Preem: Flytande förnybart kan inte ersätta allt fossilt

2021-07-20 09:27  

Vattenfall och Preem i samarbete om en gigantisk elektrolysanläggning i Lysekil. Preems hållbarhetschef utesluter inte att bolaget i framtiden kan producera vätgas för tunga bränslecellsfordon.

Preem och Vattenfall går vidare med samarbetet kring biobränslen, vilket Ny Teknik nyligen skrev om. Förhoppningen är att dra igång en elektrolysanläggning på 50 MW i Lysekil, där vätgasen ska användas i produktionen av biodrivmedel.

Läs mer: Jätteanläggning för vätgas planeras i Lysekil

Ny Teknik frågade Peter Abrahamsson, som är chef för Hållbar utveckling på Preem, om bolagets syn på utfasningen av förbränningsmotorer – och vätgas för bränslecellsfordon. Målsättningen är att producera fem miljoner kubikmeter biodrivmedel till 2030 – innebär det då att Preem inte tror på utfasningen av förbränningsmotorer (ICE-bilar) och ett kommande förbud?

– Elektrifieringen kommer att gå snabbt, i synnerhet för personbilar, lätta och tunga fordon som går i lokal trafik. Förnybara flytande produkter kommer inte på länge kunna motsvara dagens fossila volymer, men kommer att spela en avgörande roll i omställningen till ett hållbart energisystem där och inom områden där elektrifieringen går långsammare eller inte är möjlig. Hit hör bland annat flyg, marin- och kemiindustri, säger Peter Abrahamsson.

Styrs av svensk reduktionsplikt

Vilka utsläppsnivåer kommer då det tänkta biodrivmedlet framställt med fossilfri vätgas att ge?

– Vi kommer att kunna producera biodrivmedel med ännu bättre klimatprestanda än vad vi kan idag. Hur koldioxideffektiva produkterna blir styrs av svensk reduktionsplikt som innebär kraftigt minskade utsläpp varje år, fram till 2030, säger han.

Läs mer: Så ska Preem tillverka bensin av sågspån

Då ska reduktionen på svensk diesel motsvara 66 procent lägre utsläpp jämfört med fossil diesel. I dag är motsvarande nivå 21 procent och 26 procent från den 1 augusti.

Behöver hållbara drivmedel

I dag är det bara två procent av bilarna i Sverige som är laddbara, och trots att elektrifieringen går fort så kommer det 2030 att finnas ett stort antal förbränningsmotorer som behöver hållbara drivmedel.

– Elektrifieringen sker oberoende av tillgången till förnybara bränslen. Den totala mängden fossila bränslen kan inte i närheten ersättas av flytande förnybara alternativ. Den marknaden som ändå kommer att finnas kvar för förbränningsmotorer vill vi vara med att försörja med hållbara bränslen, säger Peter Abrahamsson.

Läs mer: Storinvestering på gång för vätgas i Lysekil

Hållbarhetskraven styrs av lagstiftarens krav på reduktionsplikt. När det kommer till jämförelsen mellan förbränningsmotorer och elbilars koldioxidutsläpp så är de senare givetvis väldigt beroende av hur marginalproduktionen av el sker.

– Är den inte fossilfri så är det givetvis sämre för miljön än ICE som drivs med flytande förnybara bränslen, säger han.

I dagsläget är den tänkta elektrolysanläggningen rejäl jämfört med övriga Europa, och det finns flera utmaningar kring bygget. Utöver den stora investeringen kommer det att krävas hållbara, tillförlitliga och relativt stora leveranser av fossilfri el, vilket Preem och Vattenfall ska undersöka i kommande steg av samarbetet. I dag gäller flytande bränsle, men det är inte omöjligt att Preems vätgas en dag hamnar i bränslecellsfordon.

– Bränsleceller för tung trafik är ett spår vi följer noga. Vi utesluter inte att vi i en framtid kan bli producent av vätgas för den marknaden, säger Peter Abrahamsson.

Läs mer: Volvo Cars testar nya finska förnybara bensinen: ”Stor potential”

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt