Provkörning: BMW IX Xdrive50 – ”En angenäm upplevelse”

2021-10-02 07:00  

En bil som på allvar visar att BMW tagit klivet in i framtiden. Suven IX levererar stort på löftet om lyx, komfort och hållbarhet. Men trots imponerande teknik – missar tyskarna en viktig detalj, skriver Felix Björklund.

BMW var när de lanserade i3 riktigt progressiva. De kastade konventionerna och gav världen något nytt. Det var 2013. Spola fram tiden till 2021 och jag kan inte annat än säga att jag tycker att den tyska tillverkaren återigen gör något nytt. Men där i3:an är en modell för att få folk att kliva över elbilströskeln – är IX en bil som verkligen vill bjuda in i finsalongen.

Design

Återigen tänk i3. När bilen lanserades så var åsikterna minst sagt delade när det kommer till designen. Vissa sa att den var annorlunda modern, andra kallade den ”grisnosen” eller rent ut sagt ful. Men jämför bilen med andra från sin samtid så har just designen hållit bättre än många andra.

När IX lanserades i produktionstappning förra hösten återupprepades historien. På internet var det många som, milt sagt, avskydde designen. Så pass att BMW faktiskt kände sig tvungen att lansera en kampanj för att försvara sitt nya flaggskepp.

Dock ska jag säga att när jag möter bilen i verkligheten har designen vuxit på mig. Nu är det här absolut subjektivt, men jag kan tycka att den inte alls ser oäven ut. De smala strålkastarna, den stora grillen och de svarta detaljerna får bilen att sticka ut – det snarare än att vara den vederstyggelse som vissa anser. Även baktill så är de smala ljusen i min mening ett modernt stildrag som passar bilen och som får den att se fräsch ut. Men som sagt skönhet ligger i betraktarens öga.

Läs mer: Provkörning: Hyundai Ioniq 5 – ”Passar Nintendo-generationen”

Inuti bilen lär dock skeptiker ha svårt att klaga. Interiören är luftig, lyxig och modern och den flytande ”skärm-brädan” höjer ytterligare känslan av lätthet i kupén. Bilen jag kör har trädetaljer i armstödet/mittkonsolen och det är verkligen en lisa för själen istället för all den ”pianolackade” blanka svarta plast som ansågs vara lyxigt förut.

Bakom ratten, som är mer kantig än rund, sitter man riktigt bra – fattas bara när bilen vi fått till låns kostar en bra bit över miljonen. Sikten ut är god – och det man kan lägga blicken på inne i kupén är än bättre.

Ta bara exemplet att snurrhjulet för infotainmenten samt sätesjusteringen är i kristallglas.

Ett snäpp längre bak går det inte heller att klaga på komforten. Utöver att ha riktigt gott om utrymme så har BMW sett till att förlänga sätesryggen ”runt hörnet”. Det innebär att man kan luta sig lite ut på C-stolpen och fortfarande ha det bekvämt. Ovanför har man ett stort panoramaglastak och detta går att ”dimma” elektriskt – mekaniska solskydd är förlegat anser BMW.

Dimbart tak i BMW IX Xdrive50. Foto: BMW

Ytterligare ett steg bakåt återfinns det 500 liters bagageutrymme. En siffra som kanske är låg med tanke på bilens storlek – men som lär räcka för de flesta scenarier. Skulle man behöva går baksätet att fälla 40/20/40 och då får man plats med långa saker. Sladdar får man plats med under lastgolvet, men det är inget gigantiskt utrymme där.

Men frunk då? En så här pass stor modell, som ändå är avsedd som elbil borde ju ha det. Nej – icke!. Det är till och med så att som ägare kan du inte ens öppna motorhuven – skulle det behövas är det verkstaden som gäller. Spolarvätska kan man dock fylla på genom att lätt trycka på BMW-emblemet, så kommer man åt där.

I en BMW IX Xdrive50 behöver du inte öppna motorhuven för att fylla på spolarvätska. Foto: BMW

Teknik

Vid presentationen lyfter BMW fram att IX ska vara ett tekniskt flaggskepp. Här visas ny plattform med ny drivlina, nytt operativsystem och nya ”lyxmarkörer” upp.

Så vad har man då gjort? Drivlinan beskrivs som den femte generationen där motor, växellåda och styrenhet är ihopbakade i en kompakt liten modul. I IX Xdrive50 som vi testar innebär det att bilen har en enhet på 230 kW på bakaxeln och en på 190 kW fram. Tillsammans ger de 385 kW eller motsvarande 523 hästkrafter om man gillar den angivelsen bättre. Vidare har bilen ett enormt vridmoment om 765 Nm vilket då gör att IX trots en ansenlig vikt – klarar av sprinter 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Om det skulle vara så att du inte tycker att de 523 hästkrafter som versionen Xdrive50 kommer med är tillräckligt – så har BMW en än mer potent M60-variant på gång.

Motorerna som BMW har utvecklat och bygger själv är av typen ESM (Electrically Excited Synchronous Machine ). Fördelen med dessa är enligt tillverkaren att de har ”exceptionell balans mellan hög effekt och stabilt vridmoment även vid höga varv”. Därtill så innehåller de inga sällsynta jordartsmetaller.

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQA 250 – ”Märks att modellen bygger på gammal grund”

Drivlinan får sin kraft ur ett batteri om 105,2 kWh (netto) vilket om man nu kör försiktigt ska räcka upp till 630 kilometer. När man dränerat detta så ska bilen klara av att laddas i upp till 200 kW DC, något som innebär att man kan tanka från 10 till 80 procent på 40 minuter – eller för den delen få 12 mils räckvidd på tio minuter.

Samtliga siffror är onekligen väl tilltagna, men det som ska göra IX något mer än bara ”ytterligare en el-suv” är det som kommer sedan. BMW säger att de bakat in en hel del nyheter.

Som vadå? Visst, bilen har adaptiv fjädring och fyrhjulsstyrning. Självklart har man hela batteriet av sensorer och assistenter som kan tänkas. Men en sak man gärna visar upp som unik är den nya  självläkande grillen.

Denna rejäla sköld är uppbyggd av flera olika lager och under en demonstration får vi först se den repas – för att sedan ”magiskt” läka ihop när den utsätts för värme.

Vidare så kommer bilen även att ha en ny parkeringsfunktion. Denna innebär att man kan lära bilen hur den ska parkera vid vissa ställen. Säga åt bilen att den själv ska kunna köra från entrédörren till garaget, eller navigera in i en trång ficka vid kontoret. Upp till tio olika scenarion ska den kunna tränas för (funktionen skickas ut i mars 2022 via fjärruppdatering). BMW är inte ensamma om detta, men de ligger långt framme. VW-koncernen har sagt att de ska implementera en liknande funktion och Tesla har under flera år hållit på och utvecklat sin tappning av det.

Med IX lanserar BMW även sin senaste version av infotainment/operativsystemet Idrive. Och man har verkligen gjort om det. Känslan är ny och modern, men något omständlig. ”Weltklasse” menar ansvarig tekniker när vi pratar om systemet, men jag har svårt att hålla med. Det Tesla erbjuder är bra mycket mer intuitivt. Den tid jag hade med bilen kändes lite för kort för att göra en riktig djupdykning i systemet – så det får jag återkomma till.

Men om man inte gillar hur det funkar så har BMW sett till att det går att integrera sin telefonspegling, både de som kör Android och så klart även Apples mobiler. Det innebär att du via exempelvis din Iphone kan få kartorna inte bara i mittskärmen, utan även i förarinstrumenteringen och i head up displayen. På plats berättar en ansvarig för infotainmentsystemet att BMW faktiskt har ett avtal med Apple som gör det möjligt att även ta in batteristatus och ge förslag på laddning – men att teknikföretaget inte slagit på den funktionen än.

Headsup-display i en BMW IX Xdrive50. Foto: BMW

Med den integreringen kan man även använda antingen Siri eller Googles röstassistenter, dock är de begränsade till att styra funktioner som rör telefonen såsom navigationen. Så det är lönlöst att försöka vråla på Siri om att slå på rattvärmen.

Och det här är i dagsläget ett problem. BMW erbjuder inte röstassistent på svenska. Det innebär att man måste välja engelska (eller tyska, franska etcetera) om man vill använda funktionen. Och för att det hela ska funka måste man då dessutom ställa in systemet på engelska. Alltså du kan inte ha svenska menyer och tro att röstassistenten ska förstå dig även om du pratar engelska. En klar skönhetsfläck på premiumkostymen anno 2021.

