Nya svenska elfordonet ska leverera paket – drivs av solen 

2022-10-20 18:30  

Den har solceller på taket, 2,5 kubikmeter lastutrymme och tre hjul. Svenska Clean Motion har presenterat det nya elfordonet Evig. 

Clean Motion är hittills mest känt för Zbee, det lilla trehjuliga tuktukliknande elfordonet för persontransport som syns lite här och var i städer. Ungefär 400 fordon har hittills byggts ihop av företaget i Trollhättan. 

För drygt ett år sedan presenterade Clean Motion planerna på ett nytt fordon, under arbetsnamnet Revolt.

På torsdagen var det dags att rycka av skynket vid ett lanseringsevenemang på Lindholmen i Göteborg.

Taket täcks av solceller

Fordonet har nu fått namnet Evig. Det är ett trehjuligt leveransfordon helt drivet av el. Mest utmärkande är att det 2,5 kvadratmeter stora taket har täckts av solceller. Kring Medelhavsregionen ska det innebära att fordonet kan bli helt självförsörjande på el, berättar vd Göran Folkesson. 

– I Sverige kommer solcellerna att ge typ 100 meters räckvidd en bra decemberdag. Men i Barcelona ska de kunna generera sex mil. Så det finns potential att bli självförsörjande, säger han till Ny Teknik.

Clean Motion Evig. Foto: Christoffer Ekdahl

22 procents verkningsgrad

De levererar maximalt 570 watt. Kring 2015–2016 experimenterade Clean Motion med att sätta tunnfilmssolceller från svenska Midsummer på Zbee, men verkningsgraden var för dålig då, blott 11–12 procent. Nu använder bolaget monokristallina celler från finska Valoe i stället. De presterar drygt 23 procent på pappret men i verkligheten bakom en glasskiva 22 procent.  

– I vanliga fasta solcellsinstallationer pratar man bara om pris per kilowatt men för vår del handlar det om hur många watt vi kan få ut per kvadratmeter, säger Göran Folkesson. 

Läs mer: Här är fem eldrivna mikrobilar att hålla koll på

I nuläget sitter solcellerna bara på taket. I framtiden kanske bolaget tar fram en version där de även sitter på sidorna.  

– Det är framför allt intressant om man står parkerad en stor del av dagen. Låt säga att man använder fordonet som minikafé – då kan man fälla upp sidorna så att de ger både skugga och el, säger han.

Pick-up, Cargo, Cool och Tool

Evig ska tillverkas i fyra olika varianter, som kallas för Pick-up, Cargo, Cool och Tool. 

Pick-up är den enklaste versionen och precis vad det låter som, men med tak. Cargo har ett slutet skåp och är bland annat tänkt för paketleveranser. Tool är tänkt för hantverkare och görs i samarbete med Bosch som kommer att skapa färdiganpassade lösningar för hantverkare av olika slag, med inbyggd laddning av elverktygens batterier.

Läs mer: Nu börjar hantverkare köra eldrivet – starkt uppåt för eldrivna lättlastare

Cool är för kyltransporter av matvaror och har ett isolerat skåp. Kylan kommer från eutektiska plattor, alltså en sorts kylklampar fyllda med saltlösning som fungerar i några timmar. Att installera aktiv kyla gick inte. 

–  Den minsta kompressorn vi kunde hitta var tre gånger större än vad vi behövde, då rasar ekvationen, säger Göran Folkesson. 

De 50 första fordonen kommer att gå till sedan tidigare etablerade partners för verifiering, bland annat Malta Post.  

– Malta ser jag som en marknad där vi kommer att kunna kapa laddsladden helt. Och i Australien kan vi komma upp i tolv mils räckvidd per dag från solen. Det öppnar helt nya möjligheter, säger Göran Folkesson.

Clean Motion Evig. Foto: Christoffer Ekdahl

Energiförbrukning: 4 kWh/100 km

Att sätta solceller på fordon är Clean Motion knappast ensamma om. Men räckvidden som bolaget uppnår ligger betydligt över vad till exempel tyska Sono Motors presterar. Orsaken stavas förstås låg energiförbrukning.

Evig gör endast av med 4 kWh per 100 km. Eldrivna personbilar är tyngre, rymmer fler och har mycket högre krav på krocksäkerhet. De brukar kräva kring 15–20 kWh/100 km. 

Evig tillhör i stället fordonskategorin L5e-B som får gå i 60 km/h alternativt L22e-U som får gå i 45 km/h. Det finns endast plats för en förare. Ett olastat fordon väger blott 250 kg. 

Trehjuliga fordon brukar väcka en del skepticism. Clean Motion anser att fördelen i form av framkomlighet i trånga städer överväger nackdelarna. Bolaget har dock inte låst fast sig vid tre hjul, men anser det tillräckligt för 2,5 kubikmeters lastvolym. 

– Det finns skisser på fyrhjuliga fordon. Men just nu känner vi att tre hjul är det mest avskalade och minimalistiska vi kan tänka oss. Fyra hjul innebär väsentligt högre komplexitet och därmed vikt, vilket kräver större batterier som innebär ökad vikt och högre energiförbrukning… Men längre fram skulle jag tro att vi börjar titta på att göra en fyrhjulig variant. Kommer vi upp i fem kubikmeter tror jag att det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig stabilitet, säger Göran Folkesson.

NMC-celler från Samsung

Fordonet kommer med två batteristorlekar, 5 respektive 10 kWh. Det ger 10 respektive 20 mils räckvidd. Battericellerna är av typen NMC (nickel-mangan-kobolt) och levereras av Samsung.  

– Men vi är rätt agnostiska när det kommer till batterikemi. Traditionellt har vi kört en del LFP (litiumjärnfosfat, reds. anm) men nu blir det NMC, säger Göran Folkesson. 

Bolaget har valt att konstruera tre viktiga elektronikenheter på egen hand. Det handlar om batteriövervakningssystemet (BMS), solcellsregulatorn av typen MPPT och huvuddatorn (vehicle control unit) som bland annat sköter fordonets uppkoppling.  

– Vi har lärt oss den hårda vägen att om man inte har kontroll över till exempel batteriövervakningssystemet så blir det besvärligt om vi behöver göra justeringar, till exempel byta cellkemi, säger Göran Folkesson.

Tillverkas i Trollhättan

Fordonet ska tillverkas i Clean Motions lokaler i Trollhättan. Den första leveransen är planerad till första kvartalet 2023. Men lokalen är egentligen för liten. Bolaget tittar på en utökning. Målet är att gå från en produktionskapacitet om två fordon per dygn idag till 20 i slutet av nästa år.

Gällande beställningar av fordon hoppas Göran Mårtensson på 1 000 stycken om ett halvår. I nuläget har bolaget tolv anställda men ungefär dubbelt så många inräknat konsulter och andra involverade. 

Grundpriset är 10 900 euro, motsvarande 120 000 kronor, men Clean Motion räknar med att medelpriset blir runt 14 500 euro inklusive olika tillval. 

Specifikationer: Clean Motion Evig 

Fordonstyp: Trehjulig motorcykel/moped. 

Fordonsklass: L5e-B/L2e-U 

Sittplatser: En förare 

Kaross: Pick-up/Cargo/Cool/Tool 

Längd: 3 140 mm 

Bredd: 1 400 mm 

Höjd: 1 700 mm 

Vikt: 250 kg 

Max totalvikt: 700 kg 

Lastvikt: 350 kg 

Lastvolym: 2,5 m3 

Fart: 60/45 km/h 

Räckvidd: 100/200 km 

Förbrukning: 4 kWh/100km 

Motoreffekt: 9,7 kW (4 kW för 45 km/h) 

Effekt solceller: 570 W 

Batteri: 5/10 kWh 

Laddtid: 2–8 h beroende på laddare och batteristorlek 

Anslutning: Typ 2 

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt