Ny Teknik har provkört Audis nya suv E-tron – så var det

2018-12-06 11:58  

"Vi uppfann inte elbilen, vi gjorde den bara lite bättre", säger Audi om E-tron. Påståendet stämmer till viss del, men frågan är om helheten är tillräcklig för att tyskarna ska hålla sig kvar i tekniktäten?

I Abu Dhabi byggs just nu Masdar City, en hållbarhetsstad i ett land där olja och energi flödar helt utan eftertanke. Och frågan är om det är ett viktigt tröskelprojekt som kan frälsa världen – eller om den gröna staden bara är ytterligare ett skrytbygge uppfört med pengar från det svarta guldet.

Samma förvirrande grundförutsättning är det med Audi E-tron. Av outgrundlig anledning väljer man att förlägga första presskörningarna av elbilen i Abu Dhabi – ett land där elbilarna är få och snabbladdare är lika vanligt som isbjörnar.

Vi journalister som har samlats för att få ett smakprov på elbil á la E-tron får först en rundtur i Masdar City. Steve Severance, projekt- och marknadschef för staden, berättar om intentionerna. De inövade flosklerna med att Abu Dhabi tänker framåt, energieffektivt, visionärt, staplas ovanpå varandra. Och när vi hoppar in i bilarna är det bestående intrycket av staden att Masdar är en intressant parantes i ett land som försöker höja blicken från oljepumpen.

Läs mer: Audi storsatsar lägger 143 miljarder på framtidsmobilitet

Så vad är det då Audi ställer på brädet – är det en parentes i modellpaletten, eller ett avstamp mot nya höjder? E-tron är en traditionell suv, storleksmässigt mellan Audi-modellerna Q5 och Q7, men med eldrivlina. Elbilen bygger på samma grundarkitektur som en hel radda andra modeller, men med en helt ny struktur kring hur den är uppbyggd. Resultatet är en skapelse som till utseende och känsla speglar övriga bilar i modellpaletten – men som inte har några lokala utsläpp när den körs.

Trumfkortet är enligt egen utsago ett vätskekylt modulbatteri som är överlägset de Tesla har i Model S och X. Alexander Claus, ansvarig för laddning på Audi, säger att batterierna klarar att laddas i 150 kW, 400v i 30 minuter. Något som ska ge 80 procents laddning, cirka 30 mil. Och det är bra – om det finns laddare. Som ovan nämnt finns det ingen i Abu Dhabi och i Sverige finns det i skrivande stund endast två som har den kapaciteten.

Inte lika kvick som en vass Tesla

För det stora flertalet ägare lär laddning dock ske via laddbox i hemmet och då är det mer beskedliga 11 kW som gäller. Någon gång under 2019 kommer ombordladdaren kompletteras (blir ett tillval), vilket gör att bilen ska kunna gå att ladda på 22 kW.

Även motorerna är rejält vätskekylda och egenutvecklade. I E-tron levererar de, en på vardera axeln, 300 kW vilket räcker mer än nog för att man snabbt ska kunna komma upp i hastighet. Visst, inte alls lika kvickt som de vassare Teslorna – men fullt tillräckligt för att tillgodose merparten av världens förare. Läs mer om hur E-tron var att köra här.

Och just konkurrensen med Tesla är ett intressant kapitel. Tidigare har den tyska powertrion Mercedes, BMW och Audi kunnat avfärda Elon Musks visionära bilbolag som en liten nisch-spelare. Men den tiden är förbi. Dels har Tesla visat att investeringarna nu ger vinst, och de gick om både Mercedes och Audi i försäljningsstatistiken i USA (och på god väg att runda BMW). Nu är det Audi som nu ger sig in i Teslas segment.

Läs mer: Audis lyxiga elbil GT Concept väcker uppståndelse i LA

I sin reklam om bilen säger Audi; Vi uppfann inte elbilen, vi gjorde den bara lite bättre – Välkommen till framtiden.

Men vad är det då som man har gjort lite bättre? Sett till prestanda slår Audin inte Tesla eller Jaguar I-Pace och räckviddsmässigt blir den övertrumfad av både Hyundai och Kias nya elbilar. Den saknar även partytrick som ludicrous Speed, jätteskärm eller spexiga dörrar.

Nej det som är lite bättre är inte enskilda delar – utan helhetspaketet.

Tesla har redan visat att elbilar är ett alternativ i premiumsegmentet. Så det Audi gör är att knyta ihop traditionella värden och kvalitéer med en framtidssäkrad drivlina. För sett till detaljer, komfort, interiörkvalitet och hur raffinerad bilen är så slår E-tron det amerikanska alternativet utan problem.

Vår provtur i E-tron slutar inne i staden Abu Dhabi där den absoluta lejonparten av bilparken består av jättesuvar med V8:or och en snittförbrukning som skulle ge miljöpartister dåndimpen. Och efter att ha spenderat en dag bakom ratten är jag övertygad om att det här är framtiden. Men trots det kommer E-tron, likt Masdar, tyvärr inte att vara mer än en parentes för den breda massan. Prislappen startar på 885 000 kronor vilket innebär att bilen för de flesta enbart kan ses som en lockande hägring.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt