både nätt och pigg – mer levande helt enkelt. På många sätt mycket mer angelägen och kul än snudd på alla andra laddhybrider i sin klass.

BMW X2 Xdrive25e. Foto: Felix Björklund

Cupra Leon, laddhybriden som ska locka med individuell charm och sportig prestanda, känns inte alls lika kvick. Här gör fyrhjulsdriften enormt mycket för att man faktiskt ska få uppleva accelerationsprestandan när man går i fullt sportläge även om de yttre omständigheterna inte är optimala.

När vi far runt på vägarna är den platta och neutrala stansen i bilen uppskattad. Nej, det är inte en bil för de som vill ha en äkta gti eller sportbil, men man har gjort en bra avvägning tycker jag.

Komfortmässigt är dock inte X2:an i toppen av segmentet. Bilen är rätt hårt satt vilket innebär att man känner av ojämnheter. Även ljudkomforten är det sisådär med och en hel del brus letar sig in i kupén. Det här är extra tydligt när man inte har vibrationerna från förbränningsmotorn.

Läs mer: Provkörning: Skoda Octavia iV Combi – VW-koncernens bästa laddhybrid?

BMW har i största allmänhet lyckats bra med att få till hur el- och förbränningsmotor samspelar. Bilen är konsekvent i hur den levererar intryck från hjulen när man kör i hybridläget. Eller rättare sagt så känns den genomtänkt i övergångarna.

Men under de hala vinterdagar som vi gjorde testet så får man en känsla av att det finns en kort förvirring i drivlinan när hjulen tappar grepp. Detta då framhjulen då kastar på effekt hastigt och gör att bilen känns väldigt framhjulsdriven. Det här är inget BMW:s större hybrider med fyrhjulsdrift har problem med.

Och rent generellt märks det att den här drivlinan inte alls är lika raffinerad som den nya som sitter i 3- och 5-serien. Visst, det kanske inte är schysst att jämföra bilen med sina tekniskt mer moderna märkessyskon, men ett tydligt exempel där det märks är att växellådan är väldigt kännbar när den växlar även under eldrift.

Summerat

Med X2 slog BMW ner en bopåle i segmentet med kompaktcrossovers för fashionistas. Ett segment som inleddes med Range Rover Evoque och som numera befolkas av Audi Q3 Sportback, Jaguar E-pace samt Mercedes GLA.

Med batteritillägget kommer ytterligare kompetens i form av utsläppsfri körning och plus i ”hållbarhets-kanten”. Körningen och designen är de stora behållningarna och det sker till bekostnad av praktikalitet. Om kompromissen är värd det jämfört med en X1 är upp till köparen.

Även om tjänstebilister kommer billigare undan kan prislappen avskräcka. Modellen börjar på 478 000 och vår testbil kostade snudd på 650 000 kr – men å andra sidan, vem har sagt att det ska vara billigt att vara trendig?

Fakta BMW X2 Xdrive25e

Pris: från 478 700 kr

Pris testbilen: 649 838  kr

Drivlina: 1,5 liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 92 kW125 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 70 kW/ 95 hästkrafter

Systemeffekt: 162 kW/ 220 hästkrafter

Max vridmoment: 385 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Maxhastighet: 195 km/h

Maxhastighet på el: 135 km/h

Räckvidd på el: upp till 50 km

Batterikapacitet: 10 kWh

Ombordladdare: 3,7 kW

Officiell förbrukning: 0,19 l/mil

Officiell förbrukning el: 1,94-2,01 kWh/mil

Förbrukning under test: 0,69 l/mil

Koldioxidutsläpp: 43 g/km

Bagageutrymme: 410 liter, 1 290 liter med nedfällt baksäte

Max dragvikt: N/A

Felix Björklund

Mer om: Provkörning BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt