Ny ledamot vill se fler självkörande bilar

2018-10-02 07:00  

Liberalernas nykomling i riksdagen, civilingenjören Helena Gellerman, vill främja utvecklingen av självkörande bilar. Hon förespråkar större tester i verklig miljö och en lagstiftning som tillåter mer när tekniken blir säkrare.

Helena Gellerman har lång erfarenhet av självkörande bilar. Som riksdagsledamot hoppas hon kunna öka förståelsen för det stora teknikskiftet som väntar när allt fler fordon blir autonoma.

– Det kommer att finnas både för- och nackdelar. Hur kan vi i lagstiftningsarbetet se till så att övergången blir så smidig som möjligt? Alla biltillverkare lägger ner enorma summor på självkörande bilar och vi i Sverige har en möjlighet att visa hur man kan införa det på ett bra sätt, säger hon.

Hon vill se en snabbare anpassning av lagstiftningen och en möjlighet för storskaliga tester i verklig miljö.

– Hela världen har försökt sätta en lagstiftning som tillåter att man får prova självkörande bilar i verklig miljö. Men med tanke på att tekniken kommer att utvecklas i 10-15 år kan vi inte göra en lagstiftning i dag. Den måste kontinuerligt tillåta mer och mer när bilarna blir säkrare, säger Helena Gellerman.

Fem dagar för att avsluta tio års arbete

När Ny Teknik når henne på telefon fredagen innan riksdagen öppnar håller hon på att avsluta jobbet på Chalmers. Där finns kompetenscentret Safer, som ägnar sig åt trafiksäkerhet och självkörande fordon, och där har hon haft sin arbetsplats de senaste tolv åren.

Nu blir i stället riksdagshuset i Stockholm hennes arbetsplats.

– Det ska bli skönt att bara ha ett jobb. Som fritidspolitiker jobbar man 100-110 procent på sitt vanliga jobb och utöver det har man politiska möten, säger hon.

Sista veckan på det gamla jobbet har varit stressigt. Hon förundras över att hon har haft fem arbetsdagar på sig för att avsluta tio års arbete.

– Lördagen efter valet var det klart att jag kom in, sedan börjar jag i riksdagen tio dagar senare. Problematiken är att de inte kan anställa någon annan här på min position innan de vet att jag har kommit in.

I många år jobbade Helena Gellerman på Volvo Personvagnar. Bland annat med datakommunikation för att koppla samman alla styrenheter i bilen, som gruppchef och som ställföreträdande chef på elavdelningen.

Värnar personlig integritet i experimenthuset

Men efter tio år gjorde hon ett oväntat karriärbyte. Hon valde att bli bilförsäljare.

– När jag berättade det i ledningsgruppen blev det alldeles tyst i en minut. Men jag ville träffa kunderna och lära mig vad de efterfrågade, berättar hon.

Sagt och gjort. I drygt tre år sålde hon sedan bilar på Bilia i Göteborg. Säljkunskapen hon lärde sig tycker hon har varit till nytta senare i jobbet på Safer, särskilt i stora EU-projekt där det är viktigt att välja rätt aktörer som ska delta.

Lärde du dig något överraskande som bilförsäljare?

– Max 15 gånger fick jag en djupare teknisk fråga, och då kom den ofta från en tonåring som följde med sina föräldrar. Det var mest iögonfallande. När man köper bil frågar man inte i detalj hur den fungerar, särskilt inte säkerhetssystemen, man utgår ifrån att det fungerar.

Helena Gellerman är positiv till teknikutveckling men tycker att det är viktigt att hela tiden sätta människans behov i centrum. Det var ett budskap hon gick till val på.

Den personliga integriteten har hon också försökt värna i det etiska rådet för HSB Living Lab, experimenthuset där flera smarta lösningar testas och studeras medan studenter bor där.

Hon berättar glatt att en väljare från Göteborg åkte genom hela stan för att få tag på den nationella valsedeln så att han kunde rösta på henne.

– För jag var den enda som pratade om personlig integritet. Det är jätteviktigt, säger hon.

Helena Gellerman

Ålder: 58 år.

Bor: I Lerum.

Familj: Gift och har tre vuxna barn och en hund.

Fritidsintressen: Simmar, går på gym, umgås med familj och vänner, politik.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt