Northvolt: Vi vill bygga ytterligare 4-5 jättefabriker

2019-08-31 06:11  

Efter Skellefteå siktar Northvolt mot att bygga flera fabriker. Företaget siktar på att ha en femtedel av marknaden för elbilsbatterier i Europa. Det innebär att fyra eller fem fabriker ska byggas av samma storlek som den i Skellefteå.

Elektrifiering, uppkoppling och självkörande.

Megatrenderna inom bilindustrin är inga småsaker utan av sådan karaktär att hela branschen måste stöpa om allt från affärsmodeller till produktionsanläggningar.

Under ett framträdande i Stockholm i veckan berättade Peter Carlsson, vd för Northvolt, om omställningen.

– Vi ser den omställning som Europa måste göra för att följa Parisavtalet. Primärt handlar det om energi, men även transporter. Och för att klara av det här behövs det mycket batterier och energilagring, säger han.

Men när Peter Carlsson började jobba för att få till en svensk batterifabrik 2016, var det inte alla som såg de stora utvecklingsmöjligheter som fanns.

Läs mer: Svenska Northvolt: Mindre risk för ”production hell”

Northvolt säkrade de 40 miljarder som har krävts för att bygga sina anläggningar. I höst står utvecklingsenheten i Västerås klar och om två år ska den första etappen av fabriken i Skellefteå börja pumpa ut batterier.

Och i takt med att företaget har utvecklats har kunderna kommit.

– Helt utbyggd kommer fabriken producera en batterikapacitet på 32 GWh per år, vilket skulle kunna räcka till typ 500 000 elbilar. 2021-2022 kan vi producera för runt 200 000 bilar, och hela den produktionen är redan köpt av BMW, VW och Scania, säger han.

Som Peter Carlsson ser det har Northvolt stora konkurrensfördelar gentemot de asiatiska tillverkarna.

– För det första har vi en fördel i att vi är europeiska. Sen har vi sett att biltillverkarna inte vill köpa en standardlösning, utan vill vara med och utveckla sina celler. Och det kan vi erbjuda i Västerås. 

Att producera batterier med grön el är inte det enda som får Northvolt att sticka ut bland batteritillverkarna. För till skillnad från konkurrenterna har företaget sett till att äga sin komponentproduktion. Northvolt ska ha en egen tillverkning av det aktiva materialet i katoden.

– Vi blandar vårt aktiva material själva, vilket gör att vi sitter i en bättre sits. Det innebär även att vi kan gå ett led längre och direkt säkra upp råvaror och anrikningskapacitet.

Läs mer: Northvolt ökar tempot i jakten på talanger

Att bygga upp en organisation har dock inte varit helt enkelt. Northvoltchefen berättar att de växer med ungefär 15 medarbetare i veckan och kommer ha ett ingenjörsbehov på runt 500 de närmaste åren.

Kompetensen för cellproduktion är dock inget som finns i Sverige, eller Europa för den delen. Därför har majoriteten som i dag jobbar med celldesign rekryterats från företag som Sony, LG och Samsung. Men trots att det är bristkompetenser i landet tror Peter Carlsson inte att det kommer att bli svårt att attrahera rätt medarbetare.

– I dag kommer 40 av 50 i celldesignteamet från Sydkorea och Japan. Men jag är inte så orolig för kompetensbrist. Vi kan erbjuda en arbetsplats som är i världsklass, och är det en grej som jag har tagit med mig från mina år i Kalifornien (Peter Carlsson arbetade tidigare på Tesla, reds. anm) är det att man inte kan fastna lokalt i kompetensförsörjningen. Visst är det en utmaning och att vi kommer få det hett om öronen de kommande åren är vi medvetna om, säger han.

Trots att det ännu inte rests en vägg på Northvolts första fabrik är blicken redan riktad mot nästa expansion. Dels en anläggning i Polen, dels en i Tyskland. Northvolt och Volkswagen ska bygga en cellfabrik i tyska Salzgitter om 16 GWh i total batterikapacitet. Fabriken ska producera celler till Volkswagen från 2023 eller 2024.

"Northvolt Zwei" är arbetsnamnet på den tyska fabriken.

– Vi håller på att slutföra diskussioner om en dedikerad fabrik för VW. Vi omtalar den som Northvolt Zwei. 2024 vill VW komma igång med att vi bygger deras fabrik. 

Och ambitionerna slutar inte där.

– Vi siktar på 20 procents marknadsandel i Europa, vilket innebär 4-5 sådana fabriker vi bygger i Skellefteå, säger Peter Carlsson.

Northvolts batteriprojekt

Bolaget som startade 2017 ska tillverka litiumjonbatterier för bland annat elbilar och energilager i elnätet.

Fabriken i Skellefteå, där storskalig produktion inleds 2021, byggs i två etapper. Fullt utbyggd 2025/2026 ska anläggningen producera 32 gigawattimmar batterikapacitet per år. Finansiering är säkrad för den första etappen, som beräknas kosta 16 miljarder kronor.

Företaget ska även bygga en utvecklingsanläggning i Västerås med start i slutet av 2019.

Fabriken i Skellefteå ska tillverka celler till litiumjonbatterier. Cellerna ska antingen säljas direkt till kund eller transporteras till Northvolts och South Bay Solutions fabrik i Polen för att monteras i moduler.

I ett samägt projekt ska Northvolt och Volkswagen också bygga en cellfabrik i tyska Salzgitter om 16 GWh i total årlig batterikapacitet. Fabriken ska producera celler till Volkswagen från 2023 eller 2024.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt