Premium

Ny kylning – då kan elmotorn köra länge nära maxeffekt

Tack vare oljekylningen kan Mahles nya motor för elfordon köras kontinuerligt vid 90 procent av maximal effekt. Den kan tillverkas med eller utan permanentmagneter. 

Publicerad

I takt med att allt mer utveckling läggs på elbilar blir även motorerna mer förfinade och anpassade för den specifika uppgiften. 

En begränsning med elmotorer är att de så kallade kopparförlusterna ökar med höjd temperatur. Resistiviteten i kopparlindningarna ökar vilket innebär värmeutveckling och därmed försämrad verkningsgrad.  

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här