På vägen

Så mycket om det tekniska, hur är BMW:s senaste på vägen? Jo, den resan börjar när man slår igen dörren. Attans vad tyst det blev. När vi rullar iväg från Münchens flygplats är just detta ett väldigt bestående intryck: ljudkomforten är på en helt annan nivå än vad någon annan erbjuder.

Komfortabel är även chassisättningen, en adaptiv sådan, som gör att man får känslan av att flyta fram.

Bakaxel-styrningen gör bilen mer lättskött i lägre hastigheter. Men det är inte så att det maskerar att bilen är på snudd fem meter.

När vi svänger ut på Autobahn består inte bara intrycket att bilen är välisolerad – jag har nog aldrig blivit så imponerad som nu. Trots att hastigheten stiger från 100- till 130- och 150 km/h är det enormt tyst. När jag trampar på och går förbi 150 låter det mer som att någon slagit på AC:n på högre effekt – än att det är störande vindbrus.

Det kan låta vanskligt att köra bil så här snabbt. Och visst, i vissa äldre bilar övertrasserades 140 km/h med livet som insats. Men här är i varje fall känslan av trygghet hög. Fyrhjulsstyrningen ger enorm stabilitet i höga hastigheter och får verkligen IX:en att kännas som ett äkta landsvägslok. När jag ligger i 200 km/h är det lika odramatiskt som att köra 80- 90 i min bil här hemma.

BMW IX Xdrive50. Foto: BMW

Den vadderade och trygga känslan ger dock lite fartblindhet. När man är isolerad från omgivningen på ett så totalt sett – gör sig verkligheten påminna när man ska svänga av från motorvägen. För det är på en avtagsramp från Autobahn som jag inser att trots att jag bromsat ner fortfarande fortfarande ligger i 130 km/h…

Efter Autobahn är det dags att se hur IX:en presterar när det inte är plant och rakt. På de bayerska småvägarna märks bilens vikt av. Det är 2,5 ton man kommer rullande med och det känns. Även ställd i sport så är det mycket rörelse i bilen när man försöker trycka på. Nej, för en komfortinriktad lyxlirare som IX är sportiga intentioner inte rätt. Men om man skruvar ner rallyambitionerna så blir väg och bil goda vänner. Återigen sjunker pulsen och det är bara att njuta.

De som har en hel del långkörning och inte har bråttom – då levererar den här bilen storartat. Glöm Lexus, Audi och annat – IX:en är bäst i det här avseendet.

Enda störande faktorn när jag glider fram och upp mot Alperna är att jag stundom blir bländad – och då pratar vi inte om bilens prestanda. Nej, kristallinredningen sprider solkatter i bilen som ibland slår mig i ögonen.

Irriterande javisst, men att bli bländad av sätesinställningsknapparna kanske man kan leva med om man får den här komforten.

Väl framme vid målet. Fem timmars körning senare tittar jag på min resdata. Hela färden, som då både innehöll 200 km/h på autobahn samt klättring upp i Alperna hamnade på 2,5 kWh/mil. Inte illa för en tung suv.

Summerat

Jag ska börja med att säga att jag är imponerad. Riktigt imponerad över vilken lyxig känsla BMW har fått till i IX. Ljudisoleringen, fyrhjulsstryningen och det adaptiva chassit gör underverk för komforten och i det här avseendet så höjer den tyska tillverkaren ribban i segmentet. Visst, kanske inte så sportig som man hade trott – men vem köper den här typen av bilar för det?

BMW IX Xdrive50, så här ser det ut på insidan av bilen. Foto: BMW

Frågetecknet i protokollet är i dagsläget fortfarande infotainmentsystemet samt att det saknas svensk röststyrning. Jag kan erkänna att viss ovana över vad som fanns i snabbkomandon/knappar och vad som krävdes pillande i menyer spelar in. Men samtidigt finns det alternativ där du inte har det här problemet.

Men på det stora hela är BMW IX en högst angenäm upplevelse som trumfar konkurrensen. Synd att den är förbehållen miljonärer.

Fakta BMW IX Xdrive 50

Pris: från 1 072 900 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 190 kW / 258 hk fram, 230 kW / 313 hk bak

Systemeffekt: 385 kW / 523 hästkrafter

Max vridmoment: 765 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder

Topphastighet: 200 km/h

Batterikapacitet: 111,5 kWh (brutto), 105,2 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd: 549-630 km

Officiell förbrukning: 1,98 – 2,3 kWh/mill

Förbrukning under test: 2,5 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 500 liter / 1 750 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 2 500 kg

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt