Nytt system för dubbelriktad trådlös laddning trumfar sladd-laddning

2020-04-28 13:48  
Ett nytt laddsystem som testas kan göra elfordon till rullande energilager. Foto: Brittany Cramer/Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy

Nu har forskare demonstrerat en lösning med 20 kW dubbelriktad trådlös laddning på en lastbil. Det nya systemet kan utgöra grunden till framtidens laddinfrastruktur.

Laddinfrastruktur är ett hett ämne i elektrifieringstider. Dels diskuteras hur pass utbyggt den måste vara, vilka effekter som ska levereras samt hur själva laddningen ska ske. För kommersiellt bruk, där fordonen körs långa sträckor eller under lång tid, är det här avgörande parametrar.

Vid Oak Ridge National Laboratory (ORNL) har forskare vid amerikanska energidepartementet nu presenterat en lösning som mycket väl kan vara ett genombrott för distributionstrafik. Detta i form av ett system som klarar av ladda en vanlig UPS-lastbil med 20 kW. ORNL har tidigare visat upp system som klarar av högre effekter, men detta var på ”personbilsavstånd”. Det man nu lyckats med är att få upp överföringen att fungera även på 28 centimeters håll.

Läs mer: Så placerar Cevts teknik bilen rätt vid trådlös laddning

I det trådlösa systemet lyckades forskarna överföra el från nätverket till fordonsbatteriet med en effektivitet på över 92 procent. I fallet med hybridlastbilen från UPS tar det runt tre timmar att ladda fordonets 60 kW-batteri med det nya systemet. Det är en laddtid som kan jämföras med de fem-sex timmar det hade tagit med lastbilens existerande system med ombordladdare.

”Breddar möjligheterna för fordonsflottor”

Men utöver att ladda är systemet även dubbelriktat – något som innebär att fordonen även då blir rullande energilager. Detta gör att fordonsägare kan dra nytta av olika former av energiproduktionssystem som företaget har, såsom sol/vindkraft. 

– Att skala den här tekniken för en fordonsflotta om 50 lastbilar ger dig energilagringskapacitet på megawatt-skala, säger Omer Onar, som har lett forskningen vid ORNL, i ett uttalande.

Tekniken har enligt Omer Onar stor potential, inte bara när det kommer till fordonsladdning – utan även för samhällsnyttan.

– Det här representerar en integrerad, holistisk lösning för fordonselektrifiering som även driver på nästa generations smarta elnät. Systemet breddar möjligheterna för fordonsflottor där man vill ha lättillgänglig, effektiv elbilsladdning samt en lösning för lagring av el, säger han.

Läs mer: Fem intressanta laddalternativ – vi fortfarande väntar på

Nu ska systemet testas ytterligare och analyseras. Och UPS med sin flotta på över 125 000 fordon är en av de som med stort intresse följer utvecklingen.

– Det här projektet demonstrerar innovativa sätt att använda fordons batterikapacitet i större skala, vilket ger våra anläggningar större redundans och kan stödja nätet, säger Mike Whitlatch, ansvarig för Global Energy and Procurement på UPS.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt