Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

2020-11-21 07:01  

En fullfjädrad lyxvagn som klarar hårdare miljökrav. Audis laddbara version av A8 är övertygande modern och ett bonusbilalternativ för de med över miljonen på fickan, skriver Felix Björklund som provkört Audi A8 60 TFSIe.

På ett sätt är lyxsedaner en perfekt kandidat för laddhybriddrivlina. Tyst gång på kortresorna – och inga besvärande timslånga laddstopp när det ska köras längre sträckor.

Så redan i idéstadiet är Audi A8 60 TFSIe en vettig kombination. Rejält med lyxkantat utrymme som nu alltså kan fås med miljöbonus.

Modellen ska tampas med Mercedes S-Klass och BMW 7-serie med sladd. Och även om receptet är detsamma som för de tyska rivalerna – är resultatet lite annorlunda.

Design

Rent designmässigt så är det väldigt lite som talar om för betraktaren att det är en laddbar bil som kommer rullande. Dock är det inte en diskret bil. Storleken, den enorma grillen samt frikostigt med kromade detaljer gör sitt för att man ganska raskt ska se att det här är något mer än grannens A4:a. Det är ju ändå en bil som ligger långt över vad man kan komma åt med normala basbelopp i tjänstebilssammanhang. Dock är exteriören ganska försiktigt formgiven – inte "in your face"-design som ska göra omvärlden grön av avund.

Audi A8 60 TFSIe. Foto: Felix Björklund

De som dock är väldigt Audi-ofila kanske lägger märke till att ljussättningen är lite annorlunda. Laddhybridversionen har nämligen fått en serie LED-linjer i nedre luftintaget, ett designknep man lånat in från E-tron som har motsvarande linjer fast i strålkastaren. Därtill så kan den som tittar noga märka av den extra tankluckan – en statussymbol i hållbarhetstider som dessa.

Inuti är det sedvanlig "Vorsprung durch Technik" och med utsikt från förarstolen så skiljer sig A8:an inte nämnvärt från övriga Audis. Vi pratar om digital förarinstrumenteringen och de dubbla skärmarna i mittkonsolen. Den förstnämnda är strålande och kan ledigt visa både Google Maps och relevant information såsom förbrukning och Spotifyspellistor – därtill kan man även väldigt lätt ställa in den så att man får den information man själv vill åt.

Läs mer: Provkörning: Lexus UX300e – ”Kortare räckvidd än hos rivalerna”

Materialkvalitet samt känsla i vred, knappar och ytor är superb.

I baksätet är det samma visa. Vi pratar om enormt utrymme, egen skärm, mittkonsol med fjärranläggning för media, klimatanläggning och mera. Och i just denna bil hade vi även ett kylskåp med ombord – om nu andan att ta sig en drink skulle falla på. När man sedan då sitter med glaset i handen går det att fälla sätet en bit – och sätta på massage.

Ett problemområde som många laddhybrider dras med är hur de ska lösa batteriplaceringen. De flesta som bygger laddbart på sin fossilplattform kastar in batterierna på ett sätt som innebär att efter omflyttning av komponenter – så äts en del bagageutrymme upp. Så är fallet även i A8:an, som tappar 115 liter. Därtill så var testbilens kylskåp något som bidrog till kapat bagage då det tog ytterligare utrymme i anspråk. Och eftersom baksätena inte går att fälla – så är det endast de här 390 litrarna minus kylskåpets volym som man har att lasta i.

Teknik

Drivlinan i bilen består av en treliters V6;a som får hjälp av en elmaskin. Sett för sig står bensinaren för 340- och elmaskinen för 136 hästkrafter. Dessa ska få fart på 2,3 ton bil – vilket de klarar av både snabbt och obehindrat. Om man då beordrar sin chaufför att stampa på ska resan 0-100 km/h klaras av på 4,9 sekunder.

Batterikapaciteten i bilen är på 14.1 kWh vilket enligt de officiella siffrorna ska räcka till 46 kilometers utsläppsfria färd.

På det stora hela, väntad prestanda och utförande.

Insidan av en Audi A8 60 TFSIe. Foto: Felix Björklund

När det kommer till bromskraftsåtervinning ska bilen via den förutseende körassistenten kunna hämta hem upp till 25 kW och med hjälp av bromspedalen ska man maximalt få till 80 kW. Till skillnad från andra alternativ, och då kanske främst elbilarna – kan du inte justera bromskraftsåtervinningen på andra sätt än ovan nämnda. Visst, man kan slå av körassistenten om man vill.

På vägen

Elektrifiering gör underverk för tunga bilar när det kommer till initialfasen när man ska rulla iväg. Den direkta kraftleveransen gör att A8:an ljudlöst kan glida iväg utan att störa sin omgivning. Visst, i låga hastigheter avges ett syntetiskt ljud för att inte skrämma slag på fotgängare i närheten, men inne i bilen är det vilsamt tyst.

Den lättheten med vilken starten går tas även med när man börjar få upp farten och riktar nosen mot större vägar. Som för alla moderna Audi-hybrider så tas resdata med i effektivitetsplaneringen. Det innebär att bilen (om man nu ställer in ett mål) tänker igenom hela rutten och sedan doseras elektriciteten ut där den gör som mest nytta under resan. Och när batteriet till slut har gjort sitt, vilket händer efter runt fyra mil om man kör i rent EV-läge – så går bilen över i rent hybridläge där elmaskinen då hjälper till när det behövs lite extra.

Utöver effektivitetsplanerare så har bilen en hel kader andra assistanssystem. Självklart finns hjälp för att hålla filen samt farten och den senare är även kryddad med ett tillägg som kallas prediktiv körassistent.

Audi A8 60 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Den förutseende körassistenten passar A8-hybriden som handen i handsken och bidrar till en jämnare och väldigt avslappnad trafiktakt. Inför rondeller och skarpare kurvor så saktar bilen in vilket gör körningen lugnare – något som baksätespassagerare lär uppskatta.

Och på det stora hela handlar körningen om att hålla momentet uppe i A8:an, alltså att inte hålla på och alternera allt för mycket mellan pedalerna vilket också ger en fingervisning om i vilken typ av miljö den är anpassad för. Privatchaufför inte är kanske inte en stor yrkeskategori i Sverige, men det här är garanterat ett strålande arbetsverktyg för dem. Och för baksätespassagerare är speciellt ljudkomforten något att lyfta upp – den är väldigt rogivande.

Läs mer: Provkörning: Mazda MX-30 – ”Attraktivt pris med god standardutrustning”

Om man nu är chaufför snarare än passagerare så är arbetsplatsen väl utformad och så länge man håller sig inom lagens råmärken och på vanliga vägar är allt frid och fröjd.

Men det finns en stötesten. Som ett gruskorn som skaver i skon. Det är att integrationen av eldrivlinan med automatlådan inte är smärtfri. När man kör på el så känns det av hur växellådan försöker matcha hastigheten, särskilt när man saktar in inför en sväng eller ett rödljus. Likaledes känns den ibland lite klumpig när bensinmotorn precis har gått igång och man vill ha mer kraft. Det här är kanske gnäll i marginalen – men när vi pratar om en bil i den här prisklassen så är förväntningarna därefter.

När man kör en toppversion av Audi så är det en hel del förväntningar. Nu är förvisso inte A8-modellen något för de som vill ge sig därhän när det kommer till inspirerande körning. Men ändå – man vill ha det lite sportigt. Därför är det en lite intressant chassisättning den tyska tillverkaren valt. Det är lite för mjukt när det svänger och samtidigt har det problem att hantera ojämnheter med samma finess som BMW:s och Mercedes alternativ. Missförstå mig rätt, det här är mil bättre än vad en standardbil klarar av, men i sin kategori är det ett aber.

Summerat

Det Audi bidrar med till segmentet är modern teknik, vilket framförallt BMW:s alternativ haltar i. Den rogivande körningen som alla assistanssystem bidrar med gör att körkänslan blir att bilen flyter fram. Det är angenämt och passar väl in på limousinkaraktären. Nu är A8:an absolut inget man skulle kalla för en stadsbil, men tack vare elektrifieringen så klarar den i varje fall eventuella utsläppsfria zoner – vilket då gör den framtidssäker.

Men lyx kommer alltid till ett pris – och i det här fallet startar det på nästan 1,2 miljoner. Styvt kan tyckas men både det samt följande tillvalskryss ligger i paritet med övriga i segmentet.

Och tillhör man skaran som har den här typen av plånboksutrymme så är Audi i dagsläget valet för den som vill ha diskret och teknikspäckad direktörsvagn.

Fakta Audi A8 L 60 TFSIe

Pris: från 1 180 700 kr

Pris testbilen: ca 1 400 000 kr

Drivlina: 3,0l V6 bensin + elmaskin

Maxeffekt bensinmotorn: 250 kW / 340 hästkrafter

Maxeffekt elmaskinen: 100 kW / 136 hästkrafter

Systemeffekt: 330 kW / 449 hästkrafter

Max vridmoment: 700 Nm

Topphastighet: 250 km/h

Acceleration 0–100 km/h 4,9 sekunder

Batterikapacitet: 14 kWh

Räckvidd på el: 46 km

Ombordladdare: 7,4 kW

Laddtid 0-100 procent 3,7 kW: 4 timmar

Laddtid 0-100 procent 7,4 kW: 2 timmar

Officiell förbrukning: 0,25–0,26 l/mil

Förbrukning under test: 0,49 l/mil

Koldioxidutsläpp: 57–60 g/km

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt