Produktchefen om nya Volvo C40: ”Design och high tech”

2021-10-31 08:00  

Med helelektriska C40 tar Volvo ett radikalt steg bort från sin historia. "Vi vill inte göra något blygt – den ska ta för sig", säger Volvos David de Val till Ny Teknik.

Det går inte att säga annat än att Volvo inte blivit vid sin läst när det kommer till C40. Modellen är trendig, opraktisk och skriker ”design”. Låter det som tre ord du skulle kunna applicera på tillverkarens långa historia av kombibilar?

Så, vad är då vinsterna? Vad vill man åstadkomma med sin nya trend-produkt? Den frågan tog Ny Teknik vidare till David de Val, produktchef för vad som beskrivits som ”den mest opraktiska Volvon någonsin”.

När ni utvecklade C40, vad var de viktigaste elementen som styrde produkten?

– Vi ville ta ett steg där design fick gå för fria tyglar. Kompromissen var hela tiden att design skulle få så mycket spelrum som möjligt. Då gjorde vi ”edge design”, inget blygt – den ska ta för sig.

Läs mer: Volvo Cars mål: 1 000 km räckvidd – här är nyheterna från Tech Moment

Hur skulle du beskriva bilen med tre ord?

– Enbart elektriskt, design och high tech.

Med C40 lyfts hela tiden design som prioriterat. Är det designteamet som har styrt eller har det varit en ingenjörsprodukt i grunden?

– Det är både och. Vi har varit ett litet tight team som har jobbat tillsammans och som från början visste vad vi skulle jobba med. Designavdelningen har varit djupt involverad hela tiden, men visst finns det vissa kompromisser som behöver göras om vilka utrymmen man har och inte. Vi har hittat en bra balans, och bilen är betydligt mer funktionell än vad man först kan tro.

David de val – Produktchef Volvo C40 Recharge. Foto: Gustaf Sjöholm

Om du tittar på typkunden för en C40, vem är det och hur skiljer sig hen från en XC40-kund, eller för den delen andra Volvokunder?

– Det är folk som verkligen är ute efter design, och som är beredda att avstå viss funktionalitet på grund av design. Och naturligtvis att de gillar att den är elektrisk. Så, vi tror att vi ska hitta kunder som är ute efter en emotionell produkt. Som dessutom är väldigt bra.

Läs mer: Lista: Elbilarna där snabbladdning går av bara farten

Segmentet med coupéaktiga crossovers har breddats rejält på senare år. Varför gick Volvo in här och vad är det som C40 tillför – eller har ni bara sneglat på vad andra gör? 

– Man lever i en värld, och ser vad man ser. Men det vi ville göra var att testa design. Det här är vår tolkning av att göra något som kan uppfattas som sportigare. Vi landade i den här crossover-stilen där man dragit ner taklinjen. Vi har även sänkt bilen, den är 56 millimeter längre än XC40. Det här är vad vi anser är jättesnyggt formspråk där vi verkligen har tagit ut svängarna, säger David de Val och fortsätter:

– Segmenten är inte så tydliga längre som de har varit. Det här är vår tolkning och vad den kallas är sekundärt. Vi kallar det för crossover, det är en sportig och i viss mån funktionell bil.

Insidan av en Volvo C40. Foto: Volvo Cars

Vilka konkurrenter ser ni framförallt?

– Jag vill inte peka ut några varumärken specifikt, den ska göra sitt eget jobb.

Läs mer: Volvo lanserar budgetversion av elbilen XC40

Priset, den börjar snudd på 700 000 kronor, det är inte en Volvo för den breda massan, eller?

– Det är inte upp till mig att avgöra. Vi hoppas hitta tillräckligt mycket kunder till den här prispositionen, det kostar vad det kostar. 

Men kommer C40 att säljas kontant, eller är det Care by Volvo eller annan finansiering ni tror på?

– Då vi med C40 Recharge riktar in oss på nya målgrupper som efterfrågar flexiblare lösningar, tror vi att en stor andel kunder kommer att prenumerera på den. Men C40 Recharge erbjuds också med andra finansieringslösningar.

Volvo C40. Foto: Volvo Cars

Hur påverkar halvledarbristen produktionen av C40, samt även XC40 – kan det bli så att det blir begränsningar eller att vissa tillval kapas?

– Precis som hela bil- och elektronikbranschen har Volvo Cars upplevt brist på halvledare sedan slutet på 2020. Vi anpassar löpande produktionen i våra fabriker för att anpassa oss efter materialbristen. Syftet med dessa tillfälliga åtgärder är att stabilisera situationen, och tillsammans med våra leverantörer försäkra oss om att vi kan återgå till vanlig produktion så fort som möjligt.

– Det är en fortsatt osäker situation med snabba förändringar, men vi väntar oss en stabilare situation mot årets slut. Vi minimerar påverkan för våra kunder genom att prioritera beställda bilar. 

Så, hur många elbilar kommer det produceras i Gent 2022? Räknar ni med att maxa kapaciteten på 135 000?

– Med välfyllda orderböcker kommer våra fabriker att gå på högvarv – i den mån tillgången på komponenter tillåter det. I Gent kommer mer än hälften av den totala produktionen bestå av helelektriska bilar nästa år.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt