Nya batteriföretaget Powerco: ”Inget som tidigare gjorts”

2022-07-11 14:45  

Ett nytt sätt att se på bilbatterier, anser Powerco, VW-koncernens batteriföretag. ”Det vi gjort är banbrytande”, säger företagets ekonomichef Kai Alexander Mülller.

I förra veckan invigde Volkswagen officiellt sin satsning i Salzgitter. Den gamla motorfabriken som en gång i tiden byggde K70 blev återigen relevant genom ett teknikbyte. Då var det omsvängningen till framhjulsdrivna vattenkylda frontmotormodeller – nu i form av fokus på batterier och eldrift.

Att VW svidade om en gammal fabrik och nu kallar den för ”SalzGiga” var inte det enda: parallellt med denna har de även skapat ett separat batteriföretag kallat Powerco. Det som framöver ska sköta hela koncernens batteriutveckling och produktion. Och detta ska ske på ett helt unikt sätt enligt VW – genom standardisering.

De två nyckelfaktorerna blir fabriker som byggs identiska samt att batterierna blir formstöpta på ett enda sätt.

– Det vi gör är banbrytande och är inget som tidigare gjorts. Genom att vara en batteritillverkare för VW-koncernen med en enda battericellsdimension gör att vi har en kund och produkt – inte hundra, säger Kai Alexander Müller, ekonomichef på Powerco, men till så sent som i vintras var chefsanalytiker inom fordonsindustri på Barclays i London.

Lego-tänket nyckeln

Att man valt att helt satsa på ”unified cells”, alltså battericeller som likt lego kan byggas i en myriad olika konstellationer är alltså nyckeln. Dessa ska sitta i 80 procent av VW-koncernens alla elbilar och Powerco räknar med att man ska få ner batterikostnaden med upp till 50 procent på grund av synergieffekter.

Men när man tittar på själva cellen ser den ungefär ut som det BMW, Volvo, Mercedes med flera stoppar i sina bilar. Vad är då den stora skillnaden?

– Där andra tillverkare bygger en bil och sedan tittar på vad som kan passa i den – gör vi helt annorlunda. Deras tillvägagångssätt innebär att en leverantör som Catl med flera måste bygga en massa olika format. Alltså skräddarsy batterierna för varje märke och modell, något som är otroligt ineffektivt, säger Kai Alexander Müller.

Läs mer: El-nestorn: Därför lyckas Northvolt när andra gick bet

Volkswagens ledning och Salzgitter förbundskansler Olaf Scholz på plats där framtida battericellsfabriken ska ligga. Där Powerco kommer hålla till. Foto: Felix Björklund

Främst handlar tillvägagångssättet så klart om skalfördelar. Powerco ska kunna pumpa ur sig enorma mängder celler.

– Vi kan trycka upp extrema mängder standardiserade celler, vilket ger enorma skalfördelar. Därtill innebär det att vi inte kan hamna i produktkomplexa brister.

– Tänk dig problemet att man har olika cellösningar för sina modeller och sedan sitter i en situation där du inte har celler till din populäraste modell. Eller att leverantören du använder har begränsad kapacitet för just den och i stället har du gott om celler som passar en annan modell. Så vill du inte hamna, säger Kai Alexander Müller.

Och skalfördelarna stannar inte där. VW har redan nu signalerat att man är mer än villig att dela med sig av både cellerna – och Powerco. När det kommer det förstnämnda är VW-koncernen första kund, men man ser sig själv som leverantör till andra tillverkare efter det. Och när det gäller det senare.

– Vi tittar på en börsintroduktion, exakt när det kan bli aktuellt är inget jag kan gå in på i dag, säger Kai Alexander Müller.

Fakta Powerco

Första fabrik i Salzgitter beräknad vara redo för cellproduktion 2025. Andra fabrik blir i spanska Valencia till 2027 därefter ytterligare tre i övriga Europa. Tillsammans med de 40 GWh man köpt från Northvolt ska VW-koncernen då ha tillgång till 240 GWh i Europa.

Fram till 2030 kommer Powerco att investera 20 miljarder euro, sysselsätta 20 000 personer i Europa samt ha en årlig försäljning på över 20 miljarder euro.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt