Provkörning: Audi Q3 45 TFSIe – ”Utsläppsfri pendling lär attrahera många”

2021-06-12 07:00  

En trendriktig och laddbar kompakt crossover. Audi Q3 45 TFSIe kombinerar nätta mått med upp till fem utsläppsfria mil. Resultatet är bra – om än lite dyrt, skriver Felix Björklund.

För bara ett par år sedan var Audis utbud av laddhybrider rätt skralt. Gamla A3:an fanns parallellt med rejält tilltagna Q7:an. Däremellan var det renons. 

Men på sistone har modellpaletten broderats ut rejält och numera finns det laddbara alternativ på i stort sett allt (A4:an är det riktigt märkbara undantaget). 

De större alternativen kombinerar elmotor med V6:a och de mindre delar drivlina Seat, Skoda och VW. Och här kommer då Q3 som ett alternativ. Den kompakta crossovern har begåvats med batterier och elmotor – vilket då innebär att Audi nu har ytterligare attraktiva ”förmågor” att använda i det här segmentet.

Design

Att Audi petat ner en laddhybriddrivlina i Q3:an lär inte många kunna se på avstånd. Precis som med övriga laddbara modeller är det en extra taklucka samt ett extra ”e” i modellbeteckning som skiljer. 

Modellen, som fick sig en rejäl uppgradering när den lanserades i sin nuvarande generation, är trots att det är en slags instegsmodell – långt ifrån budgetbetonad. Och det är väl så med tanke på att prislappen startar på snudd en halv miljon.

Inuti bilen är det en klassisk Audi-behandling man får. Det är digital instrumentering samt en skärm i mittkonsolen. Den förra, med tekniken ”Virtual Cockpit”, är förstklassig när det kommer till att presentera körinformation och den senare tar hand om resten.

Inuti Audi Q3 45 TFSIe är det en klassisk Audi-behandling. Foto: Felix Björklund

Q3:an har även fått behålla vred och knappar för klimatanläggning, vilket är väldigt uppskattat.

Bakom ratten är det riktigt trivsamt och Q3 känns verkligen som en ”storbil” i det här avseendet. Sittkomfort och sätesposition/regleringar är riktigt bra. 

I baksätet är det trängre, vilket i sig kanske inte är konstigt – Audi har ju Q5 och Q7 för de som mer frekvent vill utnyttja alla sätena. En trevlig sak ur praktikalitetssynvinkel är dock att baksätet går att fälla 40/20/40, och mot ett tillvalskryss så kan man få säten med justerbar ryggvinkel.

Laddhybriddrivlinan är överlag inte särskilt påträngande. I bagaget är det endast 30 liter som förloras.

Teknik

Audis laddhybridstrategi är ganska rättfram. De mer kompakta modellerna får ta del av VW-koncernens alternativ där en 1,4-liters bensinmotor i kombination med en elmaskin står för framdriften. Precis som i alla andra bilar med den här konfigurationen så skickas effekten, oavsett om det är genom förbränning eller via batteriet, ner på framhjulen. 

Av de två motorerna står bensinmotorn för 150 hästkrafter och den elektriska bidrar med 115 hk. Summera de båda och tillsammans kan de få ihop 245 hästkrafter som bäst. Till detta kommer den sista komponenten i drivlinan, batteriet – och det är på 13 kWh eller 10,4 kWh användbart utrymme.

Läs mer: Provkörning: Toyota Mirai – ”ett högintressant experiment”

Den kompakta crossovern ska kunna sprinta 0-100 km/h på 7,3 sekunder och för de som inte släpper gaspedalen så ska det gå att komma upp i 210 km/h. 

Men det lär inte vara de här två siffrorna som potentiella köpare ser som viktigast. Nej, då är det istället räckvidden på el, upp till 51 km, som tronar i topp. Officiellt så ska förbrukningen ligga strax under 0,2 l/mil – men som alltid är det en siffra man bör ta med en nypa salt. Varför? Jo, den kommer från den väldigt kontrollerade testcykeln och som sådan återspeglar den ofta inte verkligheten. Och inte heller är den representativ för hur bilen presterar när det är minusgrader ute.

På vägen

När jag rullar iväg i bilen från min startpunkt utanför Södertälje påbörjas färden inte helt överraskande väldigt tyst. Elmotorn sköter framdriften i lugnan ro och även om ystra ungdomar kan tycka att det saknas lite krut i lådan räcker de motsvarande 115 el-hästarna gott. 

Initialt testar jag därför pendling på el. Upp till 51 km ska det officiellt gå att köra. Men då är det utan extra komfortsystem som sätesvärme och bra tryck på klimatanläggningen. 

När jag påbörjar min färd visar mätaren 45 km då bilen justerat ner räckvidden på grund av temperatur och miljö, men att köra Södertälje – Stockholm ska ju gå för det. Och att testa just denna väg är en bra måttstock – just den här sträckan är mången pendlares vardag. 

Väl framme i Stockholm är batteriet snudd på tomt, så av de utlovade 45 levererades till slut 36 km. Förvisso inte alltför illa, men som köpare bör man veta att yttre omständigheter är en av de stora parametrarna som påverkar räckvidden. Och för dagen var det regn och runt tio grader varmt.

Audi Q3 45 TFSIe från sidan. Foto: Felix Björklund

Körlägena i bilen speglar dem som erbjuds i A3. Det innebär att utöver det rena elläget finns det ett hybrid auto-läge, ett battery hold-läge samt ett alternativ där bensinmotorn laddar upp batteriet. Utöver dessa finns även alternativen Comfort, Auto och Dynamic som då dikterar gasresponsen samt styrkänslan i bilen. 

Efter att ha laddat batteriet går vi in i hybridläget. Om man är duktig och ser till att ställa in navigationen kommer bilen tillsammans med ”molnet” och några klyftiga algoritmer se till att maximera effektiviteten i drivlinan.

Q3 delar som ovan nämnt teknik med A3:an och precis som denna är ljudet från bensinmotorn väldigt bortfiltrerat så fort den kliver in. Den snurrar på lite försynt i bakgrunden, och så länge det inte ska till rejäla accelerationer – lär få ägare lägga större notis om den. 

Bilen går ju även att ställa in i Dynamic, och här har man då fått en lite mer beröringskänslig gaspedal samt lite mer motstånd i ratten. Därtill har systemet mappat om hur växlingarna ska ske. Ger det några speciella vinster? Nja. I grunden är den laddbara Q3:an en väldoserad upplevelse. Bilen levererar på de förväntningar man har, och att börja trycka på körlägesväljaren ger inte särskilt mycket mer. Att man kan välja handlar snarare om att Audi redan har knappen – än att kunder verkligen efterfrågar funktionen.

Läs mer: Provkörning: Mercedes EQA 250 – ”Märks att modellen bygger på gammal grund”

När batteriet är slut övergår bilen till att agera som vilken elhybrid som helst. Det innebär att den bromskraftsenergi som sugs in i batteriet kan ge bensinmotorn lite vila till och från. 

När man har kommit till det här läget märks det av att det är en förhållandevis liten bensinmotor som ska dra en tyngre bil – och bränsleförbrukningen drar iväg. 

En vecka senare är jag åter i Södertälje för att lämna tillbaka bilen. Under den tiden har jag kommit mellan 33 och 36 km på en laddning och totalt så hamnade förbrukningen på 0,58 liter per mil. Samtliga siffror är rätt förväntade. På grund av att det trots vårmånaden i kalendern var förhållandevis kallt ute tarvades att sätesvärme samt klimatanläggning fick jobba – samtidigt som jag inte laddade varje natt.

Summerat

Q3 är en väldigt trevlig och nätt bil. Med laddhybriddrivlinan läggs ytterligare en dimension till som lär attrahera många – utsläppsfri pendling. Vissa kanske tycker att Audi har gjort minimalt med arbete för att kunna stoltsera med ytterligare ett laddbart alternativ. Men varför inte erbjuda köpare det här valet?

De elektriska kilometrarna kommer på bekostnad av litet lastutrymme, men eftersom Q3:an knappast är den stora familjefraktaren lär det inte vara det som stjälper modellen.

För dem som vill köra utsläppsfritt har det numera kommit ett koppel med rent batterielektriska alternativ som kostar lika mycket som denna. För det ska sägas att Q3:an definitivt kommer med en premiumprislapp.

Fakta Audi Q3 35 TFSIe

Pris: från 486 900 kr

Pris testbilen: 631 600 kr

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 110 kW / 150 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 85 kW / 115 hästkrafter

Systemeffekt: 180 kW / 245 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Topphastighet: 210 km/h

Topphastighet på el: 140 km/h

Batterikapacitet (netto): 10,4 kWh

Ombordladdare: 3,6 kW

Räckvidd på el: 45-51 km

Officiell förbrukning: 0,16-0,2 liter/mil

Förbrukning under test: 0,58 liter/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 37-45 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 380 liter / 1 375 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg

Felix Björklund

Mer om: Audi Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt