Provkörning: Audi Q8 60 TFSIe – ”Laddhybriden är en hållbarhetskantad lyxglidare”

2021-05-22 07:00  

En lyxkryssare som kombinerar stil med finess – och numera även möjlighet till utsläppsfri pendling. Audi Q8 60 TFSIe är bilen för de som vill ha extra allt samt plus i kanten för miljötänk, skriver Felix Björklund.

Det är nu länge sedan som Audi började applicera sitt sportback-tänk på crossovers och suvar. Konceptet att ”coupefiera” även högbyggda bilar började hos konkurrenten BMW – men Audi har förfinat det hela och erbjuder numera en slankare taklinje från Q3 upp till Q8.

Även om det går att argumentera för att den mer aerodynamiska designen ger lägre förbrukning, så kan man inte riktigt säga att sportback-designen avhjälper stigmat som storsuvar har i miljödebatten. Nu kommer dock ett alternativ som hjälper till mer i det avseendet. Tillägget 60 TFSIe innebär att Q8:an är en laddhybrid.

Och som sådan ska den då rivalisera med Porsche Cayenne S E-Hybrid och Mercedes GLE Coupé-hybriden.

Design

När segmentet coupésuvar gjorde entré 2008 i form av BMW X6 var designen något som fick vissa att ropa hurra – och andra att slå bakut. En uppmärksammad recension beskrev den kort och gott som ”ful och dum”

Det här kan man inte säga om Q8. Linjerna har hittat sin plats otroligt mycket bättre, och trots att det är en fullstor suv ser den inte ut som en.

Och designen verkar falla omgivningen på läppen. En förbipasserande kommenterar modellen som ”min drömbil” vid en parkering, och när jag vid ett senare tillfälle återigen står parkerad blir jag stannad av en kvinna som ”bara måste fråga vad det är för modell”.

Audi Q8 60 TFSIe baktill. Foto: Felix Björklund

För de som tar klivet in i bilen är det samma välkända recept som Audi har använt på sina större bilar. Det innebär dubbla skärmar i mittkonsolen samt digital instrumentering. Materialkvaliteten och ytfinishen är hög, fattas bara i en modell av den här kalibern.

Utrymmesmässigt så är det väl tilltaget för de två där fram, och bakom ratten är det inga svårigheter att hitta en bra sätesposition.

Läs mer: Provkörning: BMW IX3 – ”En effektiv elbil – med irriterande brister”

Taklinjen innebär, precis som i vanliga Q8, att baksätet kan vara lite trängre om flinten för resliga, men eftersom det i de flesta fall är barn som förpassas hit lär det inte vara ett alltför stort problem.

Nej, den stora förlusten de som köper den laddbara versionen får ligger i bakluckan. Lastutrymmet har kapats ner till 505 liter, vilket då är 130 liter mindre än i vanliga Q8. Detta märks av i att hela utrymmet har höjts 30 mm för att ge plats för batterier. 

Men med det sagt – att ha över 500 liter räcker till för de flesta scenarion.

Teknik

Inom VW-koncernen pratar man mycket om synergieffekter. I fallet Q8 60 TFSIe handlar det om att man har samma drivlina som förutom att den används i andra Audis även återfinns i VW Touareg R samt i Porsche Cayenne/Panamera och Bentley Bentayga.

Denna består av en tre liters V6 bensinmotor samt en elmotor där den förstnämnda har 340 och den senare 136 hk. Tillsammans summerar de ihop till 462 hästkrafter vilket då faller under begreppet ”Right-sizing” som tillverkare använder som komplement till downsizing när man vill förklara varför man inte valt en mindre och snålare maskin.

Insidan av en Audi Q8 60 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Dock ska det nämnas att Q8 även finns i en laddhybridtappning kallad 55 TFSIe – där man har skruvat ner effekten till ”endast” 381 hästkrafter. Men denna har man valt att inte ta in till Sverige.

Om vi tittar vidare på siffrorna så klarar suven av att accelererar 0-100 km/h på 5,4 sekunder, och för de som är på Autobahn så kommer bilen upp i 240 km/h om man inte släpper gaspedalen. 

Men hallå, gasa är väl inte allt? Nej, tack vare batteripacket om 17,8 kWh så kan bilen under goda förhållanden rulla upp till 45 km på el – något som gör att staten belönar ägare genom att kapa straffskatten med över 10 000 kr om året.

Teknik som finns med som standard är bland annat adaptiv luftfjädring samt matrix LED-strålkastare – de senare justerar ljusbilden automatiskt för att inte blända andra trafikanter

På vägen

Q8 är en värstingbil, men när man trycker på startknappen och ska dra iväg är det inget som märks. Nej, precis som övriga modeller med drivlinan så startar resan i elläget så länge det finns tillräckligt med elektroner i batteriet. Och även om 136 hästkrafter låter lamt i en så pass stor och tung bil, så håller det tillräckligt god takt i lådan för att man inte ska känna sig besvärad. Enligt deklarationen ska det gå att köra 45 kilometer helt utsläppsfritt, efter 35 är det dock slut på el för min del och detta utan att det ens var särskilt kallt ute.

