Nya bilmodeller får kritik – håller inte miljömåttet

2022-07-04 13:00  
Tufft för några av de moderna bilarna i testet. Foto: Green Ncap

Törstiga, höga utsläpp och dålig avgasrening. I den senaste genomgången av Green NCAP har sex modeller skärskådats: Flera modeller kritiseras och tillverkarna får bakläxa.

Utvecklingen mot mer hållbara drivlinor går fort i bilbranschen. Men en sak är vad tillverkarna utlovar i form av förbättringar – och en annan hur de presterar. Green NCAP jobbar med att driva på hållbar utveckling och nu har de släppt resultatet för sex nya modeller.

Ett resultat som vissa tillverkare lär vilja glömma. Nytt för i år är att kriterierna kring stjärnorna skärpts. Nytt är att man tar med hela fordonet, inte bara nyttjandefasen, i testet.

– Fram till i dag har vår utvärdering bara täckt från tank till hjul. Bilar har fått antalet stjärnor baserat på sina utsläpp och hur de presterat från laddningspunkt eller bränslepump till den prestanda de levererar på vägen. Vår nya skala ”Well-to-wheel+” tar med både användning plus växthusgasutsläpp, vilket är en mycket bredare approach, säger Aleksander Damyanov, teknikchef på Green NCAP i ett uttalande.

Läs mer: Folksam: Här är årets säkraste nybilar – med låga utsläpp

De första fordon som testats under denna hårdare regim har nu fått sina stjärnor och det är en del frågetecken. För av de sex: Audi Q4 E-tron, Hyundai Bayon, Peugeot 308, VW Caddy, Renault Kongo och Genesis GV70 – var det bara den förstnämnda som ens kvalificerade sig för de hårdare testen.

Dåliga resultat för Caddy, Kangoo och Bayon

Audin, som är en ren elbil klarade utvärderingen bra i alla avseenden och belönades för detta med fem stjärnor. De enda fläckarna i protokollet var att modellen tappade lite poäng i kategorin för motorvägskörning samt prestanda i kallt klimat.

Värre var det för övriga i testet.

VW Caddy, Renault Kangoo och Hyundai Bayon fick 2,5 stjärnor där den förra kritiserades för att utsläppen av ammoniak ”inte sköttes bättre”. Renaulten å sin sida hanterade utsläppen bra, men förlorade stjärnor på grund av att förbrukningen är för hög vilket då även påverkar hur mycket växthusgas som kom från bilen.

Hyundai Bayon borde tack vare en mildhybriddrivlina samt kompakta mått presterat bra. Dock fick den alltså bara 2,5 stjärnor. Enligt Green NCAP beror det på att när den trecylindriga motorn belastas – så stiger förbrukningen rejält. Och trots att bilen har partikelfilter ligger utsläppen bara knappt under gränsvärdet.

Lite pinsamt är det för Peugeot 308 som är helt ny. Detta då den i tappningen med 1,2 litersmotor bara får två stjärnor på grund av att kolmonixdutsläppen är för höga. Motorn används av många modeller och en kritik som organisationen har är att trots att man har partikelfilter – får man inte ordning på utsläppen när det är hög belastning. I utvärderingen uppges att bättre kontroll av utsläppen skulle ge bilen ”markant bättre resultat”.

Genesis GV70 sorgebarn i testet

Den sista i skaran testade modeller är Genesis GV70 som blir omgångens sorgebarn. Lyxmodellen hade på tok för hög förbrukning samtidigt som den inte imponerade när det kom till adekvat utsläppskontroll. Detta ledde till att slutpoängen stannade på ynka en stjärna.

– Vår nya ”Well-to-wheel+” utvärdering av växthusgaser ger en mycket mer realistisk bild av verklig miljöpåverkan av en bil. Detta oavsett om det är en förbränningsmotor, elmotor eller en kombination av de två. Genom den nya inriktningen hoppas vi uppmuntra förståelsen för att det inte bara är att leverera en ren slutprodukt som är viktig, utan hela processen ska vara grönare och mer transparent. Framöver ska även fordons- och batteriproduktion tas med i utvärderingen, dock är inte dagens bästa analyser tillräckligt noggranna för att låta oss göra det. Vi arbetar dock med en holistisk livscykelbaserad metodik och har precis introducerat livscykelutvärderingar för konsumenter, säger Aleksander Damyanov.

Felix Björklund

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt