Provkörning: BMW 745 Le – ”Inte ens i sitt mest påvra utförande en folklig bil”

2020-03-07 06:31  

En direktörsvagn för miljözoner – och kinesiska partipampar. BMW 745 Le är laddhybrid-limousinen för dem som vill ha det lilla extra, Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

7-serien är BMW:s flaggskepp, en spjutspetsmodell som agerar plattform för den senaste tekniken. I fjol uppdaterades bilen, bland annat med en ny laddhybrid – och det är denna vi står inför nu.

Vad är då nytt? En av de mest iögonfallande sakerna med den uppdaterade 7-serien är den prominenta grillen. Och detta är något som vi får tacka eller beskylla kineser och ägare av den förra generationen för. Detta då BMW frågade potentiella köpare vad de önskade – och svaret var "något bombastiskt, utstickande och särskiljande". Helt enkelt en bil som inte går att missta för den enklare 5-serien. Ja visst, kunden har alltid rätt – så designteamet satte igång. Och nog är nosen rejäl. De karaktäristiska njurformade grillbitarna har vuxit med 40 procent – vilket innebär att fronten har höjts en hel del. Grillribborna flankeras av ett par något slimmade strålkastare samt rejäla luftintag.

Även baktill har BMW arbetat om lyktor och ljus för att få till en visuellt mer modern look. Det går inte att säga annat än att bilen tar för sig. Oavsett vad man tycker om estetiken.

BMW 745 Le interiör

Att öppna dörren och kliva in i en 7-serie är precis som man kan förvänta sig. Det är ett steg in i lyx och teknik – och det oavsett var i bilen ändan hamnar. Att det var lång hjulbas (L:et i modellbeteckningen) på bilen som vi testade innebar ett baksäte med enormt svängrum.

Ljust läder i baksätet på en BMW 745 Le. Foto: Felix Björklund

Det här skiljer inte särskilt mycket från tidigare, utan det handlar om kvalitet där ljust läder samspelar med mörka träpaneler för att ge en luxuös känsla. Annan lyx är att ratt, mittkonsol samt även armstöd i dörren är eluppvärmda – vilket lär uppskattas av ägare en kylig måndagsmorgon.

Tekniken i bilen

När det kommer till teknik har 745:an BMW:s senaste version av Idrive-system med ombord. Det innebär att man kan styra infotainmentfunktioner med vredet i mittkonsolen, genom att peka på skärmen eller med geststyrning. Det sistnämnda har funnits med ett tag, men är för den delen inte alltid helt lätt, men volymkontrollen är i varje fall enkel att få till. En nyhet som kommer med årsmodellen är en röstassistent och mot tillägg kan audiofiler även få ett Bower&Wilkens-system med 16 högtalare.

Man kan styra infotainmentfunktioner med vredet i mittkonsolen, genom att peka på skärmen eller med geststyrning. Foto: Felix Björklund

För de som endast ämnar sitta bak går det att få både skärmar samt telefon installerade mot tilläggskostnad.

Läs mer: Provkörning: Polestar 1 – ”Ingen hästsparkskänsla”

När det kommer till förarstödsteknik finns allt från parkeringsassistent till vad BMW kallar för "Driving Assistant Professional". Den senare är en slags semi-autonom körassistent som håller kursen, filen samt avståndet till framförvarande. Så visst finns det mycket ombord, men trots uppdateringen känns det inte som att 7-serien ligger så långt före andra på tekniksidan.

Så är det att köra BMW 745 Le

Nytt för den här generationens laddversion är att man har petat ned en större förbränningsmotor. Förvirrat kan man tycka då "downsizing" länge varit den rådande trenden för att få till mer energieffektiva modeller. Valet att sätta i en treliters sexcylindrig handlar om att råda bot på den effektsvaghet som vissa ansåg att föregångaren drogs med. Så rätt motor för rätt bil helt enkelt. Bensinmotorn får hjälp av en elmaskin, vilket innebär en systemeffekt på 394 hästkrafter. I de lägen bilen rullar på el är det dock blott 113 av dessa hästkrafter som föraren har till förfogande.

BMW 745 Le från sidan. Foto: Felix Björklund

Elkraften kommer ur ett 12 kWh-batteri, vilket ger något längre räckvidd än vad föregångaren hade. Upp till 55 km ska man enligt BMW kunna ta sig. Men för att nå dessa är det glasfötter och goda omständigheter som krävs. Bilen startar i hybridläge, vilket innebär att så länge du är ömsint om gaspedalen (och det finns kräm i batteriet) så rullar du på el. Systemet försöker optimera den utsläppsfria kraften och tar med hastighet, acceleration samt körstil i beräkningen.

Att elektrifieringen har ökat vikten märks knappt. 745:an för sig förvånansvärt distinkt för sin storlek, visst det är inte en bil för tajt manövrering, men det går att raska på bra i den. Och att man inte har kastat sitt adelsmärke körglädje över ända bara för att det är en förlängd limousine märks i att man verkligen kan elda på i accelerationerna och hänge sig och aktiv körning.

Läs mer: Provkörning: Peugeot 508 Hybrid – ”Ett helgjutet alternativ”

Men även om man petar i sportläget så är det absolut ingen sportbil. För det kommer karosskrängningar när det svänger, och en lite diffus bromskänsla i kombination med den höga vikten håller föraren i schack i svängarna. Visst, kritik. Men om man har i åtanke att det här är lyxkryssare med komfortfokus så blir det här mer en slags marginalanteckning. Och i utbyte mot kurv-glädje får man istället en härlig komfort. 

När batteriet är tömt uppstår dock ett frågetecken. Vid halvgas kan det bitvis kännas som att växellådan väntar på att få lite elhjälp precis innan växelläget – men att elmaskinen inte uppfattar att den ska gå in. Resultatet blir då att det finns ett limboläge där det inte växlas – men borde. Det här var något jag inte alls märkte när jag körde BMW:s 3-seriehybrid.

Under den dryga vecka som testet varade lyckades vi aldrig riktigt uppnå utlovade utsläppsfria kilometer. De dagar som vi hade en dålig sladd-disciplin fick bensinmotorn gå en hel del. Med det sagt – förbrukningen var inte allt för illa, 0,89 liter/mil hamnade slutnotan på. Detta för en bil på två ton. Vafalls kanske vän av ordning säger, officiellt ska ju förbrukningen vara en fjärdedel av detta. Jovisst är svaret, men det är under den specifika körcykeln som används för att typas – ett par längre körningar innebar tomt batteri i och en helt annan bränsleekonomi.

BMW 745 Le summerad

En BMW 7-serier är inte ens i sitt mest påvra utförande en folklig bil. Nej, inträdesbiljetten är nära nog sjusiffrig – och på detta kommer sedan hela tillvalsregistret. Men med det sagt är hybridversionen ett gott steg på vägen mot att visa hur elektrifiering kan ersätta behovet av stora motorer även i den här klassen. För de som har plånboksutrymme erbjuder drivlinan habil prestanda samtidigt som den levererar lyxen av att kunna rulla i tystnad. En direktörsvagn som även i en miljözons-framtid kan rulla hela vägen till kontoret.

Fakta BMW 745 Le Xdrive Iperfomance Sedan

Pris: från 1 136 800 kr

Pris testbilen: 1 461 000 kr

Motor: treliters bensinmotor, 6 cylindrar + elmaskin

Systemeffekt: 394 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sekunder

Batterikapacitet: 12 kWh

Räckvidd på el: upp till 55 kilometer

Blandad förbrukning: 0,24 liter/mil

Koldixodutsläpp: 55 g/km

Bagageutrymme: 420 liter

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt