Provkörning: Audi A6-hybriden lever upp till utlovad räckvidd

2020-07-18 06:02  

En komfortabel och lyxig bil som levererar på räckviddslöftet. Audi A6 55 TFSI e erbjuder en rad fördelar, och för många en utsläppsfri vardagskörning. Men kanske inte i form av det mest praktiska paketet.

När Audi uppdaterade A6:an 2018 var det ett rejält kliv framåt. Lite fräschare design och fullspäckad med teknik såg den till att märket med de fyra ringarna höll ställningen bland premiumtungviktarna.

För elektrifieringen var den stora nyheten att modellen kom med 48-voltsteknik. Utbudet har sedan dess kompletterats med en laddhybriddrivlina, och nu har vi äntligen fått testa bilen

Upplägget för drivlinan består av en tvåliters bensinmotor som får hjälp av en elmaskin integrerad i växellådan, alltså samma variant som finns i Q5. Förbränningsmotorn står här för 250 hk (186 kW) , elmaskinen bidrar med 105 kW och totalt kan den som känner sig yster exercera 367 hästkrafter (274 kW).

Och är man på det humöret går det även att ta accelerationen 0-100 km/h på 5,6 sekunder.

Läs mer: Provkörning: BMW i8 Roadster (2020) – ”En multikonstnär”

Interiört är det mycket lite som skiljer laddhybrider från de sladdlösa bilarna – och det är ingalunda dåligt. Det är sedvanlig byggkvalitet och känsla som man kan förvänta sig av en Audi i 700 000 kronors-klassen, vilket innebär en modern tolkning av lyx. Det är mer avskalat och ”tekniskt” än vad BMW och Mercedes sysslar med. Läs mer om det i vårt test av A6 40 TDI.

Först när du tittar i instrumenteringen inser man att det är något som inte finns med i den ”vanliga” A:an. För där hittar man nämligen saker som energikonsumtion och räckvidd på el.

På vägen

Men när man startar bilen märks skillnaden direkt då du får den mjuka, direkta och tysta eldriften. 

Körningen på el är precis som förväntat. Den låter dig komfortabelt hänga med i trafik och levererar bra med kraft även när det börjar gå snabbare.

Läs mer: Provkörning: Polestar 2 – ”Kommer att bli en vass rival”

Bilen är även duktig på att kommunicera ”elbilskörning” med föraren. Detta då den vibrerar gaspedalen då den anser att du kan släppa foten – för att glida fram mot en hastighetssänkning eller dylikt. Och det fungerar bra. Bilen försöker även se till att hålla eldrift genom att förhindra föraren från att omedvetet sätta igång bensinmotorn. Detta genom att det ligger ett motstånd i gaspedalen som måste ”stampas” igenom.

Sedan tidigare provkörningar av Audis laddhybrider upplever jag att tillverkaren lyckas väl med att leverera utlovad körsträcka på el – och A6:an var inget undantag.

Jag kom rutinmässigt över 50 kilometer per laddning, och det visar sig att om jag jobbade på Scania i Södertälje skulle jag dagligen klara av körningen till jobbet på el från stan.

Även hur bilen visualiserar räckvidd är strålande. Det här är förvisso inte unikt för A6:an, utan finns med i alla Audis nya laddhybrider. Så hur ser det då ut? Jo, hur långt du kommer på el visas med ett blått område i navigeringen. Det här förändras i takt med hur du kör och andra förhållanden, men ger i varje fall en god fingervisning huruvida man kommer klara tänkt sträcka på el.

Och i de fall där man är medveten om att resan vida överstiger vad batteriet har kapacitet till – slå in destinationen i navigationen och låt datorn räkna ut optimal drift. Då tas vägar, trafiksituation, topografi med i beräkningen vilket gör att du får en reell skillnad i förbrukning.

Läs mer: VW:s snobb-Passat uppdateras – kommer som laddhybrid

Förbrukning är annars intressant. Räckvidden på el räcker ju för mycket av vardagskörningen och det är först på längre sträckor som man får dras med förbränningsmotorn. Under en veckas körning var jag tvungen att strunta i att ladda för att på så sätt tvinga in tillräckligt med mil för att få en någorlunda rättvis förbrukning. Så vad hamnade jag på? Jo, högst respektabla 0,59 liter per mil.

För de med bättre ladd-disciplin innebär elinblandning att man får en mycket bättre siffra. Under en veckas vardagskörning (borträknat de längre trippar som vi gjorde för att testa ren bensinförbrukning) landade genomsnittsförbrukningen på 0,16 liter per mil.

Precis som i A6:an utan laddmöjlighet går det att justera körlägen i laddhybrider. Från effektivitets/komfortinriktad till lite mer sport. Att pilla på de här knapparna innebär att gasrespons, växlingslägen samt hur trög ratten känns. Har man valt dämparreglering så ändras även chassisättningen. I sin standardinställning så är det en bekväm färd man får och i körläget ”dynamic” tightas det hela till.

Men med det sagt. Bilen är stor och tung, vilket märks om du vill testa acceleration och fart i kombination med att svänga mycket. Nej, A6-laddhybriden gör sig som bäst när det kommer till att vara en avslappnad vardagsbil.

Läs mer: Provkörning: Mini Countryman PHEV – ”Storbilskänsla i kompakt format”

Summerat

Med laddhybriden adresserar Audi problemet med att A6:an inte varit så förmånlig för tjänstebilister. Och med en prislapp på 650 000 kr är det just företag/tjänstebilister som är kundgruppen. Men utöver att ”bocka av” elektrifieringsrutan levererar man väl på löftet om att det faktiskt är användbar teknik och räckvidd. Du kommer att kunna köra femmilapendlingar i bilen på el. Lägg till hög kvalitet och god ljudkomfort förpackat i ett stiligt paket.

Sedan är kanske sedaner inget stort segment i Sverige, men som tur är kommer laddhybriden i ett kombiutförande till hösten. Därtill kommer den även i en något effektsvagare variant – vilket troligtvis även medför en lägre prislapp. Det innebär att A6:an lär hålla sig relevant och intressant för de som inte vill gå hela vägen till elbilen.

Audi A6 55 TFSI e

Pris: från 649 000 kr (590 500 kr i businesspris).

Pris testbilen: 704 800 kr .

Förmånsvärde: från 4 900 kr/mån.

Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder.

Maxhastighet: 250 km/h.

Maxhastighet vid eldrift: 135 km/h.

Batterikapacitet: 14,1 kWh.

Räckvidd på el: 55 km.

Officiell förbrukning: 0,16-0,2 l/mil.

Koldixidutsläpp: 36-46 g/km.

Ombordladdare: 7,4 kW.

Bagageutrymme: 360 liter.

Max dragvikt: 2 000 kg.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar AUDI

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt