Provkörning: Audi RS E-tron GT – ”En förvånansvärt mjuk tuffing”

2021-12-04 07:00  

Den första av sitt slag, men långt från den sista. RS E-tron GT är ett nytt kapitel för Audi och ger en helt annan bild av beteckningen RS. Så hur är el-prestandabilen att köra? Det berättar Felix Björklund, som har testat.

Det har nu gått ett tag sedan Audi presenterade sin första E-tron. I dagens modell-bukett har man nu tre olika elbilar (fem om man räknar Sportback-versionerna som egna modeller) på tre olika plattformar.

Självklart är det här en av fördelarna av att tillhöra en stor koncern, men det innebär även att modeller utvecklas annorlunda – och risken är stor att man förlorar en del av märkeskänslan.

Och nu står vi inför en sådan sak. Genom historien har Porsche trimmat Audibilar, likväl har Audi byggt Porschar – men med E-tron GT är det första gången som de två märkena har byggt olika bilar på samma plattform. Vad är då grejen med den nya Audin – och är den bättre än Porsche Taycan?

Design

Lång, låg och väldigt iögonfallande. De köpare som väljer en RS E-tron GT vill inte vara anonyma. Med sina 499 cm är fyrdörrarscoupén längre än vad en A6-kombi är, och även en mycket kort person kan med enkelhet kan kika över taket. Lägg till att bilen vi kör har en metalliclack kallad tangoröd.

Framtill känns silhuetten av en grill igen från Audis övriga modeller och överlag är det tydliga familjedrag med den tyska tillverkarens designgrepp. Det har ju diskuterats en hel del om att E-tron GT bara är en Porsche Taycan med annan kaross.

Visst delas många komponenter, men jag tycker att man har arbetat mycket med bilens framtoning. Just bakifrån kan jag, högst subjektivt, tycka att bilen med de fyra ringarna övertrumfar sitt plattformssyskon. Och ligger man bakom en RS E-tron GT så får man en riktigt trevlig uppsyn.

Audi RS E-tron GT. Foto: Felix Björklund

Inuti är skillnaderna jämfört med ovan nämnda Porsche än större. Det är samma grundupplägg som i Audis senare modeller, dock skiljer det sig något mot tillverkarens lite större bilar.

Hurdå? Jo, man har fimpat den tredje skärmen från vilken man styr bland annat klimatanläggningen. Resultatet är lite fler knappar, vilket lär gillas av vissa. Det här är även en tydlig skillnad mot Porsche Taycan som går att få med inte mindre än fyra skärmar.

Något som även skiljer gentemot Porschen är var växelväljaren sitter. I stället för att vara en vippa halvt gömd bakom ratten sitter det en liten rektangel i mittkonsolen. En klart bättre position.

I övrigt är det typisk Audi-ratt (utan de irriterande touch-knapparna) samt säten och material. Kvaliteten är hög, även om jag kan tycka att den gråsilvriga plasten på ”instrumentbrädan” inte precis andas premium.

Audi RS E-tron GT. Foto: Felix Bjöklund

Baksätet är faktiskt rymligare än man kan tro när man står utanför och tittar in. Bekvämligheten är även den god. Detta inte minst på grund av att man ”gröpt ur” batteriet där man har fötterna. Visst, långturer för långa personer är kanske inget att förorda – men det är få baksäten som levererar på detta.

Även om interiören är svart och dov ger panoramaglastaket ljus nog för att det inte ska kännas som att man sitter i en grotta. Om man inte har kravet att baksätespassagerare ska få ljus så går det även att lägga till ett kolfibertak för lite under 50 papp. Självklart inte för att man tycker att det är ballt utan bara för att minskningen av vikten enligt Audi ska göra bilen än vassare i kurvorna – och vem vill inte det?

Teknik

Som ovan nämnt baseras RS E-tron GT på plattformen J1. En grundarkitektur som är framtagen för elbilar. Likt sitt Porschesyskon har bilen dubbla elmotorer, en per axel som tillsammans ger 475 kW/646 hästkrafter som mest. Dessa får sin energi ur ett batteri om 84 kWh (netto) och under de bästa av dagar ska det här räcka till en räckvidd på 472 km.

Självklart är det under förutsättning att du som förare inte rastar alla hästarna – för de äter upp elektroner i en rasande takt.

Audi RS E-tron GT. Foto: Felix Björklund

Men om man nu har köpt en bil för över 1,5 miljoner är kanske tyngre pedalföring något man tänker sig. I sådana fall kan nämnas att prestandan räcker till för att accelerera 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Detta på vägen upp mot en toppfartsspärr om 250 km/h.

För dem som sitter och tittar i kors mellan RS:en och Porsches Taycan kan nämnas att all prestanda för Audin ligger i zonen mellan versionerna 4S och Turbo.

Tittar vi bortom drivlinan har bilen fyrhjulsstyrning, led-strålkastare med så kallad matrix-teknik, head up-display samt framsäten som både har ventilation och massagefunktion.

Att köra Audi RS E-tron GT

Audi är ingen främling när det kommer till vare sig prestanda eller elbilar. Man har gjort det förra ”på riktigt” sedan 80-talet, och även om elbilar bara har några år på nacken har tillverkaren satsat stort. Bland annat har de utvecklat en elmotor för Formel E.

Till vanliga E-tron har Audi designat motorerna – dock är det Porsche som står för de som sitter här.

Så då borde de ge Porsche-skjuts? Nja, visst är det väldigt snarlikt men Audi har gjort sitt för att få sin egen körkänsla. Hur då? Det handlar ju om att få ut ungefär samma antal kW ur en identisk motor. Ja, man måste nog jobba på tillverkarens chassi- och dynamikavdelning för att kunna känna det. Men när jag fick bilen introducerad så pratade ingenjörerna om att man hade justerat drivlinan för mer effektivitet.

Bilen har ett effektivitetsläge som om man slår på det kopplar bort fyrhjulsdriften. I de lägena är RS:en en framhjulsdriven, något prestandasnupen varelse.

För den som vill offra sin själ på eko-altaret, varsågod. Men för egen del tycker jag att om du nu har lagt pengar på att få den här bilen, så ska den ju användas på riktigt.

Effektivitet må vara något som det pratas om, men när man stampar på gasen så är det annat ljud i skällan – och faktiskt en tydlig skillnad mot Taycan. I Porschen så känner du hur den tvåstegade lådan på bakmotorn växlar – det har man tvättat bort här.

När man sedan kör går det inte att säga annat än att det är en väldigt konsekvent upplevelse man får. Om vi bortser från koncernsyskonet och jämför med exempelvis Tesla är det verkligen två olika världar.

Läs mer: Provkörning: BMW I4 – ”Plockar upp handsken i Tesla-matchen”

I en RS E-tron GT sitter du ganska lågt och tack vare mittkonsolen sitter du tight. Även instrumenteringen är cockpit-mässig, vilket gör att du känner dig redo att axla manteln som hobby-racerförare. I en Tesla må du kunna accelerera snabbare – men på grund av modellens öppna luftiga kupé så finns det inget i bilen som riktigt linjerar med det.

Men nog med jämförelser – det är ju Audin vi sitter i. Och det kommer kanske inte som någon överraskning att bilen är väldigt välbalanserad. Chassi, dämpning och styrning är väldigt precisa och levererar verkligen en fruktansvärt bra körkänsla. Inför en sväng är det bara peka nosen dit man vill – och bilen följer lyhört efter utan att man ska behöva justera en massa. Det man kan klaga på är att det trots klinisk precision inte finns så mycket känsla i ratten. Men även om det ibland kan kännas lite onödigt väl vadderat – så är den tydlig och linjär.

Det kanske är lite gnäll, men det är i marginalen. RS E-tron GT är otroligt kompetent och oavsett fart för den sig väl. Dock så kan jag tycka att RS-beteckningen skaver. Ja, bilen är våldsamt snabb, snabbare än alla andra Audis med emblemet. Men på det stora hela är bilen mer imponerande än att vara särskilt engagerande att köra.

När jag första gången körde bilen någon timme var intrycket att man mest låg och bromsade. Några duttar på gaspedalen följdes åt av längre perioder av glidande/bromsande. Samma sak är det igen. Du får inte den där inkluderande känslan för att man ska tycka att det är riktig kul att ligga och pressa bilen.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Audi Q4 E-tron

Nej, 600 hästkrafter spelar ingen roll. RS E-tron GT är, inte minst på grund av väl tilltagen vikt, en landsvägsracer. Det är komforten i kombination med prestandan som är esset i rockärmen.

Så har vi detta med förbrukning. Officiellt så ska bilen klara sig på runt 2 kWh/mil vilket kan tyckas mycket med tanke på att det är en slank coupé vi har här. Dock ger hög vikt samt prestanda som inbjuder till lek att vi får helt andra siffror än de officiella. Efter avslutat test framgår det att vi låg på ett snitt om 2,6 kWh/mil.

Summerat

Det Audi levererar med RS E-tron GT är en förvånansvärt mjuk tuffing. Attityd javisst, men den är så pass bekväm att den ligger närmare en lyxlimousine än de prestandaorienterade modeller som normalt bär RS.

Nej, det här är inte en bil för dem som vill ha en frustande och bänghård bil – utan snarare en GT-vagn som accelererar snabbt.

Fakta: Audi RS E-tron GT

Pris: från 1 596 500 kr

Pris testbilen: 1 795 800 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer

Systemeffekt: 440 kW/598 hästkrafter – 475 kW/646 hästkrafter med boost

Max vridmoment: 830 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,3 sekunder

Topphastighet: 250 km/h

Batterikapacitet: 85 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 270 kW

Officiell räckvidd: 472 km

Officiell förbrukning: 2,06-2,17 kWh/mil

Förbrukning under test: 2,6 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 366 liter

Max släpvagnsvikt: N/A

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt