Populär genväg tog decennier att bygga

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. Den 15 augusti 1914 öppnades Panamakanalen, resultatet av en av historiens största och svåraste ingenjörsbedrifter. 2016 byggdes kanalen ut för att kunna ta ännu större fartyg.

Den 15 augusti 1914 öppnades Panamakanalen, resultatet av en av historiens största och svåraste ingenjörsbedrifter. Det tog över tre decennier att bygga den 77,1 kilometer långa förbindelsen mellan Atlanten till Stilla havet.

Ferdinand de Lesseps, ingenjören bakom Suezkanalen, började gräva 1881. 1904 hade satsningen gått i konkurs och USA betalade 40 miljoner dollar för att ta över projektet.

Projektet blev bara möjligt genom användning av supermodern utrustning som järnväg och ånggrävmaskiner. Ändå omkom allt som allt fler än 27 000 arbetare.

26 juni 2016 invigdes den nya större Panamakanalen vilket gör det nu möjligt för containerfartyg lastade med 13 000 TEU, containerekvivalenter, att passera de nya slussarna. Den gamla Panamakanalen tillät endast fartyg med max 5000 TEU. Postpanamax kallas den nya fartygstyp som kan passera, och dit kommer även fartyget lastade med flytande naturgas, LNG, att räknas.

 

Det här är grafikuppslag från tidingen Teknikhistoria nummer 6, 2013. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt