Premium

Politiska flygbils-ambitionen: ”Går i takt med marknaden”

Snudd färdig, men fortfarande långt bort. För flygande bilar är de tekniska utmaningarna bara en början – regler och lagar är det som sätter käppar i propellern.

Publicerad

Är flygande bilen snart här – eller är det bara en högtflygande dröm? Under Elbilsmässan Ecar Expo visade Xpeng upp modellen X2 som visar vad som komma skall. Flygbilen, som i ärlighetens namn bara ser ut som en drönare i större skala, har hittills loggat 15 000 olika flygtest i Kina och målet är att den redan mot slutet av året ska köras i Sverige. Då ska X2 testas i luftkorridoren mellan Skellefteå flygplats och Northvolts jätteanläggning. En resa som tar 35 minuter med bil – men bara 5-6 minuter luftvägen.

Trots att Xpeng inte har mer än några år på nacken är X2 företagets femte generation av flygande farkost. Modellen väger in på 560 kilo, har sittplats för två och ska kunna transportera totalt 200 kg. Flygtiden skrivs till 35 minuter, topphastigheten är 130 km/h och räckvidden ligger på 75 km.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här