Läs mer: Provkörning: Lynk & Co 01 PHEV – ”Inte känslan man får i en Volvo eller Polestar”

I bilen finns det sju olika körlägen: Comfort, Efficiency, Auto, Dynamic, Individual, Offroad samt Allroad. De är ganska självförklarande och styr hur styrning, fjädring, gasrespons samt växellådan agerar. Efter att ha laddat om så ger jag mig ut på en ny tur. Istället för att köra på tvingat el-läge väljer jag istället Hybrid (med driftsläget auto) för att se hur bilen agerar när den själv får välja. 

Här ska då V6:an användas i högre- och elmotorn i lägre hastigheter – samt i bästa mån blandas de två för att hålla nere förbrukningen.

Fronten av en Audi Q8 60 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Och visst fungerar det när man vardagskör. Extra effektiv blir drivlinan om man kommunicerar med den via navigationssystemet. Alltså plottar in sin resa. Då kan den istället för att gissa, med hjälp av topografi samt data om trafik och vägar/hastigheter, räkna ut vad som är bästa framdrivningssätt vid varje tillfälle. 

Det ska sägas att det är en bekväm upplevelse att rulla runt oavsett väg man färdas på – och när bensinmotorn kommer till undsättning så är det en smidig övergång och ljudet är det inget fel på.

Efter att ha nått målet för hybridresan så är det dags att sätta upp nya. Denna gång struntar jag i Comfort- och Efficiency-lägen och går rakt på Dynamic. Q8 ser ju raffig ut – så lever den upp till detta? Visst, det finns ju en RS-modell för de som verkligen vill ha en prestandastinn varelse, men då är ju baksidan att det kostar ett halvt kungarike i skatt.

Så bär det av och bilen levererar beredvilligt från start. När vi kommer på ett kurvigare parti så håller Q8:an fattningen och quattrosystemet ser till att greppet inte faller till föga. Styrningen, har den precision och skärpa som man kan förvänta sig, men det handlar mer om att ge trygg effektivitet än att den ger en go och rolig känsla. Som sagt, det finns ju som ovan nämnt en ren bensinversion som är tänkt att ta hand om den avdelningen.

Hela chassit är annars bra och den adaptiva fjädringen styvar till i Dynamic – en åtgärd som gör att nigningar och rullningar hålls nere.

Men hur gärna man än vill kalla dessa coupé-suvar för ”sports actvity vechicles” eller andra påhitt för att accentuera så kallade dynamiska eller sportiga vägegenskaper är fysik svårt att ta sig runt.

För även om det finns effektresurser i motorn ska den hantera stor tyngd och högre tyngdvikt. Som ovan nämnt har Q8:an i den här tappningen adaptiv luftfjädring som standard – vilket är gott. Annars hade de 140 extrakilon som batterierna innebär varit än mer påträngande. 

Efter ett tag är det åter dags att återgå till normallunk och vardagsliv. Och det är här bilen presterar som bäst som en luxuös och komfortabel glidare.

Summerat

Den laddbara Q8:an är kanske inte det hållbarhetsförespråkare skulle välja – utan snarare ett steg på vägen bort från fossil-eran. Detta då prestandan man får ligger på par med vad som tidigare krävde V8:or. Så även om ägare rent definitionsmässigt kan säga att det står en ”miljöbil” på garageuppfarten skaver beteckningen något.

För om du bara kör den på el får du bara en lite avsnoppad körupplevelse och kör du den för fullt så ryker officiella förbrukningssiffror redan innan du lämnat kvarteret.

Men den saknar inte existensberättigande för det. På långfärder ser drivlinan till att hålla förbrukningen nere och Q8:an är i grunden mer mångsidig än vad man kan tro. 

Så även om en tillagd laddlucka inte innebär att Q8 60 TFSIe blir världens frälsare, är den ett intressant alternativ för de på jakt efter en modern suv, men inte vill ha elbil.

Fakta Audi Q8 60 TFSIe

Pris: från 933 100 kr

Pris testbilen: 1 025 300 kr

Förmånsvärde: från 11 621 kr/mån (5 810 kr/mån vid 50 procent netto)

Drivlina: V6 bensin + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 250 kW / 340 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 100 kW / 136 hästkrafter

Systemeffekt: 340 kW / 462 hästkrafter

Max vridmoment: 700 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sek

Topphastighet: 240 km/h

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 17,8 kWh

Ombordladdare: 7,4 kW

Räckvidd på el: 45 km

Officiell förbrukning: 0,28-0,31 l/mil

Förbrukning under test: 0,8 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 64-70 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 5050 liter / 1 625 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg

Viktor Krylmark

Mer om: Provkörning Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt