Provkörning BMW 530e Xdrive Touring – ”En laddkombi som levererar körglädje”

2021-02-27 07:00  

Lyxig och bekväm med sportiga undertoner. BMW:s nya laddhybridversion av 5-seriekombin ska leverera körglädje – detta trots rejält ”sifferundertag” mot rivalerna, skriver Felix Björklund.

Nämn BMW och det är ingen fråga om vilka attribut som folk förknippar med märket. Det är tyskt, premium och sportigt. I fjol fick modellen ett ansiktslyft och med detta kom nya laddbara versioner.

Och en sak man var tydlig med från det bayerska märket var att med den nya hybriddrivlinan – så skulle det levereras på hållbarhetslöftet, dock utan att tulla på körglädjen.

En annan nyhet som välkomnas, inte minst av oss praktiskt lagda nordbor, är att för första gången kommer 530e i kombiverisonen Touring.

Men hur sportig är då BMW:s nya laddkombi? Det första man kan tänka sig är att 292 hästkrafter står sig ganska slätt mot rivaler som Audi A6 med 367- för att inte tala om Volvo V90:s 390 hk.

Design

Utseendemässigt är 5-serien väldigt traditionell BMW. Nuvarande generation har tragglat på sedan 2016, och även om den har fått sig en ansiktslyftning och uppgradering – är designen kanske något bedagad. Men med tanke på den kritik som elsuven IX och även nya 4-serien har fått för sitt utseende, kanske det är rätt att vara lite försiktig med sina viktiga volymmodeller.

Läs mer: Provkörning: BMW X2 Xdrive25e – ”Eldriften är inte för de som gillar snabba slag”

Inuti är det verkligen klassiskt BMW. Skillnaden mot den övriga paletten modeller är liten och andas trygghet och kvalitet snarare än modernt digitalt. Materialvalen är likaså väldigt goda och även om förarklustret nu är digitaliserat, kan du inte göra lika stora anpassningar som i en Audi A6:a.

Bakom ratten sitter man gott. Justeringsmöjligheterna i förarsätet är förnämliga, du kan komma ner väldigt lågt – och likaledes kan du trycka upp stolen rejält högt. Utöver sedvanliga funktioner såsom svankstöd och att sätta sätesvinkel – så kan man även elektriskt flytta lårstödet samt vinkla överdelen av sätet separat om man valt tillvalet komfortstol. Inte alls illa.

Insidan av en BMW 530e Xdrive Touring. Foto: Felix Björklund

Vidare kupéteknik består av exempelvis trådlös laddning av mobilen samt trådlös uppkoppling av Apple Carplay. Du kan även lägga in Spotify direkt i bilen.

Men även om 5-serien har blivit mer digital, är BMW:n mer traditionell än konkurrenterna. Det är vred för volym och klimatanläggning samt ett helt gäng med knappar. Därtill så har bilen bolagets Idrive-system med stort vred för inmatningar av exempelvis adresser.

Det är tycke och smak vad man föredrar, men med det sagt så är BMW:s system i varje fall väldigt lättanvänt.

I baksätet så finns det gott om utrymme, även för vuxna. I många moderna bilar är dock utrymmet för fötterna ganska kompromissat, man tänker sig väl att det inte är stora herrkängor som ska få plats… men så är inte fallet i 530:n. Här får man faktiskt plats.

När man fäller sätet så gör sig elektrifieringen påmind. Detta i form av att du får en rejäl upphöjning i bagageutrymmet. Det är kanske inte den stiligaste lösningen, men jag tycker ändå den här är vettigare än den som Mercedes körde i sin laddbara E-klass.

Att man har batterier med ombord innebär att utrymmet för last minskat med 130 liter. Och sedan ska man ju ha någonstans att ha kablarna. BMW är förvisso vänliga med att kasta i en som bag man kan ha laddsladdarna i. Men om man vill så går det att stuva ner dem under lastgolvet. Här handlar det kanske om vad man föredrar: lättillgängligt eller maximerat lastutrymme.

En stor USP som BMW har med sina kombimodeller är enligt mig möjligheten att kunna öppna enbart glasrutan i bagageluckan. Detta för att snabbt komma åt det man har i – eller för att enkelt kunna kasta i några pinaler. Det här har självklart även laddhybriden. På det praktiska kontot hamnar även att man kan ha dragkrok på bilen och att det går att hänga på upp till två ton.

Teknik

Drivlinan som nya 5-serie-laddhybriden har är densamma som sitter i 3-seriebilarna. Det innebär att man får en tvåliters bensinmotor som tandem-drar med en elmaskin inklämd i växellådan. Testbilen är utrustad med fyrhjulsdriften Xdrive vilket då innebär att den, oavsett drivkälla, driver på alla hjul.

Det här är tryggt då det ger en konsekvent upplevelse, men avspeglas i att förbrukningen när man kör på el inte blir den bästa.

Batteriet i bilen är på 12 kWh vilket under optimala förhållanden ska räcka till 53 kilometers utsläppsfri körning.

BMW 530e Xdrive Touring. Foto: Felix Björklund

Om vi fortsätter med siffrorna så ger bensinmotorn 184 hästkrafter och till det lägger elmaskinen 80 kW (109 hk) för att tillsammans ge en systemeffekt på 292 hästkrafter. Exercerar man alla dessa för fullt så ska det gå att komma upp i 100km/h på 6,1 sekunder. Är man å andra sidan mer modest med gaspådrag så skrivs den officiella förbrukningen till 0,18-0,22 l/mil beroende på utrustning.

På vägen

En sak som jag tycker att BMW har lyckats enormt bra med i sina nya laddhybrider är hur fint växellådan agerar. Övergången mellan el- och bensindrift sker exemplariskt och även när man kör runt på el så lyckas drivlinan växelmatcha utan att det ska vara störande hack. Det här är en enorm skillnad mot tidigare 530e, men även mot samtida laddversioner av exempelvis X1, X2.

Och det här är en lisa i vardagspendlingen när man inte känner för att utforska bilens mer dynamiska sidor.

När Ny Teknik testar bilen ligger snön djup i Stockholm och även om det hade varit intressant att se hur den bakhjulsdrivna modellen beter sig så känns det väldigt trevligt att ha  fyrhjulsdrift.

Den gör så att bilen trots rejält med snö lätt tuggar sig fram. Och det spelar ingen roll att jag vid ett tillfälle blev lätt inplogad – bara gå på gasen och mata sig fram. Tillägget fyrhjulsdrift kostar förvisso 23 000 kronor, men jag kan tycka att det är väl investerade pengar om man nu ändå lägger nära 600 000 för en bil.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Golf GTE – ”En laddbar bil med studs”

Även om det är angenämt att lunka fram på el och i hybridläge – är möjligheten att kunna ha lite roligt bakom ratten en av dragarna för BMW. Så hur agerar bilen om man petar i Sport-läget?

Jo, till att börja med får man lite mer brösttoner från motorn. Visst, en del av detta är förstärkt, så det är inte helt naturligt. Men samtidigt är det på en nivå som inte är störande. 

Och när man tar ut svängarna så är det att ta ett välkommet steg in i BMW:s bekanta värld. Styrningen känns direkt och tight, utan uppenbara ”dödzoner” i mitten. Och när man kommer in i kurvor så hålls gungningar och nigningar nere bra. Dock finns det tillfällen då elektrifieringen märks av.

Det första är när man gör fullgaspådrag, då kan det bli lite fördröjning eller ”hack” då bilen måste tänka igenom hur den ska dosera effekten från de olika källorna. Den extra vikten gör även att understyrningstendensen blir något mer påtaglig när man kommer in med fart i kurvor. Och som med alla laddhybrider är det en ganska syntetisk känsla i bromspedalen.

Nu var det här inte ett direkt jämförande test, men i jämförelse mot de nämnda rivalerna i inledningen (Audi A6 och Volvo V90) så ska det sägas att körglädje handlar inte enbart om siffror.  Och i avseendet sportighet så är 530e Touring det enligt mig mest övertygande alternativet.

När jag efter en vecka summerar min körning hamnar förbrukningen på höga 0,78 liter per mil. Detta får jag dock skylla på mig själv för, ladd-disciplinen var låg och i de flesta fall så blev det körning med snudd på tomt batteri. På frågan hur påverkad räckvidden blir av vinterväder så kan jag säga att av 53 officiellt utlovade kilometrar visade displayen som bäst upp 43 varvid jag kom strax under fyra mil.

Summerat

Är du på jakt efter en laddkombi som utöver pendling på el även kan leverera en del på körglädjeskontot? Då är BMW 530e absolut något att ha med på listan. Även prislappen gör bilen attraktiv då den håller sig relativt låg – och om du har förmånen att kunna ta den som tjänstebil, då är månadskostnaden låg.

Skulle man tycka att det behövs mer tryck i gaspedalen finns 545e… dock får man då klara sig utan kombi.

Fakta BMW 530e Xdrive Touring

Pris: 590 100 kr

Pris testbilen: 729 200 kr

Drivlina: 2,0-liters bensinmotor + elmaskin

Max effekt förbränningsmotor: 135 kW/ 184 hästkrafter

Max effekt elmaskin: 80 kW /109 hästkrafter

Max systemeffekt: 215 kW/ 292 hästkrafter

Vridmoment: 420 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sekunder

Topphastighet: 225 km/h

Topphastighet på el: 140 km/h

Räckvidd på el: upp till 53 km

Batterikapacitet: 12 kWh

Ombordladdare:

Officiell förbrukning: 0,18-0,22 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 41-50 g/km

Förbrukning under test: 0,78

Bagageutrymme: 430 liter, 1 560 liter med nedfällt baksäte

Max dragvikt: 2 000 kg

Felix Björklund

Mer om: BMW Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt