Ny milstolpe för drönarbolaget Everdrone: Har räddat liv

2022-01-03 14:57  

I december kunde Everdrone motbevisa skeptikerna. Deras drönartjänst bidrog då för första gången till att rädda livet på en person. Nu vill bolaget skala upp och kommersialisera tekniken.

Varje år beräknas ungefär 10 000 personer i Sverige (som inte befinner sig på sjukhus) drabbas av plötsligt hjärtstopp. Bara en av tio överlever. Ett skäl är att hjälpen dröjer för länge. Varje sekund är kritisk. Men svensk teknik kan bidra till att fler klarar sig.

Den 9 december förra året inträffade det första rapporterade fallet där en hjärtstartare har flugits av en drönare och räddat livet på en person. Bolaget bakom drönaren är västsvenska Everdrone.

– Den här incidenten har bevisat för oss själva och andra att vår drönartjänst fungerar. Det har alltid funnits skeptiker, trots att man redan 2014 visade att tekniken kan fungera. Men kritikerna ville inte tro på det. Nu har vi visat att det är möjligt, säger Everdrones vd Mats Sällström till Ny Teknik.

Läs mer: Drönare levererade hjärtstartare – räddade liv

Akutläkare snabbt framme

Den här decemberdagen 2021 sjönk en man i Västra Götaland ihop på sin garageuppfart. Lyckligtvis fanns två personer på plats, varav en var akutläkare som kunde sätta i gång hjärt-lungräddning och en person som ringde 112.

En dryg minut efter att SOS Alarm fått samtalet var Everdrones drönare i luften och ungefär två minuter senare var den på plats för att vinscha ned en hjärtstartare från cirka 30 meters höjd. Då kunde läkaren påbörja defibrillering. Snart var även en ambulans på plats och kunde påbörja andra livräddande insatser.

Den snabba hanteringen gjorde att mannen i dag ska vara helt återställd, och må bra.

– Det tog ett antal dagar för oss att få en fullständig bild av vad som hade hänt, och få fram fakta. I dag vet vi att vi har bidragit till det här lyckade fallet, och mannen som drabbades av hjärtstoppet har också ringt upp mig och tackat. Jag stod inne i mataffären och skulle precis betala när jag fick samtalet, berättar Mats Sällström. 

Maciek Drejak, teknisk chef på Everdrone, var 2019 med och genomförde den första helt autonoma drönarleveransen i urban miljö i Sverige. Foto: PER WAHLBERG

Snabbare än ambulans

I juli 2019 blev Everdrone först i Sverige med att låta en drönare lyfta, flyga och landa helt autonomt i en urban miljö.

Sommaren därpå började bolaget flyga ut hjärtstartare i Göteborgsområdet, som en integrerad del av akutvården.

Läs mer: Drönarna med hjärtstartare var snabbare än ambulanserna

Försök samma sommar visade att drönaren kom fram snabbare än ambulans i sju fall av tolv. Drönaren var i luften vid 12 av 53 larm, men ingen av hjärtstartarna som flögs ut då kom till användning.

– Vi lärde oss väldigt mycket när vi körde den sommaren och har gjort både mjukvaru- och hårdvaruppdateringar sedan dess. Sedan drog vi igång igen i april 2021 och har kört till slutet av året, berättar Mats Sällström. 

Everdrone har bland annat utgått från historisk utlarmningsdata från SOS Alarm för att avgöra var hjärtstoppsincidenter inträffar och vilken responstid ambulanserna har haft. Utifrån detta har bolaget gjort simuleringar för att se vilka tidsvinster de kan få och vad den optimala placeringen för hemmabaserna är.

– Vi vill ha baserna så nära människor som möjligt och samtidigt kunna möta så många larm som möjligt. I det här enskilda fallet bidrog våra kalkyler till att det bara tog några minuter för en drönare att vara på plats, förklarar Mats Sällström.

Finns fortfarande hinder

Kedjan att rädda liv är komplex, där Everdrone är en pusselbit. 

– Det finns mycket optimering att göra i den här kedjan. Det vi jobbar mycket med nu är hur larmcentralen ska hjälpa den som ringer in och se till att hjärtstartaren som levereras används. Men vi jobbar naturligtvis också med att vidareutveckla tekniken, säger Mats Sällström.

Drönarna kan i dagsläget flyga som längst cirka sex kilometer enkel väg och flyger normalt i en hastighet av cirka 60 kilometer i timmen. Tack vare vidareutveckling och nya tillstånd kan Everdrones drönare sedan förra året flyga nattetid. Dåligt väder är dock fortfarande ett hinder, och att man endast får flyga i kontrollerade luftrum, alltså luftrum närmast en flygplats vilket också kräver kontakt med en flygledare. 

– Vårt system fungerar så pass bra i dag att vi vill skala upp det och kommersialisera tekniken. Det är vårt första fokus under 2022. Lite mer långsiktigt, inom två år, vill vi kunna flyga i tuffare förhållanden, som regn. Det funkar inte i dag, och det är vår största tekniska utmaning, berättar Mats Sällström.

Everdrone jobbar också kontinuerligt med att optimera sin ruttplanering, för att kunna komma fram snabbare och spara livsavgörande sekunder.

Läs mer: Teknik för att skona blåljuspersonal drar in 20 miljoner kronor

Täcker 200 000 personer

I dag har Everdrone fem drönarsystem i gång i Västra Götalandsregionen, som når ut till totalt 200 000 personer. 

– Det här är ett unikt system som bara finns på en plats i världen. Det är många andra som har haft en liknande idé och gjort tester av liknande tekniker, men det som är speciellt här är samarbetet, där vi står för tekniken och regulatoriska frågor, Karolinska Institutet som bevakar etiken och medicinska aspekter, samt SOS Alarm och Sahlgrenska universitetssjukhuset som svarar för larm. Att få ihop alla de här perspektiven är nyckeln till framgång, avslutar Mats Sällström.

Se Everdrones video om tekniken:

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt