Professor om Västlänken: ”Tror projektet fortsätter”

2018-09-13 12:15  

Partiet Demokraterna vill stoppa bygget av Västlänken i Göteborg och kammade hem många röster i valet. Men kan verkligen vägprojektet stoppas?

Västlänken är en 8 kilometer lång järnvägsförbindelse i centrala Göteborg. 6 av kilometerna ska gå under jord och tre underjordiska tågstationer ska byggas. Syftet med projektet är att underlätta tågresandet. Länken gör det möjligt för pendel- och regionaltåg att köra igenom stationen i stället för att behöva köra in och vända. Bygget har nyligen påbörjats.

Men projektet har mött motstånd. Partiet Demokraterna bildades i februari i fjol med målet att stoppa Västlänken. Detta genom att häva det avtal som staden har ingått med övriga parter i projektet, bland andra Trafikverket och Västra Götalandsregionen.

Partiet menar att det saknas omkring 100 miljarder i finansiering från stat och region för att nyttan med Västlänken ska uppnås. ”Alla de skador som Västlänken orsakar för miljön och med byggkaos i Göteborg är också skäl för att häva avtalen”, skrev partiföreträdare på GP Debatt i somras.

Läs mer: Politiker vill stoppa tunnelbygget i Göteborg

Minna Karstunen är professor vid avdelningen för geologi och geoteknik på Chalmers tekniska högskola. Hon är också ledamot av Västlänkens oberoende expertråd och har svårt att förstå hur partier i fullmäktige kan tro att de kan upphäva kommunens avtal eftersom Västlänken är ett beslut taget på riksdagsnivå.

– Jag förstår inte fullt ut det politiska systemet bakom. Men jag skulle bli förvånad om de stoppar projektet. Däremot kan det säkert försenas, säger hon.

I kommunvalet fick Demokraterna 17,2 procent av rösterna, enligt det preliminära valresultatet. Sverigedemokraterna är också emot Västlänken och samlade 8,3 procent. Tillsammans utgör det 25,5 procent. Även partiet Vägvalet är emot men med sina 1,9 procent kommer det förmodligen att åka ur fullmäktige.

Folket vill se fortsatt bygge av Västlänken

Cirka tre fjärdedelar av de som röstade i kommunvalet i Göteborg röstade alltså på partier som vill att Västlänken ska fortsätta byggas. Lokala opinionsundersökningar från SOM-institutet på Göteborgs universitet har dock visat att andelen som är positiva till en tågtunnel var så låg som 28 procent år 2016.

Moderaterna gjorde ett svagt valresultat och backade med runt 8 procentenheter. För att tvinga bort det socialdemokratiska styret som har regerat i 24 år måste den borgerliga alliansen samarbeta med Sverigedemokraterna eller Demokraterna. Men Demokraterna vill inte samarbeta med partier som är för Västlänken, vilket Moderaterna alltså är, enligt SVT Väst.

För tillfället tycks det inte finns något som pekar på att ett eller flera partier plötsligt skulle ändra ståndpunkt i frågan om Västlänken. Undantaget är Liberalernas Eva Flyborg som i en debattartikel i GP några dagar innan valet föreslog att en av stationerna, den i Haga, skulle slopas som ett sätt komma ur det hon beskriver som ett ”ställningskrig”.

Trafikverket vill överhuvud taget inte diskutera den lokalpolitiska dimensionen av projektet:

”Trafikverket har ett uppdrag från regeringen att bygga Västlänken. Som statlig myndighet spekulerar vi inte kring valresultat”, skriver Agneta Eklund, kommunikationsansvarig för Västlänken, i ett mejl.

Läs mer: Nej till överklagan för Västlänken – detaljplanen vinner laga kraft

Situationen i Göteborg skulle kunna bli den som uppstod efter förra valet. Då frystes vägprojektet Förbifart Stockholm eftersom den rödgröna regeringen ville omförhandla finansieringen. Stoppet kostade flera hundra miljoner kronor, enligt Trafikverket.

Om ett sådant stopp är en realistisk möjlighet även för Västlänken lämnar Agneta Eklund åt politiken att ta ställning till, skriver hon i sina svar till Ny Teknik.

Vilka reella möjligheter har staden att stoppa projektet, eller att förändra det?

”Västlänken ingår i det Västsvenska paketet. Trafikverket har ett uppdrag från regeringen att i samarbete med Västra Götalandsregionen, Region Halland, Göteborgsregionens kommunalförbund och Göteborgs stad genomföra det västsvenska paketet i sin helhet. Vad som hypotetiskt skulle ske i ett annat läge, där någon part vill förändra förutsättningarna, blir en politisk samt möjligen en juridisk fråga mellan parterna. Som verkställande myndighet är det inte Trafikverkets roll att diskutera ett sådant scenario”, skriver hon.

Professor Minna Karstunens personliga åsikt är att om man vill förespråka ökat tågresande så måste tågen kunna gå genom centrala Göteborg.

– Jag är mest förvånad över att hela projektet har tagit så lång tid som det har gjort, säger hon.

Vad händer nu?

– Jag tror nog att projektet fortsätter. Det är stora kontrakt signerade. Det finns förmodligen en klausul om force majeure men det lär vara förenat med stora straffbelopp om staden drar sig ur, säger hon.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt