Nya stambanor ska bli billigare – januaripartierna överens

2020-06-25 17:13  
Kinesiska höghastighetståg i Wuhan, Kina. Arkivbild. Foto: TT

Ett steg på vägen mot nya höghastighetsbanor. Januaripartierna är till slut överens. Men byggkostnaden måste ner.

Januaripartierna S, MP, L och C har kommit överens om att ge Trafikverket i uppdrag att gå vidare med Sveriges nya stambanor för höghastighetståg. Järnvägssatsningen är en del av 73-punktsprogrammet i Januariöverenskommelsen.

Överenskommelsen innebär bland annat att Trafikverket ska ta fram uppdaterade och kompletterande uppgifter för hur de nya stambanorna ska kunna byggas för maximalt 205 miljarder kronor.

Från 230 till 205 miljarder kronor

Trafikverkets nya kostnadsanalys ska bland annat innehålla en bedömning av möjliga linjesträckningar, alternativa hastighetsstandarder och tekniska utformningar för olika delar av banan. Analysen ska redovisas under hösten.

Tidigare har myndigheten kommit fram till kostnaden 230 miljarder för ballastfria spår (slipers gjutna i betong) där tågen kan köra i 320 kilometer per timme – och 205 miljarder för ett ballasterat spår (slipers på makadam) där hastigheten är begränsad till 250 km/h.

Trafikverket startar programmet Nya stambanor

Myndigheten beslutade under onsdagen att inrätta ett nytt program kallat Nya stambanor, som ska ledas av Ali Sadeghi. Han är i dag chef för verksamhetsområdet investering. Den nya organisationen börjar sitt arbete den 1 oktober. En tydlig inrikting är att programmet ska titta på stambaneprojektet som helhet i stället för sträcka för sträcka.

Trafikverket har även fått i uppdrag att ta fram ett nytt förslag på ny inriktning för den samlade infrastrukturen (vägar och järnvägar) sett på 12 alternativt 16 års sikt. Regeringen kommer under nästa år lägga fram sin beslutade inriktning för riksdagen i form av en infrastrukturproposition.

Fakta: Nya höghastighetsbanor

Sveriges nya höghastighetsbanor för snabbtåg är tänkta att gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, med Jönköping som knutpunkt.

Hastigheter på mellan 320 och 250 km/h diskuteras.

Sverigeförhandlingens målsättning, som tidigare förhandlat fram stationslägen och sträckningar, var Stockholm-Malmö på 2,5 timmar och Stockholm-Göteborg på 2 timmar, vilket förutsatter den högre hastigheten 320 km/h.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt