Provkörning: Audi A3 45 TFSIe – ”Spelar på tydliga Audi-styrkor”

2021-05-01 07:00  

Beprövad hybridteknik i klassisk Audi-förpackning. A3 45 TFSIe är en attraktiv blanding kompetenser för de som vill ta ett halvt elektrifierings-kliv, skriver Felix Björklund.

För Audi är A3:an en viktig volymmodell. Men sedan generationsskiftet har tillverkaren saknat en viktig pusselbit – i form av en laddhybrid. Med 45 TFSIe löser man detta och för svenska kunder innebär det nu att man får en habil el-pendlare som även klarar av de längre resorna.

Design

Utseendemässigt är A3:an omisskänneligt en Audi. Det är den välkända grillen, och i strålkastarna fram samt även bakljusen har man lyckats få till familjedragen. Audi har även lyckats med konststycket att bilen inte bara ser ut som en krympt version av större modeller – bilen har en tydlig egen identitet.

På insidan är det samma lika, de som har suttit i en modern Audi känner igen sig. Men en sak som jag gillar med A3:an är att förarmiljön bygger på tanken om att digitalisering av allt inte är det bästa. Det är samma tanke som i E-tron GT där man valt att lägga klimatanläggning och sätesvärme utanför skärmarnas värld.

Det här är ett drag som enligt mig är otroligt uppskattat ur ett handhavandeperspektiv. Samma sak är det med den lilla plattan för att justera ljud och byta kanal/låt på stereon, den är lätt att hitta även om man inte tittar åt det hållet – och att använda den är intuitivt.

Insidan av en Audi A3 45 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Självklart har Audi inte kastat ut digitaliseringen helt. Bilen har den digitala instrumenteringen Virtual Cockpit och som tillval går det även att kryssa i head up-display. Allt för att man ska kunna hålla fokus framåt i stället för att behöva kasta blicken åt mittskärmen. Återigen tycker jag det här är ett smart val och bevisar att man har tagit kritiken till sig och verkligen lyssnat på vad förare vill ha.

Väl i sätet är justeringsmöjligheterna förnämliga och du ska tillhöra ytterligheterna i längd och bredd för att det inte ska gå att hitta en vettig körposition. Det justerbara armstödet och utdragbara lårstödet hjälper till för att man ska kunna köra längre stinter bakom ratten.

Läs mer: Provkörning: Lynk & Co 01 PHEV – ”Inte känslan man får i en Volvo eller Polestar”

Den bil vi testar går loss på närmare 600 000 kronor – och även om kupén inte förefaller budgetsnål så är materialvalen inte riktigt i klass med vad man hade kunnat önska sig av bilar i den här prisklassen. Det är en hel enkelt kvar en del plast och detaljer som hänger med från vanliga A3:an.

Utrymmet i bilen är riktigt bra och det gäller även i baksätet. Vuxna personer har inga problem med vare sig huvud eller knäutrymme. Men att kasta in tre välvuxna personer kanske inte är något man gör för de längre resorna. En bakvänd barnstol går även det att klämma in… men med förbehållet att det blir lite trångt om benen för antingen frampassageraren eller barnet.

Även bagaget är under förutsättningarna helt ok. Visst har mycket utrymme försvunnit i och med elektrifieringen. Men du har 280 liter att packa matvaror och fotbollsskor i – och fäller du baksätet så går det in en och annan möbel också.

Teknik

Drivlinan i A3-laddhybriden är beprövad och just nu återfinns den i en hel uppsjö av olika hybrider inom den stora VW-koncern. Här samsas en 1,4-liters bensinmotor med en eldriven maskin om framdriften, och oavsett hur den arbetar så skickas effekten ner på framhjulen.

Bensinmotorn har förvisso gått ur tiden som ”egen drivlina”, men eftersom det skulle vara för dyrt att ersätta den får motorn vänta på pension i det här utförandet. Med det sagt, det är inte en dålig maskin. Effekten ligger på 110 kW/150 hästkrafter.

Den elektriska framdrivnings-assistansen står en motor om 85 kW/110 hästkrafter för. Även denna skickar ner effekten på framhjulen och om man använder båda motorerna så handlar det om maximala 180 kW/245 hästkrafter. Som sista del i treenigheten för att få det hela att fungera har ingenjörerna petat ner ett batteripack om 13 kWh.

Audi A3 45 TFSIe Foto: Felix Björklund

Omsatt i olika prestandasiffror ska den med fullt batteri officiellt komma upp till 63 km (59 km i testbilen) på el, i verklighetens vardagskörning krymper detta till runt fem officiella mil och om man är hetsig samt anstränger klimatanläggningen – ännu kortare.

Systemeffekten på 245 hästkrafter ska vid bästa möjliga förhållande kunna omvandlas till en accelerationstid 0-100 km/h på 6,8 sekunder detta på väg mot en topphastighet på 232 km/h.

På vägen

Det är mjukt och snudd ljudlöst att rulla i väg i den laddbara A3:an. De lite över 100 el-hästkrafterna ser till att sköta framförseln och i de flesta fall räcker det här bra. Om man håller inne med gaslustan och ser till att vara modest med användningen av komfortsystem så ska batteriet räcka till sex mil.

Audi har i A3:an, precis som i de större laddhybriderna, en bra visualisering för hur långt man kan köra på el. Detta i form av ett blått område presenterat på kartan. Visst, el-zonen påverkas av hur du kör samt andra yttre omständigheter – men den ger i varje fall ett hum om vad som är möjligt. Bilen har även bromsassistent som ser till att sakta in (bromskraftsåtervinna) inför skarpa kurvor eller om det är framförvarande trafik – och se till att fånga in några elektroner extra.

När man slår över från ren el till hybridläget så kan man börja få en känsla av vad drivlinan kan förmå. Bensinmotorn är i de flesta lägen väldigt bortfiltrerad. Så länge du inte kör plattan i mattan så hörs och märks den väldigt sällan av vilket passar bilen bra. Det här är en vardagsbil för dem som ska pendla eller klara av familjebestyr – att lyssna på motorskorr är nog inget köparna är intresserade av.

Audi A3 45 TFSIe snettbakifrån. Foto: Felix Björklund

Det här håller i sig även i högre hastighet, då är det snarare att bilen har stora fälgar och lågprofildäck som bidrar med oväsen.

Men hur sportig är bilen? Vi slår i Dynamic-läget och ställer upp för lite mer inspirerad körning. När man väl trycker på så blir det lite drag i ratten när 245 hästkrafter ska omvandlas till acceleration. Det här är något som A3:an delar med sina drivlinesyskon från VW och Cupra. Men så bär det av. Körkänslan är helt okej, men för de som förväntar sig att det här ska vara ett elektrifierat alternativ till S3:an – tänk om.

Å andra sidan poserar inte den laddbara A3:an som ett prestandaalternativ på samma sätt som Golf GTE och Cupra Leon Ehybrid

Läs mer: Provkörning: Mercedes GLE 350de – ”Levererar stort på lyx och premiumkänsla”

Vid kurvigare partier i höga farter presterar bilen absolut bra. Men det är lite livlöst och som förare känns det som att bilen inte alltid är med ”när det händer”. Extravikten som batterierna för med sig innebär att fjädringen får jobba hårt och när det blir dags att bromsa känns kilona verkligen av. På det hela väldigt förväntat där uppsättningen med styrning och chassibalans är mer viktat åt komfort och premiumkänsla i vardagen än avancerad lek på småvägar.

Efter att ha rattat A3:an en vecka kan jag summera att jag som längst kom 40 kilometer på el, vilket känns helt okej med tanke på att det var väder som tarvade att klimatanläggning och sätesvärme var på. Den slutliga förbrukningen hamnade på 0,4 liter per mil, vilket ändå måste anses gott i och med att jag inte hade möjlighet att ladda bilen varje natt.

Summerat

Det är rätt trångt i VW-koncernen och det märks när VW, Audi och Cupra har ett alternativ i Golfklassen med samma hybriddrivlina. I A3:ans fall spelar man på tydliga Audi-styrkor som skärmar och digitalisering – och  på det stora hela är det riktigt habilt.

Grundpriset är snudd detsamma som Golf GTE och rejält mycket högre än Cupra. För det får man en förvisso god grundplåt, dock sticker priset iväg rejält när man börjar tillvalskryssa.

Fakta Audi A3 45 TFSIe

Pris: Från 433 700 kr

Pris testbilen: 576 800 kr

Förmånsvärde: från 3 770 kr

Årsskatt: 360 kr

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor 110 kW / 150 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 80 kW / 109 hästkrafter

Max systemeffekt: 180 kW / 245 hästkrafter

Vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,8  sekunder

Maxhastighet: 232 km/h

Maxhastighet på el: 140 km/h

Batterikapacitet: 13 kWh (11,5 kWh netto

Kapacitet ombordladdare: 3,6 kW

Räckvidd på el: 63 km

Officiell förbrukning: 0,14-0,15 l/mil

Förbrukning under test: 0,4 l/mil

Bagageutrymme: 280 liter / 1 100 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 400 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt