Polestars modelloffensiv – tre elbilar på tre år

2021-09-30 11:28  

Efter 2 kommer 3, 4 och 5. Polestar har avslöjat att det har ett pärlband med bilar på gång.

Under måndagen gick Polestar ut med nyheten att man kommer att introduceras på Nasdaqbörsen i New York. Detta genom att ta bakvägen in i form av en fusion med börsnoterade Gores Guggenheim.

Det nya ägandet innebär att elbilsmärket tar ett steg ut i vida världen, även om Volvo Cars även framgent kommer att behålla cirka 50 procent av Polestar. Timingen är enligt Thomas Ingenlath, chef för märket, väl valt.

– Det handlar om styrkan i den egna berättelsen. Vi har bevisat att vårt märke fungerar och har fått väldigt stark feedback. Nästa steg kommer 2022, 2023 och 2024 när våra bilar lanseras. Och därför är det här ett bra avstamp. Pengarna vi får in nu kommer definitivt att användas för att rulla ut nya modeller, men även för att gå in på nya marknader samt inte minst att utveckla vår kapacitet inom mjukvara, säger han i en gruppintervju.

Tre nya bilmodeller

Redan under måndagen avslöjade Polestar att man har tre nya elbilar på gång under de kommande tre åren. En bedrift som ingen annan elbils-startup har klarat tidigare.

Läs mer: Allt vi vet om kommande elbilen Polestar 3

Ser ni er som en elbilsutmanare, eller är Polestar mer av en spelare i premiumsegmentet?

– Vi riktar in oss mot kunder i ett lyxigt segment – det är där vi har våra rivaler. Vi ser inte att vi konkurrerar med kinesiska startups, utan med Tesla, Porsche, Audi och Mercedes. Vi ger oss i kast med etablerade märken och vår prisnivå kommer att ligga på mellan 170 000 och 40 000 euro.

Först ut av de kommande tre modellerna är Polestar 3, en större suv planerad till 2022 och syskonmodell till Volvos ersättare för XC90.

Ännu så länge vet vi inte mycket om modellen, men under måndagen sade Ingenlath att den kommer att vara prissatt för att konkurrera med Porsche Cayenne. Det innebär att vi kan förvänta oss ett pris som startar runt 825 000 kronor. På frågan om han kunde utveckla mer om vad vi kan förvänta oss från modellen var han återhållsam.

– Vår suv kommer inte att vara en traditionell suv. Jag kan inte säga mycket mer än att ni får ge er till tåls till dess att vi rycker skynket. Men jag kan säga att när vi väl presenterar den – så kommer den framstå som något helt annat.

Polestar 4 och Polestar 5

Året efter, 2023, lanseras Polestar 4, en modell som beskrivs som en ”sportig coupé-suv” av företagschef och en bil som ska vara positionerad snäppet under 3:an. Alltså en bil som då är tänkt att rycka kunder från Porsches kommande elbilsversion av Macan.

Slutligen står Polestar 5 på planeringen. Denna baseras på konceptet Precept och är tänkt att visas 2024 med marknadsintroduktion kort därefter. Det blir en större sedan av samma typ som Porsche Taycan eller Tesla Model S.

Polestar-produktionen

Att lansera tre modeller på tre år är ingen lätt sak, inte minst ur ett produktionsperspektiv. Hur ska ni göra det?

– Det är ingen som har gjort något sådant här tidigare. Här använder vi kapaciteten och de resurser vi har i den större gruppen. Att få ut alla tre bilar på så kort tid skulle annars vara omöjligt. De tre bilarna finns redan, utvecklingen har kommit långt och det är länge sedan de lämnade ritbordet. Nu handlar det om att ta det här till nästa steg och inte minst produktionsanläggningarna. Men det är inget jag är orolig över, det här är etablerat och det finns kunskap om det inom gruppen, säger Thomas Ingenlath.

Läs mer: Provkörning Polestar 2 Standard range single motor

Sedan tidigare har Polestar avslöjat att modellen 3 bland annat ska byggas i Charleston USA. Var de andra ska produceras är lite höljt i dunkel.

– Vi har egen expertis i Storbritannien som kan bygga Precept [modellen som blir Polestar 5 reds. anm] Den modellen har ett aluminiumchassi och vi har en produktionsanläggning kopplat till det.

Konkurrensen: Polestar vs Tesla vs Volkswagen

Under gruppsamtalet berördes även vad Polestar har för styrkor och hur man som en liten spelare ska kunna tackla konkurrenter som Tesla och VW-koncernen.

– Det är väldigt olika saker. Låt mig börja med Tesla. Jämfört med dem så är den klara fördelen att vi har en etablerad och erfaren produktion. Personal som kan bygga bilar med kvalitet och pålitlighet. Vi behöver inte bygga nya fabriker. Sen, och det som jag är mest nöjd med eftersom jag är en designer i hjärtat: våra bilar ser väldigt bra ut.

– När det gäller Volkswagen. Vi hittar synergier på samma sätt som de gör. Vi kommer att göra det med Volvo men även med den större Geely-gruppen. Men vi har ett annan inställning och adresserar utmaningar olika. Ta exemplet att vi satsat på Android och Google: Det är något som har visat sig vara rätt steg och något som våra kunder har visat att de gillar. Sen ser jag en tydlig fördel att vi har tagit fler steg i digitalisering, något som är basen för att vara ett modernt bilföretag. Där har en stor grupp med rötter i återförsäljarna svårt att hänga med, säger Thomas Ingenlath.

Vid sidan av de stora spelarna Tesla och VW, vad skiljer Polestar från andra, inte minst kinesiska utmanare?

– Vi är väldigt mycket ett europeiskt och svenskt bilmärke. Och jag tycker att vi skiljer oss enormt gentemot Nio och Xpeng. Vi producerar inte en dator på hjul, brukar jag säga – utan en europeisk sofistikation med kvalitet och premiumkänsla. Ta även designen och den skandinaviska minimalismen, det är inget du får med Nio.

– Jag vill inte snacka ner de kinesiska bilarna. Men vi är den enda europeiska elbils-startupen. När folk ifrågasatte vid vår lansering varför det behövdes ett nytt elbilsmärke så var min motfråga: varför ska vi lämna det här utrymmet tomt? Och i dag är jag väldigt glad över att vi gjort som vi gjort.

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt