Provkörning: BMW IX1 – ”En habil familjebil”

2022-10-08 07:00  

Ett välkommet tillskott som trots namnbeteckningen är en fullgod familjebil. BMW IX1 erbjuder utrymme, räckvidd och komfort – samt introducerar tv-spels-finess för de som har bråttom. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

BMW tillhör de som satsat på flexibla grundarkitekturer för sina bilar. Alltså istället för att ta fram dedikerade elbilsplattformar – har man byggt elbilar på samma grund som övriga modeller. Vansinne enligt vissa, genidrag enligt tillverkaren själv.

Satsar stort – men har BMW lyckats?

Nu har ytterligare en flexi-elbil lanserats, denna gång är det IX1 – och precis som man kan utläsa av namnet är det en eldriven X1. 

Men är det en kompromissfylld skapelse eller har tyskarna lyckats med bedriften att få till en habil elbil? Ny Teknik tog en tripp till Danmark för att ta reda på det.

Design: Typisk BMW

IX1 är BMW:s minsta crossover, men det är absolut ingen liten bil. Storleksmässigt pratar vi om 4,5 meter i längd med en hjulbas på 2,7 meter. Det innebär att bilen är något kortare men har längre hjulbas än vad en Volvo 850 hade.

Designen är annars väldigt typisk BMW. Man har samma linjer som förbränningsbilarna vilket innebär att det är väl tilltagna ”näsborrar” som grill och rejäla luftintag fram. Att fronten är snudd på helt vertikal förstärker intrycket och får bilen att se mycket maffigare än den egentligen är.

BMW IX1. Foto: Felix Björklund

Även baktill får diffusor och den svarta stötfångaren bilen att framstå som en storlek större.

"En välbekant atmosfär"

Kliver man in i kupén är det även här en stil mången BMW-förare skulle känna igen. Ratt, mittkonsol, stolar och material är som förväntat och ger en välbekant atmosfär. Jämfört med tidigare har man dock samma böjda skärmbräda att fästa ögonen på som den som sitter i I4. 

I mittkonsolen finns även en ny plats där man kan ladda mobilen. Och trevligt nog har även denna ett ”säkerhetsbälte”, för att klämma fast luren så att den inte far runt när man svänger.

Bra lastutrymme hos "minstingen"

Framstolarna är bra, och här får man både lårstödsförlängning samt massagefunktion. Visst, den senare handlar mer om att svankstödet flyttas upp och ner än att vara likt den finess som lyxigare bilar har. 

Dock sitter man högt och sikten är god.

Läs mer: Provkörning: Toyota Bz4x – ”Habil, trygg och lagom”

Bakom mig själv får jag plats, om än inte med jättemycket marginal. Därtill märks det att det är en anpassad plattform, för golvet i baksätet är inte helt plant. 

Baksätet fälls i praktiska 40:20:40 och bagageutrymmet är på 490 liter. Med tanke på att IX bara har 500 liter är det onekligen bra för att vara ”minstingen”

Teknik: Kan inte klaga på prestandan

Initialt kommer IX1 att erbjudas i tappningen Xdrive30. Det innebär att det är en bil med dubbla elmotorer, en per axel, och fyrhjulsdrift. Tillsammans ger de 313 hästkrafter och 494 Nm. Vill man så går det att komma från stillastående upp till 100 km/h på 5,7 sekunder, och håller man gaspedalen i botten tar accelerationen slut vid 180 km/h. Man kan inte klaga på dessa prestanda ur en familje-crossover.

Energin hämtar motorerna från ett batteripack om 64,7 kWh och officiellt ska det räcka till upp till 438 km. Detta tack vare en officiell förbrukning som ligger på låga 17,3- 18,4 kWh (beroende på utrustning).

Skärmen i enBMW IX1. Foto: Felix Björklund

När man har kört slut batteriet ska det gå att ladda fullt på 6,5 timmar via 11 kW laddbox. Eller på 3 timmar och 45 minuter om man valt tillägget 22 kW ombordladdare, och har hittat en mer potent låda att hämta energi från.

Snabbladdas i upp till 130 kW

För de som befinner sig ute på långfärd ska snabbladdning gå att göra i upp till 130 kW vilket då innebär att man ska kunna ladda från tio till 80 procent på 29 minuter. Maxeffekten kan låta lite klen, men BMW säger att man i IX1 använt sig av samma mjukvara som i I7 för att få bästa laddkurva. 

Infotainmentsystemet är av senaste snitt hos BMW, och så även kart- och röststyrning. Det senare är dock fortfarande begränsat men navigationen har förbättrats avsevärt när det kommer till planering av laddning på långresor.

BMW IX1. Foto: Felix Björklund

IX1 har delvis fjärruppdatering, och precis som många av de senaste modellerna kommer man att kunna köpa uppgraderingar eller abonnera på tjänster vad det lider.

På vägen: Känns smidig

Redan innan avfärd var mina förväntningar väldigt höga. Både IX och I4 har imponerat på mig och levererar enormt trevlig komfort, prestanda och kvalitet i köravdelningen… så hur kan IX1 förvalta detta arv?

Initialt rullar vi iväg på snälla danska vägar och visst är det en raffinerad grundton. Bilen har en god komfort i låga hastigheter, dock är den ganska stramt satt. Vid lite sämre före märks det  tydligare då en hel del ojämnheter känns av. Här är det, vilket inte är förvånande, inte alls lika förnämt som i de större och lyxigare alternativen.

Men vi far vidare, och den lätthet som eldriften kommer med gör att bilen upplevs smidig. God sikt och beredvillig effektleverans gör att man utan besvär kan göra både omkörningar och snabba starter.

En intressant sak som man har petat in är bilen har en rattpaddel på vänster sida. Men istället för att justera växlar eller bromskraftsnivåer är det en ”boost-paddel”. Trycker man den mot sig får man tio sekunders extra ”power”, det fejkade motorljudet ändras och både i förarinstrumentering och head up displayen räknas tiden ner. Det är en kul och ganska tv-spelsmässig funktion.

Boostpedalen i en BMW IX1. Foto: Felix Björklund

Onödig kanske vissa tycker, men samtidigt måste jag säga att placeringen och utformningen av det hela gör den både lättillgänglig och lättförståelig – två egenskaper jag gillar.

"Bilen niger och svajar"

När jag ändå är inne på bromskraftsnivåer har IX1 flera olika nivåer. Antingen kör man i maxläget ”B” eller så kör man i vanliga Drive-läget, och då har man möjlighet att välja. Alternativen är ingen, låg, mellan, hög eller adaptiv. De första fyra är ganska självförklarande och den sistnämnda ställer bromskraft efter trafik och vägförhållanden. 

Att kunna välja är bra, men det är kanske mindre lämpligt att försöka hålla på och ändra det här under färd – för det kräver att man går in i olika menyer i skärmen. 

Dagens körövningar är överlag ganska begränsade och det danska slättlandskapet bjuder varken på större höjdskillnader eller utmanande svängiga partier. Men av det vi hinner testa i den dynamiska avdelningen märks skillnaderna mot I4 av rejält. I snabbare rattutslag och kurvor märks höjden på bilen av. Den niger och svajar. Det här går till viss del att stävja genom att slå i sport-läget vilket då utöver att tighta till dämpningen även gör styrning och pedalrespons hårdare. Men det går inte att komma runt faktumet att IX1 är mycket högre än en I4.

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

Efter att ha hunnit med en avstickare upp på Skagen och tillbaka ner mot Aalborg kan vi summera förbrukningen för dagen. Med hösttemperaturer på runt 15 grader lyckades vi med 1,72 kWh/mil faktiskt komma under den officiella förbrukningen. Det ska sägas att de danska vägarna är kanske snällare än svenska, men det vägdes upp av att vi ”need for speed"-lekte med boost-paddeln.

Ekonomi

BMW IX1 finns ännu så länge bara i ett utförande, Xdrive30. Med ett grundpris på 610 000 kronor är det dock ganska bra prissatt. Audi Q4 börjar på 622 800 kronor och för ett fyrhjulsdrivet alternativ med ungefärlig prestanda är du uppe på snudd 690 000 kr.

Volvos XC40 P8 startar på 633 000 kronor och får räknas som ett annat alternativ. Mercedes EQA är det billigaste alternativet, men den modellen är lite väl trång för att kunna jämföras med övriga.

Summerat: Så bra är BMW IX1

Det går inte att säga annat än att med IX1 så fortsätter BMW sin goda form. Här får du en habil familjebil som levererar både ok köregenskaper som bra utrymme. Jämfört med alternativ som VW ID4 /Audi Q4 E-tronfår du mer effekt och kvalitetskänsla, men då på bekostnad av utrymme. 

Att BMW:s mjukvara, om än inte perfekt, är bättre än VW:s dito är ju ytterligare ett plus i kanten.

Visst skulle man kunna önska sig något längre räckvidd då 438 officiella kilometer blir under 400 i verkligheten och snarare under 300 på vintern, men som man säger, ”mycket vill ha mer”.

Fakta BMW IX1 Xdrive30

Pris: från 610 000 kronor

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Effekt elmotorer: 140 kW/190 hk (fram), 140 kW/190 hk (bak)

Systemeffekt: 230 kW / 313 hästkrafter

Max vridmoment: 494 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 64,7 kWh

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Ombordladdare: 11/22 kW

Räckvidd på el: 413-438 km

Officiell förbrukning: 1,73-1,84 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,72 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 490 liter, 1 600 liter med fällda säten

Längd: 4 500 mm

Bredd: 1 845 mm

Höjd: 1 642 mm

Max släpvagnsvikt: 1 200 kg

Felix Björklund

Mer om: BMW Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt