Oden: En kraftig bjässe som bröt ny mark

2021-01-02 06:00  

TEKNIKHISTORIA. Oden är en av världens mest kraftfulla isbrytare, som 1991 blev det första icke atomdrivna fartyget att nå Nordpolen. Det används även vid forskning i polarområdena.

Oden är yngst av de fem statliga isbrytarna. Dess speciella utformning med ett breddat förskepp, iskniv och extra stora roder gör det extra effektivt vid svår is.

Krängningssystem

Genom att pumpa vatten mellan tankar på fartygets respektive sidor kan det fås att kränga fram och tillbaka, vilket bryter isen effektivare. På Oden flyttas cirka 800 ton vatten från ena sidan till den andra genom två rör med diametern 1,75 meter. Pumpens kapacitet är 45 000 kubikmeter per timme. 7 graders slagsida kan åstadkommas på 15 sekunder.

Helikopterplattan

År 2008 höjdes helikopter-plattan så att ett våningsplan till kunde byggas under med fler hytter för forskare samt förråd.

Vattenspolning

Genom att spola vatten längs skrovet i fören kan man minska friktionen mellan skrov och is. På Oden sitter tolv munstycken i fören som betjänas av två pumpar, vardera med en kapacitet på 9 000 kubikmeter per timme. Munstyckena kan också användas för ett slags jetdrift i sidled, vilket ökar manöverförmågan i bruten is.

Breddat förskepp med reamers

En teknik för att bryta en bredare ränna. Förskeppet byggs bredare än resten av skrovet. I övergången finns valkliknande så kallade reamers dit brytningen koncentreras. Oden har både breddat förskepp och reamers.

 

Grafik: Jonas Askergren, Bror Rudi Creative

Fakta: Johan Kristensson, Angelica Söderberg

Källa: Sjöfartsverket, Polarforskningssekretariatet

Jonas Askergren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt