Planerat åldrande vanligt – ”Målet är att kunden ska köpa nytt”

2020-03-12 06:00  

Många prylars livslängd begränsas medvetet, säger professor Mattias Lindahl. Men problemet går inte att lagstifta bort – i stället måste vi teknikkunder ställa tuffare krav på tillverkarna.

Har du råkat ut för att din smarta mobil plötsligt blir långsammare efter en tid, eller att tvättmaskinen tvärdör efter några år? Kanske har du kört maskinerna för länge och för hårt – eller så har tillverkaren faktiskt planerat för det. Inom branschen för konsumentelektronik talas det allt mer om något som kallas för inbyggda fel eller planerat åldrande.

I praktiken handlar det om att producenterna använder olika metoder och processer för att medvetet begränsa livslängden på en pryl. Det kan handla om att bygga in fel antingen via mjukvara och hårdvara i form av exempelvis komponenter. Eller både och.

Apple erkände fel – sänkte prestanda i hemlighet

Ett uppmärksammat fall är "battery-gate", där Apple stämdes av arga Iphone-användare. Detta efter att tillverkaren i hemlighet sänkte prestandan hos äldre Iphone-modeller. I efterspelet av batteriskandalen har Iphone-tillverkaren anklagats för att använda planerat åldrande som en metod för att driva på försäljningen av nya Iphones.

Apple självt erkänner man har "kapat topparna" i processorhastigheten, men hävdar att det gjorts för att undvika att gamla telefoner blir för långsamma eller stänger av sig själva.

Läs mer: Försäljningsras för Apple i Kina

Enligt Mattias Lindahl, professor i produktrelaterat miljöarbete vid Linköpings universitet, är det vanligt förekommande att företagen faktiskt planerar för att dina saker bara ska hålla en viss tid. Men ingen i branschen vill tala om det, säger han.

– Tillverkarna har blivit bättre på att kunna prediktera livslängden på produkter. De försöker att optimera sina produkters komponenter så att de håller den tid produkterna har designats för. Tillverkarna vill dessutom av olika anledningar ofta inte heller att produkterna ska hålla för länge, då de gärna ser att kunderna efter ett tag ska behöva köpa nytt från dem, säger han.

”Tillverkarna väljer billiga komponenter”

Kopplat till detta försöker producenterna kapa sina produktionskostnader genom att välja billigare, mindre hållbara komponenter, som ändå förväntas stå pall under livslängden som tillverkaren har planerat för prylen. Målet är att sänka tillverkningskostnaderna – och samtidigt kunna ge kunderna ett attraktivt inköpspris, förklarar Mattias Lindahl.

– Som kunder är vi väldigt fokuserade på själva inköpspriset, som ska vara så lågt som möjligt. Ett sätt för tillverkarna att hålla ner priset och pressa ner produktionskostnaden är att inte överdimensionera komponenterna, vilket i sin tur hade ökat produktens livslängd, fortsätter Mattias Lindahl.

Läs mer: Kan det sluta lagga ombord på tåg nu? – ”Ett rimligt krav”

Är vissa tekniktillverkare värre än andra med detta?

– Det finns inga vetenskapliga belägg för att kunna peka ut specifika tillverkare. Men om prylen du köper kostar väldigt lite, är det rimligt att tänka sig att producenten har fokuserat på att få till en låg produktionskostnad när det gäller exempelvis komponenter. Men som kunder förväntar vi oss ofta inte heller att den typen av prylar ska hålla särskilt länge.

Professor: Nya lagar kan bli tandlösa

Att elektroniska prylar får allt kortare livslängd är ett problem som numera adresseras på EU-nivå. I september 2019 öppnade exempelvis Frans Timmermans, förste vice ordförande i EU-kommissionen, för tuffare åtgärder mot tillverkarna. Men professor Mattias Lindahl tror inte enbart lagstiftning är rätt väg framåt. I stället återkommer han gång på gång till kundernas roll i att förmå branschen att ändra sig.

Läs mer: Pionjären har fått 20 000 unga att koda

– Det kan vara farligt att stifta lagar för att få prylarna att hålla längre. Det skulle vara bättre om kunder och myndigheter istället kan ställa krav på att tillverkarna måste redovisa saker som planerad livslängd och underhållskostnader för reparationer och reservdelar, till exempel, säger han.

Apple erkände fel efter ”battery-gate”. Kan det tolkas som ett tecken på en attitydförändring hos tillverkarna?

– Jag tror att kunderna är så pass medvetna i dag att det hade varit en för stor pr-förlust för Apple att förneka problemet. Ju mer uppmärksamma teknikkunderna blir på detta, desto mindre accepterar de att känna sig lurade. Men så länge kunder och myndigheter inte ställer krav på tillverkarna att exempelvis redovisa uppskattad livslängd och livscykelkostnad kommer det här att fortgå, säger Mattias Lindahl.

Företag åtalas för planerat åldrande

Under hösten har en fransk domstol prövat om ett företag kan fällas för att ha tillverkat prylar som går söder i förtiden. När väl domen kommer blir det den första som berör så kallat planerat åldrande.

Tidigare i mars blev det klart att Apple förlikas med ett antal arga Iphone-ägare, som stämde bolaget efter "battery-gate". Enligt uppgörelsen ska företaget nu betala ut över fyra miljarder kronor i ersättning till målsäganden.

Apple har dessutom gått med på att betala ut 264 miljoner kronor till franska myndigheter i kölvattnet av batteriskandalen.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt