Ny Teknik provkör Subaru Forester e-Boxer

2019-04-26 16:41  

PROVKÖRT. E-Boxer är den första av sitt slag, men långt ifrån slagkraftig. När Subaru hoppar på elektrifieringståget är det ett väldigt försiktigt försök. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört japanernas första hybrid-bil.

(Artikeln är uppdaterad)

Japanska Subaru tillhör kanske inte storspelarna här i Sverige, dock har märket i olika studier kunnat stoltsera med att ha landets nöjdaste bilägare. Men ännu så länge har dessa ägare fått vara nöjda miljöbovar. För när andra tillverkare har kunnat erbjuda elektrifierade alternativ, har det japanska märket suttit stilla i båten.

Men nu börjar en ny dag gry och även på Subaru-ingenjörernas bord har det landat elmotorer och batterier. Den första modellen man applicerar tekniken i är en elhybrid som går under beteckningen Forester E-Boxer.

Rent tekniskt handlar det om att man stoppat in en liten elmotor samt ett litet batteri. Båda är i sammanhanget små. Motorn har en maxeffekt på motsvarande 17 hästkrafter (12kW) och batterisystetemet är på 118 volt med en maximal effektleverans på 13,5 kW.

Dessa ska hjälpa den traditionella boxermotorn på 150 hästkrafter att hålla fart i ekipaget, förbrukningen nere och i vissa gynnsamma förhållanden även erbjuda utsläppsfri färd.

Vad kapaciteten på batteriet är avslöjar inte Subaru och räckvidden på el beskrivs som ”halvannan kilometer”. Så där andra tillverkare börjar få ut laddhybrider, handlar Subarus elektrifiering om ett enklare ”icke laddbart” alternativ.

Viktig kugge i maskineriet

Officiella förbrukningssiffror är det ont om då den europeiska modellen först kommer börja byggas i september (bilen vi testade var byggd för den kinesiska). Dock säger Subaru att den ska ligga i häraden av 0,68 liter/mil.

Och faktiskt var det en siffra vi tangerade under en dags körning i Köpenhamn och runt på den danska landsbygden. Den icke officiella utsläppssiffran ligger på 181 gram CO2 per km (WLTP) – vilket (om den stämmer) kan göra att det blir svettigt för Subaru när vi nu närmar oss kravet på 95 gram/km som EU-krav.

Läs mer: Ny Teknik provkör Tesla Model 3: ”Som ett spjut”

Men elektrifieringen är inte det enda som Subaru erbjuder med nya Forester. För tillverkaren har modellen blivit en otroligt viktig kugge i maskineriet och den nya generationen ska verkligen vara ny.

Det är bara hjulmuttrarna som passar från förra generationen, nämner Subarus presstalesperson vid lanseringen – och det säger en hel del om att det var på tiden att byta ut modellen.

Så vad har man då gjort utöver att stoppa ner lite batterier under baksätet? Jo, man har nu fått in Forestern på sin globala plattform vilket har möjliggjort flera saker. Dels att bilen vuxit på bredden och längden, men framförallt att kupén blivit större. Även vridstyvhet, körbarhet och teknik har uppgraderats för att vara mer anno 2019.

Tekniknivån har höjts och bland annat har man lagt in ansiktsigenkänning så att bilen tack vare en kamera vet vem det är som sätter sig i förarstolen – och rättar in ratt/speglar/stol därefter. Fiffigt. En sak kameran även övervakar är att föraren håller uppmärksamheten på vägen under färd – annars börjar det plinga och varnas kvickt.

På vägen

Så hur är då den första elektrifierade Subarun att köra? Ja, för den som inte vet om att det är en hybriddrivlina – lär det ta ett tag att lägga märke till den. Den gör sig inte särskilt påmind vid normal körning – utan endast den försiktige får se hur varvtalsnålen trillar ner då förbränningsmotorn släcks. 

Att kalla drivlinan pigg är en överdrift och här märks det att man valt en mycket klenare form av elektrifiering än vad exempelvis Toyota gjort. Elmotorn kan inte riktigt väga upp faktumet att en bensinmotor är vridsvag innan den får upp varvet. Och när man trycker ner gaspedalen är det till en början mer buller och bång än effekt. Men för den som inte har kraven på snabba accelerationer eller som är lite mer planerande i omkörningarna torde det inte vara ett allt för stort problem.

Läs mer: Lexus: Vår teknik är bästa medelvägen

Och det här vet man på Subaru, för befriande nog var man inte ens intresserade av att lämna ut någon accelerationsangivelse. Och handen på hjärtat så räcker 150 hästkrafter plus de extra 17 från elmotorn långt.

En rolig hastighetssiffra man dock valt att presentera i modellinformationen är öppningstiden på bakluckan. Tidigare tog det hela 9,2 sekunder – nu är det hela avklarat på fem sekunder blankt. Kanske oviktigt för vissa, men icke så för Foresters kärntrupp.

Subaruköpare är inte som vanliga människor, förklarar man det hela… men det lär även vara något som nytillkomna köpare lär gilla.

Men åter till körningen. I vardagslunk pinnar bilen på bra och den fina fyrhjulsdriften löser kraftfördelningen mellan fram och bakaxel på ett sätt som känns naturligt och utan överraskningar, men så har man ju hållit på och finslipat den sedan 1972, och trots att Subaru inte säljer mer än en miljon bilar om året – är man absolut störst när det kommer till att sälja fyrhjulsdrivet.

Själva styrkänslan är något domnad och det märks att fokus inte ligger på att leverera körglädje, men samtidigt är det kanske fel biltyp att köpa om det är det som efterfrågas.

Läs mer: Seat ska utveckla budget-elbil

Därtill är svängradien inte den bästa och här kan det även märkas att det saknas lite raffinemang i bilen då det är en rejäl klonk som hörs när man vrider till max. Men det hörs ju på namnet att Forestern är mer äventyrlig än att rattas mellan betongsuggorna i city. Dessvärre får vi inte testa bilen i miljöer där den skulle vara mer hemtam, som sista kilometern med skogsväg, oplogat eller dylikt kan erbjuda.

Prismässigt startar Forester e-Boxer på 374 900 kronor och för de här pengarna ingår bland annat backkamera samt säkerhetssystemet EyeSight. Närmaste konkurrenterna är nationsfränderna Honda CR-V Hybrid och Toyota Rav4, som båda har ett större fokus på elektrifieringen.

På ett sätt blir det lätt att avfärda Subarus hybridsystem som ett bra försök som inte lämnar ett bestående intryck. Det är för klent för att egentligen jämföras med vad Toyota gör  och där Rav4 kan köra långa sträckor på el – blir det endast kortare snålrullande med Forestern.

Men för alla Subaruägare lär det här vara ett välkommet inslag, äntligen kan man byta upp sig mot en elektrifierad bil – om än miljösteget är väldigt litet.

Subaru Forester e-boxer

Pris: från 374 900 kr.

Drivlina: 2,0 liters fyrcylindrig boxermotor + elmotor.

Maximal effekt: 150 hästkrafter (bensinmotorn), 16,7 hk (elmotor).

Maximalt vridmoment: 194 Nm (bensin motorn), 65 Nm (elmotor).

Preliminär förbrukning: ca 0,68 liter/mil.

Preliminärt koldioxidutsläpp: ca 154 g/km (NEDCkorr), 181 g/km (WLTP).

Förbrukning under test: 0,68 liter/mil.

Maxmal dragvikt: 1 870 kg.

Lastutrymmme. 509 – 1 775 liter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt