Polestar 3: Bilen världen vill ha men inte behöver 

2022-10-14 06:00  

ANALYS. Att vilja rädda klimatet och samtidigt lansera en lyxig prestanda-suv är inte en alldeles enkel kombination. Det blev tydligt när Polestar presenterade sin tredje bilmodell, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Under veckan bjöd Polestar in journalister och bilälskare från hela världen till Köpenhamn för att prata lite om sin nya bil, Polestar 3. Det är en nära fem meter lång suv med plats för fem. Den är givetvis helt elektrisk, precis som tvåan.   

Polestar är en pigg uppstickare i elbilsvärlden och bolaget har hittills gjort många rätt. Det började visserligen lite konstigt med Polestar 1 – bolaget ville bli en spjutspets inom elektrifiering men presenterade en laddhybrid. Med Polestar 2 blev det dock tydligt att biltillverkaren var något på spåren. Den svala och avskalade nordiska designen i kombination med ett rättframt sätt att tala om bilismens hållbarhetsutmaningar blev ett vinnande koncept.  

Som första bilbolag presenterade Polestar också en livscykelanalys av P2 – ett välkommet transparent grepp i en bransch präglad av utsläppsfusk och dimridåer. Bolaget har dessutom dragit i gång Project Polestar 0, med målet att bygga en helt klimatneutral bil till 2030.

Läs mer: Polestar 3 presenterad: ”En ny stjärna är född”

Traditionstyngd storebror

Genom dessa initiativ blev det tydligt att Polestar verkligen kunde dra nytta av sin relativt fristående position som nykomling i relation till den traditionstyngda storebrodern Volvo Cars – som ju fortfarande har en massa fossiltörstiga förbränningsmotorbilar i sortimentet.

Polestar 3. Foto: Polestar

Därför blir det faktiskt lite konstigt när Polestar nu vill tala om sin nya suv. Det går nämligen inte att sälja den här bilen vare sig med argument gällande hållbarhet (111 kWh batteri), energieffektivitet (drygt 2 kWh/mil) eller kostnadsmedvetenhet (cirka 1 miljon kronor).  

Det blir på sätt och vis väldigt tydligt när vd Thomas Ingenlath i stället bygger upp sin presentation utifrån de fem sinnena, varav känsel ju som bekant är ett av dem. Lite elakt tolkat: Polestar 3 är ingen bil du köper baserat på förnuft, utan känsla.

Svårt att få ihop

Under paneldiskussionen turas deltagarna om att å ena sidan berätta om hur dåliga suvarna är för världen, å andra sidan prata om vilken fantastisk bil Polestar 3 trots allt är. Det blir lite svårt att få ihop.  

Det råder inget tvivel om att bolaget har försökt att minska påverkan från bilen så långt det är möjligt, bland annat genom aerodynamisk utformning i form av låg taklinje och relativt liten frontarea som sänker bilens luftmotstånd.

Polestar 3 på presentationen i Köpenhamn. Foto: Johan Kristensson

Polestar kallar trean för en suv för den elektriska eran. Andra skulle nog hävda att suvar som koncept är en kvarleva från en svunnen tid och därmed ett tveksamt fundament för en ny och hållbarare värld.

För lukrativt för att avstå

Samtidigt så är kategorin fortsatt mycket lönsam för biltillverkarna. Vilket förmodligen är ett tungt vägande skäl för det nyligen börsnoterade bolaget att hoppa på tåget. Trots ambitioner om att tillverka helt koldioxidneutrala bilar så är nog suv-trenden alltför lukrativ för att avstå, även för Polestar. 

Polestar 3 är inte den bil världen behöver, men förmodligen den bil världen vill ha.  

Johan Kristensson

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt