Provkörning: BMW 330e Touring – ”Kylan påverkar räckvidden lite väl mycket”

2020-12-19 06:00  

En väl utförd elektrifiering som bockar av vardagskrav för de flesta. BMW:s 330e Touring har kvaliteter för att attrahera ur alla läger. Men även om allt ser bra ut på papper finns det en plump i protokollet.

Den förra generationen av BMW:s laddbara 3-serie var ok. Det handlade snarare om en modell för att tjänstebilister skulle få en låg förmånskostnad – än att det skulle vara ett seriöst alternativ för dem som vill kunna pendla på el.

I fjol kom den nya generationen, som var ett rejält steg upp – och nu får vi så kombivarianten Touring i laddar tappning. ”Äntligen!” som en viss Gert Fylking skulle ha utropat, för det här är den första elektrifierade BMW-kombin, en modell som mer ligger i linje med vad vi nordbor gillar.

Designen

Det är nu ett par år sedan den nya generationen av 3-serien först kom och bilen är numer välkänd på gatorna. Det som nya laddhybriden har när det gäller utseende är en extra taklucka och ett ”e” i modellbeteckningen.

Proportionerna är annars klassiskt BMW, så är även strålkastarutförandet, grillen och sidolinjerna. Och visst har man bevarat den tvådelade bakluckan, tredelade baksätet och hela kupékonceptet även i laddhybriden.

Foto: Felix Björklund

Det innebär att man bakom ratten på den laddbara bilen känner igen sig från tidigare BMW-modeller. Instrumenteringen är digital och kompletteras av en skärm på mittkonsolen. Men man har inte gömt allt bakom skärmen, en hel del analoga knappar har sparats, såsom volym, sätesvärme och klimatanläggning. Det är välkommet, dock kan det tyckas att de numrerade förvalsknapparna för radion borde få ha gjort sitt. Det här får även BMW att se mer traditionell än progressiv ut.

Läs mer: Provkörning: BMW IX3 – ”Haltar när det kommer till digitalisering”

Med ombord är även BMW:s infotainmentsystem (och numera med integrerad Spotify) som tillåter röst- och geststyrning. Gillar man inte det så går det att ställa in mycket på ratten, annars gäller skärmen eller det stora vredet i mittkonsolen. Det sistnämnda är beröringskänsliga så att man kan skriva bokstäver på det vid navigationsinmatning.

Så långt inget nytt under solen. Det som laddhybriden bidrar med till kombin syns som några blå rader i instrumenteringen samt att man nere vid växelväljaren kan trycka på knapparna Hybrid, Electric, Adaptive och Auto H. Fyra alternativ som skvallrar om att det finns batterier ombord.

Batterierna innebär dock att utrymmet inne i bilen försämras. Eller i varje fall där bak. För i bagageutrymmet har golvet höjts för att bränsletanken har flyttats upp – vilket innebär att man kan få in 410 liter. Visst det är bättre än vad exempelvis Mercedes gjorde i sina laddbara kombimodeller, men det kan vara en parameter som spräcker kalkylen för många.

Därtill innebär det att suvar blir ytterligare attraktiva i jämförelsen med kombibilar, som exempel får man in 450 liter i BMW:s laddbara version av X.

Teknik

Drivlinan i 330e Touring är identisk med den som sitter i vanliga 330e samt med den i större 530e. Det betyder en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor som får hjälp av en elmaskin som är inkilad i växellådan. Det innebär att om man väljer Xdrive-versionen (kostar 20 000 kr mer) så har man som förare alltid fyrhjulsdrift – oavsett om resan går på bensin eller el.

Vidare är batteriet på 12 kWh och detta ska räcka upp till 61 kilometers utsläppsfri färd.

Bilen går, som de flesta i dag, att köra i flera olika lägen. I det som kallas hybrid väljer bilen maskin efter vad som passar situationen bäst och i detta läge kan man köra upp till 110 km/h på el. Slår man däremot över till det rena elläget kan man faktiskt flyga fram i 140 km/h utan att fossilmotorn sparkar igång.

Foto: Felix Björklund

En finess som BMW har pratat om länge och som faktiskt blev verklighet i Stockholm under testet är E-zoner. Det är helt enkelt gps-definierade områden som beskrivs som utsläppsfria med tekniken som kallas geostaket, eller geofencing. Tack vare det vet bilen var zonerna är och när man kör in i dem ska bilen automatiskt slå över till eldrift.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen E-Golf – ”Kommer rustad till tänderna”

En annan intressant sak, och som särskiljer BMW från många andra, är att man verkligen vill vara transparent när det kommer till sitt hållbarhetsarbete. Vem som helst som är intresserad kan ta del av livscykelanalyser för 330e – där det framgår att den är ett mer hållbart alternativ till dieselvarianten.

Eller i reda siffror: sett till hela livscykeln har en 330e cirka tio procents lägre ”Global Warming Potential” än vanliga 320d – detta enligt europeisk elmix. Skulle man använda förnybar energi för att ladda är siffran 53 procent lägre.

Men allt handlar inte om hållbarhet för den som ska välja bil. Praktikalitet är ju ett stort skäl till att man vill ha en kombi och som ovan nämnt har utrymmet kapats ner i och med batterierna – men bilen får fortfarande dra släp. Och den som så önskar kan hänga på 1 500 kg på kroken, vilket är endast 100 kg mindre än i vanliga fossildrivna bilarna.

På vägen

Hur är det med körglädjen? Det är ju ändå en av orsakerna till att man väljer en BMW… eller?

Vanliga 3-serien har ju lyckats väl i sin balans, men i och med att man flyttat runt komponenter för att få plats med eldrivlinan har man varit tvungen att börja om på nytt. Svaret har varit att man placerat batteriet under baksätet och bensintanken har flyttats över bakaxeln. En lösning som syns när man öppnar bakluckan – men som rent körmässigt innebär att vikten distribueras bättre.

När man sätter iväg i stilla mak är drivlinan exemplarisk. Tyst, väldoserad och linjär. Runt i förortsdjungeln mellan skolor, mataffärer och idrottsevenemang är det inga överraskningar.

Och på en punkt så skiner BMW:s hybrid: Hur växellådan agerar. Jämfört med exempelvis Audi sker det mycket mer obemärkt och du ska sitta och verkligen ”känna efter” för att varvmatchningen när du kör på el ska vara störande.

Foto: Felix Björklund

Vi lämnar villaområdet och ger oss ut för att testa raksträckor. På pappret ska kombin klara av 0-100 km/h på 5,9 sekunder och den känns absolut så snabb om man slår i sportläget och resolut trycker ner gasen. Detta tack var den tiosekunders ”xtraboost” som bilen har. Absolut kul, men tanken är framförallt att den ska göra omkörningar säkra.

Den tyska tillverkaren marknadsför sig som ett märke för den som vill ha lite mer. BMW lägger mycket arbete på körbarheten och det märks när det svänger. Chassit är anpassat för den extra vikten som batteriet kommer med och det innebär att man kan komma i fart till kurvor, trygg i att bilen håller spåret istället för att lätta ut i kulissen.

Men även om 330e Touring både är kvick och håller linjen föredömligt – så är det inte riktigt så kul som man hade hoppats. Visst, bilen vi körde hade vinterdäck på, vilket alltid lägger lite sordin på känslan. Men även den lite lätt avlägsna styrningen och känslan i pedalerna är inte i klass med vanliga 330i som bilen kanske skulle jämföras med. Vid inbromsningar märker man även av hur tung bilen är.

Något som även ger lite frågetecken är räckvidden. Den officiella siffran är 61 kilometer, vilket är bra. Men i verkligheten kom jag inte i närheten – trots att det inte var så kallt ute. Strax över 40 kilometer var toppnoteringen – alltså drygt 30 procent kortare än utlovat, och då körde jag ändå försiktigt.

Och det återspeglas även i bränsleförbrukningen under testet. Av 62 mil rullade bilen 34 av dessa på el – något som resulterade i en förbrukning på 0,4 liter per mil.

Visst, det säger sig självt att om man har ett körmönster med cirka tio mil om dagen kommer troligtvis elen inte att räcka. Och även om jag hade hoppats på mer utsläppsfri färd är den siffran ändå bättre än vad en 3-seriediesel skulle mäkta med.

Summerat

Det ska sägas att jag redan från början visste att 330e Touring skulle ha en riktigt bra drivlina. Det är ju samma som i den laddbara sedanen och en motor/maskin-kombination som har imponerat på mig. Att lägga till kombikarossen gör inte saken sämre och lär säkert göra att bilen hittar till fler garageuppfarter. Bilen har en god kvalitetskänsla och i vardagen är det en bekväm och angenäm kamrat.

Dock kan jag tycka att glorian jag hängde på BMW när 330e lanserades bitvis kom lite på skam. Företagets laddhybrider är förvisso bland de bästa rent körmässigt, men nu när kvicksilvret sjunker så har det påverkat räckvidden lite väl mycket.

Fakta BMW 330e Touring

Pris: från 507 600 kr.

Drivlina: 2,0 liter bensinmotor + synkron elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 135 kW /184 hästkrafter.

Maxeffekt elmotor:  83 kW/ 113 hästkrafter.

Systemeffekt: 215 kW / 292 hästkrafter (varav 40 hk under 10 sekunders boost).

Maximalt vridmoment: 420 Nm.

Maxhastighet: 230 km/h.

Maxhastighet på el: 140 km/h.

Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder.

Räckvidd på el: upp till 61 km WLTP.

Batterikapacitet: 12 kWh.

Max bromskraftsåtervinning: 80 kW.

Laddtid: 2,4 timmar i 3,7 kW (16A/230V).

Förbrukning blandad körning: 0,14-0,19 liter per mil.

Förbrukning el blandad körning:  kWh/mil.

Koldioxidutsläpp: 31-42 gram per km.

Bagageutrymme: 410 liter 1 420 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 500 kg.

Felix Björklund

Mer om: Provkörning BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt