Ny kylning – då kan elmotorn köra länge nära maxeffekt  

2022-07-05 14:09  

Tack vare oljekylningen kan Mahles nya motor för elfordon köras kontinuerligt vid 90 procent av maximal effekt. Den kan tillverkas med eller utan permanentmagneter. 

I takt med att allt mer utveckling läggs på elbilar blir även motorerna mer förfinade och anpassade för den specifika uppgiften. 

En begränsning med elmotorer är att de så kallade kopparförlusterna ökar med höjd temperatur. Resistiviteten i kopparlindningarna ökar vilket innebär värmeutveckling och därmed försämrad verkningsgrad.  

I en permanentmagnetiserad motor kan de magnetiska egenskaperna dessutom helt gå förlorade om temperaturen blir tillräckligt hög, vid den så kallade curiepunkten. 

Den tyska bilkomponenttillverkaren Mahle har tagit fram en traktionsmotor kallad SCT-E för elfordon som ska lindra dessa begränsningar. SCT står för Superior continous torque (överlägset kontinuerligt vridmoment) och bolaget hävdar att den är den mest hållbara elmotorn som finns tillgänglig i dag.

Läs mer: Elbilarna jagar prestanda – med elmotorn i fokus

90 procent av max effekt

SCT-E kan köras kontinuerligt vid 90 procent av maximal effekt, vilket är betydligt högre än vad elmotorer i dagens elbilar brukar klara av. Electrive nämner till exempel BMW i4 M50 som har en maxeffekt om 400 kW, men som enligt registreringspapperna endast kan lämna 125 kW kontinuerligt.  

Mahle har uppnått detta genom aktiv oljekylning. Oljan leds in genom rotorn, vidare ut till kopparlindningarna i statorn och sen ut genom motorhuset igen. Restvärmen kan därmed användas för att till exempel värma kupén vid behov. Bolaget kallar kylkretsen för ett stort tekniskt kliv.

Så här flödar oljan som används för att kyla emotorn. Foto: Mahle

I övrigt är det mycket ont om specifikationer, till exempel maximal effekt och varvtal.

Läs mer: Elbilen som drivs av solen får fyra navmotorer från Elaphe

Med eller utan permanentmagneter

Motorn är primärt designad som en synkron permanentmagnetmotor (PMSM) med magneter av neodym. Den motortypen av kommit att bli mer eller mindre standard i elbilsvärlden, även om det finns undantag.  

Men den kommer även att kunna beställas utan permanentmagneter för den som inte vill göra sig beroende av den sällsynta jordartsmetallen neodym. Mahle skriver inte vilken typ av motor det därmed blir, men av beskrivningen att döma rör det sig förmodligen om en rotorlindad synkronmotor (WRSM). 

Mahle kommer att presentera den nya elmotorn på mässan IAA Transportation i Hannover i september. Den ska lämpa sig för elbilar och kommersiella elfordon så väl som arbetsmaskiner. 

Här kan du läsa Ny Tekniks genomgång av de vanligaste elmotorerna för elbilar

Johan Kristensson

Mer om: Elmotor Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt