Provkörning: BMW 545e Xdrive – ”Effektfulla stampningar på gaspedalen”

2020-08-15 06:00  

En laddhybrid med körglädje och prestanda som ledord. BMW 545e Drive är skapad för dem som tycker att ”vanliga” laddbara bilar inte håller måttet. Men på en punkt tycker jag BMW inte når upp till målet, skriver Felix Björklund.

Det kom kanske som en överraskning när BMW först avslöjade att den nya 5-serien även skulle komma med en potentare laddhybrid.

När till och med VW börjar prata om att prestanda är ett sätt att öka attraktionen för laddhybrider kan ju inte den bayerska tillverkaren stå bredvid.

Så här är vi nu, med BMW:s fyrhjulsdrivna laddbara 5-serie.

Bilen, som har modellbeteckningen 545e Xdrive, utgör tillsammans med bakhjulsdrivna 530e de elektrifierade alternativen. Båda bilarna har likadant upplägg när det kommer till batteri, elmaskin och växellåda – men skiljer i form av att 545e har en sexcylindrig förbränningsmotor samt fyrhjulsdrift.

BMW 545e Xdrive har en 3,0 liter sexcylindrig bensinmotor på 286 hk och en elmaskin på 80 kW/109 hk. Foto: Felix Björklund

Det större kraftverket innebär att man som förare får 394 hästkrafter att leka med i stället för 292 hk. Likaså har accelerationen förbättrats avsevärt. 0-100 km/h avklaras på 4,7 sekunder jämfört med 5,9.

Men allt är inte guld och gröna skogar. För just när det kommer till de gröna siffrorna kan inte 545e matcha 530e när det kommer till koldioxidutsläpp eller elektrisk räckvidd.

Läs mer: Provkörning: Audi A6-hybriden lever upp till utlovad räckvidd

Bilen vi fick möjlighet att köra var en förseriemodell. De riktiga produktionsversionerna kommer inte att börja rulla ut från fabrik förrän i november. Men allt är på plats i fordonet och inget kommer egentligen att ändras när det kommer till det fysiska.

Utseendemässigt har 545e samma design som övriga 5-serien. Och med den nya generationen kommer en ny bredare grill och lite omformad stötfångare. Också strålkastarna har fått lite ny design, och även om led-lampor är standard kan den som öppnar plånboken välja till ”laserljus”.

Ny Tekniks reporter och testförare Felix Björklund. Foto: Uwe Fischer

Det kommer kanske inte som en överraskning, men att sätta sig bakom ratten på en 5-serie är verkligen ett steg upp jämfört med 3-serien. Den nya generationen ändrar inte på det. Men med tanke på att den har släpat efter lite i modernitet är uppdateringen mycket välkommen.

Nytt är att skärmen är större och det senaste molnbaserade infotainmetsystemet gör sitt för att det hela ska kännas fräscht.

På vägen

När man startar bilen är det en liten trudelutt signerad filmmusikproducenten Hans Zimmer som signalerar att ekipaget är körklart och så bär det iväg.

Körningen är i det här fallet när vi testar bilen högst regisserad och vi får göra ett slags följa John längs en planerad rutt. Initialt är känslan att det här blir lite väl stelt och att det kommer att vara väldigt tillrättalagt. Men icke, vår ledsagare kör på klassiskt tyskt vis, vilket innebär att han står på för att komma fram – och inte alls så försiktigt som man skulle kunna tänka sig.

De elektriska delarna av drivlinan är desamma som i alla BMW-laddhybrider från 7-serie ner till 3-serie. Något som gör att man får skalfördelar och att mycket av jobbet är gjort när man ska implementera det hela i en ny modell. Dock har det hela skräddarsytts för varje enskild applikation.

Läs mer: Provkörning: BMW i8 Roadster (2020) – ”En multikonstnär”

I jämförelse med det fyrcylindriga hybridalternativet som erbjuds i 530e och 330e märks den större motorn av. Dels i form av att man direkt hör när den slår igång. I hybridläget blir den därför mer märkbar.

Jag tycker även att den större motorn känns av på ett annat sätt när man kör på el och växellådan växlar ner för att matcha hastigheten. Störande? Nja, snarare att det är mer märkbart än i 3-serie laddhybriden (vi har inte fått köra nya 530e än).

I el-läget levererar inte BMW

Men med det sagt, det är med en högst obekymrad ansträngning som drivlinan levererar ut effekt. Acceleration i sport- eller hybridläget är föredömligt god. De dubbla kraftkällorna ser till att man utan problem får upp ångan att hänga med i Autobahn-tempo.

Men det finns ett aber – för om man har el-läget intryckt så är det en annan historia. Ska du komma upp i högre fart går det lite för trögt för att det ska kännas bekvämt eller sportigt. Så i det här avseendet tycker jag inte BMW levererar på prestandautfästelser.

När vi traverserar den bayerska landsbygden får vi även känna på den så kallade adaptiva bromskraftsåtervinningen som är inbyggd i navigationssystemet. Tekniken använder sig av topografi, trafik samt destination för att optimera hur, var och när den ska regenerera energi eller ”segla fram”.

545e framför sig föredömligt så fort du håller bilen inom dess komfortzon. De adaptiva stötdämparna balanserar upp den extra batterivikten bra och fyrhjulsdriften ser till att bidra med stabilitet då greppet är mycket bra.

Läs mer: Provkörning: Polestar 2 – ”Kommer att bli en vass rival”

Visst går det att stampa på men när det sker i kombination med att du ska börja svänga märks bilens tyngd av snabbt. En annan baksida som elektrifieringen för med sig är att känslan i bromspedalen inte känns så naturlig.

Mot slutet av vår färd är det återigen Autobahn-körning som står på schemat. För sakens skull petar jag i el-läget och segar iväg. Men efter att ha nått hastighetstaket för eldrift (140 km/h) går vi över till hybrid och fortsätter accelerationen… det är ju ändå fri fart.

BMW 545e Xdrive. Foto: Uwe Fischer

Lite senare skrålar vår körledare via komradion ut att det är ”kul att köra BMW” samtidigt som vi på ett stycke accelererar upp i hastigheter som i Sverige skulle innebär att du blir av med körkort om polisen får tag i dig.

Så hur långt kom jag då på el? Enligt mätaren kördes 60 av 100 km på el. Vilket låter smått otroligt med tanke på att den officiella räckvidden är lägre än så. Än mer imponerande är bedriften att viss körning på el skedde i 140 km/h.

Läs mer: Provkörning: Ford Kuga PHEV – ”Lovande på pappret, men...”

Totalt stannade förbrukningen på 0,48 l/mil. Visst, sträckan är alldeles för kort för att det ska gå att dra några definitiva eller allt för långdragna slutsatser, men det ska sägas att hela den regisserade resan gick i ett tempo som låg långt över vad normalsvensken har i sin vardag. Vi pratar om fullgaspådrag så fort det lämnades en by, motorvägshastighet på 200 km/h och en hel del exercerande av högerfoten.

Summerat

Man kan alltid ställa sig frågan varför BMW har valt att stoppa i en större motor i 5-serien. Svaret är ganska enkelt. Det finns fortfarande ett intresse av stora motorer och den sexcylindriga pjäsen är en väldigt bra motor. Gör det bilen effektivare, absolut inte, däremot blir stampningar på gaspedalen mer effektfulla.

BMW-representanter på plats sa att man i dagsläget endast tänkt modellen i sedanutförande, men skulle intresset finnas för en kombi så kanske det kan bli verklighet. Om 545e är den bättre av laddhybriderna i 5-serien återstår att se, men med stor sannolikhet är den i varje fall den roligare av de två att köra.

BMW 545e Xdrive

Pris: 659 000 kr

Drivlina: 3,0 liter sexcylindrig bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 286 hk

Maxeffekt elmaskin: 80 kW / 109 hk

Max systemeffekt: 290 kW / 394 hk

Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sek

Maxhastighet: 250 km/h

Maxhastighet på el: 140 km/g

Officiell blandad förbrukning: 0,17-0,24 l/mil

Koldioxidutsläpp: 38-54 g/km

Förbrukning vid test: 0,47 l/mil

Officiell förbrukning vid batteridrift: 1,79-2,0 kWh/mil

Batterikapacitet: 12 kWh (11,2 kWh netto)

Räckvidd på el: 45-57 km

Ombordladdare: 3,7 kW

Bagageutrymme: 410 liter

Maximal dragvikt: 2 000 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt