Politiska flygbils-ambitionen: ”Går i takt med marknaden”

2022-05-06 14:09  

Snudd färdig, men fortfarande långt bort. För flygande bilar är de tekniska utmaningarna bara en början – regler och lagar är det som sätter käppar i propellern.

Är flygande bilen snart här – eller är det bara en högtflygande dröm? Under Elbilsmässan Ecar Expo visade Xpeng upp modellen X2 som visar vad som komma skall. Flygbilen, som i ärlighetens namn bara ser ut som en drönare i större skala, har hittills loggat 15 000 olika flygtest i Kina och målet är att den redan mot slutet av året ska köras i Sverige. Då ska X2 testas i luftkorridoren mellan Skellefteå flygplats och Northvolts jätteanläggning. En resa som tar 35 minuter med bil – men bara 5-6 minuter luftvägen.

Trots att Xpeng inte har mer än några år på nacken är X2 företagets femte generation av flygande farkost. Modellen väger in på 560 kilo, har sittplats för två och ska kunna transportera totalt 200 kg. Flygtiden skrivs till 35 minuter, topphastigheten är 130 km/h och räckvidden ligger på 75 km.

Utseendemässigt är det hela väldigt likt en drönare med sina fyra armar med rotorblad.

Det kan tyckas vara en gimmick att man som elbilstillverkare även satsar på flygande bilar, men Xpeng ser sig som ett teknikbolag och företagets Europachef Elvis Cheng, säger att det redan om ett par år ska erbjudas ett kommersiellt alternativ. Något som då mer ser ut som en bil.

Men det här är företagssnack. För även om det står en prototyp på plats i Friends Arena framför skärmar som visar renderade videos på den häftiga farkosten – är det inte här flygbilens framtid avgörs.

Utreder Transportstyrelsen?

På plats fångar Ny Teknik Teres Lindberg, socialdemokrat i trafikutskottet, på frågan om hur man jobbar med det här politiskt i utskottet svarar hon.

– Vi måste gå i takt med marknaden. Om vi tror att det finns en bred marknad, kanske inte än, men om några år, så måste vi få lagstiftningen på plats.

Läs mer: De ska bygga gyrokopter som tar sex personer

Har ni bett om en utredning av flygande bilar från Transportstyrelsen?

– Nej. Men vi tycker att det är viktigt på det generella politiska planet. Men det är myndigheterna som följer de här frågorna.

Det kan tyckas konstigt att Sverige som är ett framstående ingenjörsland, med både bil- och flygindustri inte tänker mer långtgående inom detta. För man behöver bara titta på andra sidan vår västra gräns för att se en stor skillnad. I Norge har man tagit stora politiska steg mot att implementera nästa generations flygfarkoster.

– När det gäller flygfordon utgår jag från att Norge ligger först. De har en egen myndighet för bara det här vilket vi är lite avundsjuka på. De har även satt ett mål om att all inrikesflyg ska vara elektriskt 2040, säger Teres Lindberg.

Xpeng X2, en flygande bil. Foto: Felix Björklund

Men vad händer då i Sverige, hänger politikerna med i den tekniska utvecklingen?

– Ja, det tycker jag att vi gör. Till skillnad från många andra utskott i riksdagen är vi öppna och bjuder in företag och intresseorganisationer. Så jag skulle säga att vi har tentaklerna ute för att se vad som händer och hur vi kan arbeta för att få lagstiftning på plats. Det gäller oavsett fordonsslag för de händer otroligt mycket just nu.

Oklart när lagstiftningen är på plats

Ok, när tror du då att vi kan ha lagstiftning på plats, kan det vara något som sker under 2020-talet? För om ni ska gå i takt med marknaden – måste det marscheras snabbt nu.

– Jag kan inte säga när vi har lagstiftningen klar. Däremot kan jag säga att ju mer som kommer inom området, dess hårdare blir trycket. Och oavsett politisk färg finns det en vilja och en ambition om att gå i takt med utvecklingen.

Att det kan vara svårt att jämka ett nytt trafikslag med saker som säkerhet, infrastruktur och personlig integritet är inte svårt att räkna ut. Men finns det en risk att flygande bilar inte blir tillåtet?

– Det hoppas jag verkligen inte. Visst kommer det bli många regleringar, det säger sig självt. Man får ju exempelvis inte flyga över flygplatser och liknande. Men det går säkert att lösa. Det är ju svårt att föreställa sig hur det blir, men med teknisk utveckling kan vi styra det här på ett annat sätt. I framtiden kanske man inte behöver ha en pilotutbildning, utan då är det något annat som krävs, säger Teres Lindberg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt