Nu kan du kräva tre års uppdateringar av mobilen – eller häva köpet

2022-04-13 09:23  
Foto: Annika Byrde

Från den 1 maj 2022 stärks konsumenträtten för digitala produkter. Det här gäller när du köper nya mobiler, datorer och andra produkter med digitala komponenter.

Vad är det som har hänt?  

I maj börjar nya förändringar i konsumentköplagen gälla, och då stärks konsumenträtten när du köper produkter med digitala delar. Alltså produkter som är beroende av mjukvara.  

Från och med den första maj är företag som säljer exempelvis mobiltelefoner skyldiga att se till att köparen ska få säkerhetsuppdateringar och andra uppdateringar som krävs för att produkten ska fortsätta att fungera som den är avsedd.  

– I nuvarande lag finns ingen uttalad skyldighet vad gäller de digitala delarna av produkten. Men nu kommer ett krav på att näringsidkaren ska informera om och tillhandahålla de uppdateringar som krävs för att exempelvis en mobil ska fungera som den är tänkt, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, till Ny Teknik.  

Exakt vilka funktioner som omfattas framstår inte i lagtexten, men det ska åtminstone handla om basfunktioner. För en telefon kan det handla om till exempel samtal, meddelanden och kameraappen, men däremot inte nödvändigtvis en garanti för att alla appar du kan ladda ner från appbutiken ska fungera.  

Läs mer: Test: Surface Laptop Studio – ”En Macbook Pro med Windows”

Vilka produkter omfattas?  

Lagtexten nämner inte några specifika produktkategorier. Det står att rätten gäller en vara som är “integrerad eller sammankopplad med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst på ett sådant sätt att avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att varan inte kan användas på det sätt som är avsett”.  

Den tolkningen öppnar för att många nuvarande och framtids produktkategorier ska omfattas. Mobiltelefoner, datorer och surfplattor är tydliga exempel. Smarta tv-apparater, nätverksutrustning och IoT-produkter kan också omfattas, och kanske även vissa bilmodeller eftersom allt fler funktioner i fordon är beroende av uppkoppling. 

– Det är väldigt mycket som omfattas. Om du inte kan styra temperaturen i ett smart kylskåp på distans, kan det då användas som det är avsett? I slutänden kan det behövas domstolsavgöranden för att klargöra vad som gäller, säger Magnus Karpe.

Läs mer: Rysk kryptolur höll inte – militären fick ringa okrypterat

Hur länge gäller rätten? 

– Grundregeln är att det ska finnas ett skydd under reklamationsfristen som är på tre år, alltså under samma tiden som säljaren är ansvarig för ursprungliga fel i varan, säger Magnus Karpe.  

På mobilmarknaden lovar tillverkare ofta att släppa uppdateringar ett visst antal år från mobilens lanseringsdatum. Men konsumenträtten gäller från den dagen då du köper varan, oavsett om den funnits ute på marknaden i flera år.  

Det gör att du i praktiken kan ha rätt till uppdateringar under längre tid än vad många mobiltillverkare lovar.  

Läs mer: Fem saker du vill veta om EU:s nya techlag DMA

Vad gör man om rätten inte efterlevs?  

Om exempelvis din telefon slutar få kritiska uppdateringar innan det gått tre år från att du köpt den har du rätt att få hjälp eller kompensation av företaget som sålt den.  

– Du har rätt till avhjälpande, det vill säga att de fixar uppdateringarna du behöver eller att du får en annan vara. Annars har du rätt till prisavdrag eller att häva köpet, säger Magnus Karpe. 

Läs mer: Läcka visar 35W-laddare – men Apple ligger fortfarande efter

Går det att avtala bort rätten till uppdateringar?  

Ja, företaget som säljer en produkt kan avtala bort rätten till uppdateringar under tre års tid. Men det måste göras tydligt, och i en separat del av köpprocessen.  

Det räcker inte att exempelvis hänvisa till en skrivelse i de allmänna köpevillkoren, du måste göra ett tydligt val där du avsäger dig rätten till uppdateringar. Det kan ske genom ett separat moment när du gör ett onlineköp eller ett separat avtal om du köper i butik.  

– Det finns signaler i lagen om att det här alternativet ska användas restriktivt, till exempel när du säljer begagnade varor, säger Magnus Karpe.  

Simon Campanello

Mer om: Surfplattor TV

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt