Olycksbron inspekterades tidigare i somras: Byggfel

Olycksbron kontrollerades tidigare i år – både byggfel och konstruktionsfel hittades. I den senaste rapporten hänvisas till fel och skador på både virke och bultar på Trettenbron.

Det här är en artikel från norska Teknisk Ukeblad.

Den senaste inspektionen av Trettenbron genomfördes 3 juni i år, framgår det i en rapport från fylket Innlandet.

Trots att bron inte är mer än tio år gammal upptäcktes ett antal fel och brister på bron. Både större och mindre.

Däremot hittades inga fel som ansågs så stora att bron bedömdes som trafikfarlig.

Bron kollapsade helt med fordon på

Trettenbron är en 148 meter lång träbro som öppnade för trafik 2012. Bron är en så kallad fackverksbro, en teknik som bygger på att fackverk med ett stort antal bärande trianglar bär upp vägen. På måndagsmorgonen kollapsade bron, som ligger i  Øyer kommun i Guldbrandsdalen.

Läs mer: Träbro har rasat i Norge – likadan bro rasade 2016

Trettenbron Foto: Stian Lysberg Solum/NTB/TT

En lastbil som befanna sig på bron blev hängande med bakre delen ut över brokanten, och en personbil hamnade nära vattnet. Lastbilschauffören vinschades upp av en räddningshelikopter och personbilens förare tog sig i land själv.

Inspektionen: För korta och få dymlingar

Rapporten avslöjar en rad fel och brister relaterade till både planering, utförande, material, montering och underhåll.

På konstruktionsfelsidan pekar rapporten på att både för korta och för få bultar har använts i bron. Det gör att vatten tränger in i träet. Träkonstruktionen som kommer i kontakt med strandkanten har utsatts för fukt och smuts.

Rapporten pekar även på fukt i träet runt hål som inte är tätade med pluggar, vilket leder till att vatten tränger in.

När det gäller utförandefel pekas det på felaktig infästning av muttrar på räcket och skadat virke i samband med byggandet av bron.

Det påpekas också att det har använts fel material till muttrar i brokonstruktionen samt bristande rengöring av bron.

Drönarbild över Trettenbron i Norge som rasade samman under måndagsmorgonen. Foto: Stian Lysberg Solum/TT

”Kristeam sätter sig nu”

Aud Riseng, trafikchef i Innlandets, säger till Teknisk Ukeblad att de inte kan kommentera innehållet i rapporten.

– Ett kristeam sätter sig nu och tittar på alla rapporterna tillsammans med enhetschefen. Det är svårt att uttala sig direkt som läget är nu, säger hon.

Läs mer: Lista: 7 svenska broras genom historien

Innlandet har ansvarat för bron sedan 1 januari 2020. Innan dess var det norska statliga Vägverket region Oppland som hade ansvaret, enligt Riseng.

Bron byggdes av företaget Moelven Limtre. Vd Rune Abrahamsen säger till TU att de inte vill kommentera rapporten och att de får återkomma senare.

Från inspektionsrapporten.

Projektledare Norconsult skriver i ett sms att det är för tidigt att kommentera vad som ligger bakom händelsen.

– Därför kan vi i nuläget inte lämna ytterligare detaljer, skriver kommunikationsdirektör Hege Njå Bjørkmann till TU.

Inspekterades 2016 när liknande bro rasade

Det är inte första gången Trettenbron inspekteras. Efter raset av en liknande bro vid Sjoa 2016 har Vägverket sett över alla limträbroar i det norska vägnätet.

I rapporten från den inspektione skriver Vägverket att inga väsentliga fel upptäckts på Trettenbron, men att det fanns behov av förstärkning vid vissa fogar.

Läs mer: Åtta år gammal träbro rasade på Jylland

De skrev också att de inte kunde hitta några konstruktionsfel på bron och att det inte heller fanns några svagheter i träet som användes för brobygget.

Teknisk Ukeblad har försökt komma i kontakt med det norska Vägverket för att höra mer om arbetet i samband med granskningen, men det myndigheten har inte velat svara på tidningens frågor som rör brokollapsen vid Tretten.

Mathias Klingenberg / Teknisk Ukeblad

Mari Gisvold Solberg/TU

Mer om: Norge Bro

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt