Prisbelönt skönhetskedja automatiserar med skyttlar

2018-05-25 13:32  

Skönhets- och hårvårdskedjan Lyko bygger nytt logistikcenter på 10 000 kvadratmeter i Vansbro, med femkanals skyttelsystem från SSI Schäfer.

Lyko säljer hårvårds- och skönhetsprodukter online, och i 38 fysiska butiker i Sverige och Norge. De har 50 000 olika produkter i sortimentet, och deras centrallager i Vansbro i Dalarna har tolv paternosterverk som bistår med plock av framförallt mindre varor.

– Men det klarar inte tyngre produkter som schampoflaskor och liknande, så stora delar av sortimentet plockas fortfarande manuellt, säger Lykos vd Joanna Hummel.Nu bygger de nytt logistikcenter i Vansbro, över 10 000 kvadratmeter stort och med tolv meters takhöjd. Där ska plockverksamheten till övervägande del automatiseras.

– Vi kommer ha kvar delar av plocket manuellt, i separata flöden, för att kunna hantera återkommande försäljningstoppar. Men vi går mot ett mer helautomatiserat plock, säger Joanna Hummel.

Dock har valet inte fallit på Autostore, som är den vanliga lösningen i e-handelssammanhang.

– Där är kapaciteten för låg för våra behov. Vi har ofta väldigt många produkter per order, så vi behöver en automationslösning med ganska hög frekvens, säger Joanna Hummel.

Därför blir det SSI Schäfer som ska installera ett så kallad goods to man-skyttelsystem, i ett plan, med helautomatiskt plock och manuella packstationer. Lösningen kallas Cuby Shuttle, och kombineras med mjukvaran Wamas.

– Vi räknar med att halvera kostnaden för plocket, och kommer att kunna möta en helt annan orderingång. Idag kör vi i princip enskift, men kommer att behöva gå mot tvåskift för att klara den estimerade orderingången, säger Joanna Hummel.

I slutet av maj utsågs Lyko till vinnare i kategorin Årets e-handel vid Retail Awards, en årlig gala som arrangeras av arbetsgivarorganisationen Svensk Handel och branschtidningen Market. I juryns motivering står bland annat att Lyko imponerar med en blixtsnabb nätbutik där upplevelsen oavsett plattform är både smidig och visuellt tilltalande.

– Hemsidans och användarupplevelsens kvalité är en starkt bidragande orsak till att vår verksamhet växer, och det i sin tur är ju orsaken till att vi behöver göra den här automationssatsningen, säger Joanna Hummel.

Trots expansionen behåller Lyko sitt centrallager i Vansbro.

– I ett sådant här läge är det många som väljer att flytta, men vi jobbar med små produkter som har högt värde per kubikmeter, så rent kostnadsmässigt har vår geografiska placering marginell betydelse. Så vi stannar i Vansbro där vi har kompetent och pålitlig personal, och där Lyko är en välkänd arbetsgivare i kommunen, säger Joanna Hummel.

Fakta om Lyko Group

Lyko Group AB är en hårvårds- och skönhetskedja med 50 000 olika produkter i sortimentet. Koncernen bedriver e-handel samt har 38 fysiska butiker med tillhörande skönhetssalonger i Sverige och Norge, och etablerade sig nyligen i Finland.

Deras centrallager ligger i Vansbro, och verksamheten sysselsätter strax under 500 personer.

Automationssatsningen i Vansbro väntas kosta cirka 85 miljoner kronor under åren 2018-2020.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt